Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Cursul „Oratoria, arta comunicării interumane prin psihodramă”

Eveniment marca TopFormalis

Cursul „Oratoria, arta comunicării interumane prin psihodramă”

Procesul de predare-învăţare este întâmpinat, de obicei, de elevi cu reticenţă dacă se adoptă sistemul clasic.

Nu doar elevii, ci şi părinţii, dar, uneori, chiar și educatorii au îndoieli în ceea ce priveşte necesitatea memorării şi exersării structurilor complexe ale lecțiilor care trebuie învățate.
Cu toate acestea, deşi teoriile moderne pun, pe bună dreptate, un accent din ce în ce mai mare pe activităţile creative de comunicare, nu putem neglija necesitatea autocunoaşterii și dezvoltării personale, deoarece prin intermediul acestora devenim performanți, mai bine adaptați stresului zilnic, reușim să depășim obstacolele de orice fel, inclusiv cele impuse de către propria minte, ne creștem potențialul relațional, ne depășim zona de confort - limitativă, îi înțelegem mai bine pe ceilalți și suntem mai bine adaptați situațiilor de risc. Rămâne întrebarea dacă este mai eficientă autocunoașterea și dezvoltarea personală proprie, în ritmul personal intuitiv, sau prin intermediul grupului din care fac parte profesioniști egali ca pregătire, dar cu experiențe de viață diferite. În condiţiile în care educaţia modernă se axează din ce în ce mai mult pe o învăţare activă şi creativă, o combinaţie între cele două s-ar putea dovedi o variantă optimă pentru categoriile de vârstă gimnazială şi liceală, când elevii simt nevoia de a se implica în activităţi antrenante, competitive şi inedite care să le accentueze motivaţia intrinsecă pentru învăţare.
Cursul a avut loc în perioada 20-21 mai 2017 la Mânăstirea „Sfânta Treime" din localitatea Bic, Şimleu Silvaniei, judeţul Sălaj şi s-a adresat tuturor cadrelor didactice şi părinţilor interesaţi care și-au dorit să îşi dezvolte competenţele comunicaţionale şi de relaţionare utilizând tehnici specifice psihodramei. Cursul și-a propus să ofere școlii și elevilor, profesori competitivi, spontani, creativi, atenți la nevoile lor, dar și la ale celorlalți, care să fie capabili de empatie, respectuoși, buni comunicatori, dar și apți de a conștientiza toate resursele avute la dispoziție pentru a le folosi în predare.
Formator a fost psihologul Alin Creţu acreditat C.N.F.P.A. și Ministerul Muncii. Cursul a fost inclus în Oferta educaţională a Casei Corpului Didactic Bihor, pe anul şcolar 2016/2017. După absolvire, fiecare dintre cei șaptezeci de participanţii, din județele Bihor și Sălaj au primi câte o Adeverinţă de participare, însumând 20 de ore de formare.
În cadrul cursului şi-au găsit răspunsul câteva întrebări precum: Ce loc ocupă oratoria în predarea şi învăţarea mai rapidă și cu plăcere a lecțiilor? Ce pondere acordăm explicaţiilor, exemplificărilor şi exerciţiilor psihodramatice în raport cu activităţile creative de comunicare efectivă? Care este rolul explicaţiilor şi al exerciţiilor sociometrice şi care este rolul activităţilor de comunicare în învăţare? Cum putem proiecta o activitate psihodramatică creativă și comunicativă care să răspundă nevoii de fixare a elementelor sau structurilor predate? Cum se desfăşoară şi cu ce frecvență ar trebui să folosim oratoria? Care sunt modalităţile de evaluare a oratoriei prin psihodramă?
Competenţele vizate au fost: discutarea rolului psihodramei în predare şi învăţare, în cadrul orelor; prezentarea unor tehnici psihodramatice interesante şi amuzante pentru facilitarea predării la clasă; aplicarea şi analizarea unor activităţi model; proiectarea unor activităţi psihodramatice creative utilizând oratoria; discutarea unor modalităţi de evaluare utilizând ca metodă sociometria.
Modulele tematice au fost: I - Cunoașterea elementelor psihodramatice ale oratoriei; II - Importanța oratoriei în atingerea scopurilor, pentru învățământ; III - Modele de activităţi oratorice psihodramatice utilizate la clasă; IV - Evaluare prin activităţi creative şi comunicative respectiv prin feedback.
Modalităţile de evaluare au fost: observaţia permanentă, elaborarea unor activităţi și chestionare.
Cu prilejul acestui curs, a fost vizitat Muzeul Judeţean de Istorie şi Artă din Zalău în cadrul evenimentului cultural Noaptea muzeelor.
A fost încă un eveniment marca TopFormalis.
Alin Crețu
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Cursul „Oratoria, arta comunicării interumane prin psihodramă”.

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:37:44 Ora standard a Europei de Est