Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Călătorie în lumea cărţii

Proiectul județean

Călătorie în lumea cărţii

Acesta este titlul proiectului prin care este continuat drumul către cunoaşterea lumii şi descoperirea de sine de către gimnaziştii din Bunteşti, Poieni, Stînceşti, Cîmpani, Pietroasa, Chişcău, Rieni şi Ştei (de la Colegiul Naţional „Avram Iancu").

Aflaţi sub coordonarea profesorilor  şi  animaţi de dorinţa de a descoperi lumea citind, aceşti copii au urmat traseul stabilit şi au adăugat cunoştinţelor însuşite în cadrul programului formal alte cunoştinţe, priceperi şi deprinderi care le vor îmbogăţi orizontul cultural şi le vor dezvolta  competenţele de literaţie.
Încurajaţi  să se exprime liber, în maniera cea mai accesibilă lor (prin semne, linii, forme, culori, cuvinte şi joc), să caute sensuri şi să-şi pună în valoare talentul, demonstrând înţelegerea textelor citite şi  sensibilitate, elevii au colaborat, au învăţat, s-au amuzat, au dăruit şi au adăugat încă un pilon templului devenirii lor.
Călătoria a început în octombrie, odată cu vizita la Biblioteca Orăşenească din Ştei, unde doamna bibliotecar Marina Petrila a condus elevii prin una dintre porţile pe care ni le deschide lectura, către  înţelegerea faptului că „O carte este un sprijin, o mângâiere, un îndemn. Este câte una căreia îi datorezi cât şi celui mai bun învăţător. Ba chiar care-ţi este cât ţi-au fost părinţii şi cei mai buni. Dar atunci trebuie să citim cu alegere". (N. Iorga) Aici, elevii din comuna Bunteşti au văzut şi lucrări realizate de către  copiii care împrumută cărţi de la această bibliotecă, cititori implicaţi în diferite proiecte locale şi regionale.
A urmat o revedere a clasicilor născuţi  în luna ianuarie - în cadrul celei de a XIII-a ediţii a Concursului „Clasicii noştri". Cu acest prilej elevii le-au adus un pios omagiu clasicilor citind basme, poezii, schiţe şi nuvele, recitând, dramatizând, compunând şi desenând. Ca de fiecare dată ei s-au întrecut în realizarea unor proiecte care au surprins secvenţe din viaţa şi opera scriitorilor: Eminescu, Slavici şi Caragiale. Natura şi iubirea în lirica eminesciană, lumea satului din ţinutul copilăriei lui Slavici, eroi ca Huţu sau Zâna Zorilor, Ionel ori Goe, au fost temele tratate şi, prin efort şi dăruire, toată această muncă, a contribuit la îmbogăţirea lor spirituală.
Martie a fost prilej de bucurie şi dăruire. Elevii au confecţionat mărţişoare-cărţişoare pe care le-au dăruit prietenilor şi cunoscuţilor, dovedindu-şi  măiestria şi sensibilitatea.
Ziua lecturii a fost aniversată prin prezentarea lucrărilor realizate de către echipele formate şi surprinderea, sub cele mai interesante forme, a chipului cărţii şi a aventurii trăite alături de eroii volumelor citite.
Ziua de 10 iunie a reprezentat încheierea activităţilor proiectului. A debutat printr-o invitaţie la călătoria făcută de personajul Adinei Popescu în căutarea identităţii, Micuţa şi neterminata poveste, trece pe la Fabulă, Odă şi pe la Măritul Basm, culege câteva cuvinte ce i-ar putea fi de folos şi  află secretul obţinerii identităţii de la Mai Marele Poveştilor, devenind ceea ce-şi dorise, o poveste cu tot ceea ce presupune aceasta. Acest drum l-au reconstituit elevii clasei a VI-a de la Şcoala Gimnazială Nr. 3 Stînceşti. După acest moment, profesorii evaluatori au apreciat lucrările literare şi artistice de la şcolile participante şi au desemnat câştigătorii.
Câştigători sunt, de fapt, toţi aceia care au participat la aceste activităţi şi au înţeles că, aşa cum spune poetul Mihai Eminescu, „Numai citind mereu, creierul tău va deveni un laborator nesfârşit de idei şi imaginaţii".
Echipa de proiect a fost alcătuită din: prof. Anamaria Kovacs,  Ioana Pordea, Inga Rusu, Anca Boldor, Andreea Ciotea, Loredana Marge, Estera Costea, Mihaela Suciu, Anca Bondar, Florin Tocuţ, Mirela Corbu, Anamaria Zaha, Amelia Şerb, Ioana Corbu, Claudia Fericean, Simona Muţiu și Angelica Ştef.  
Prof. Angelica Ştef
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Călătorie în lumea cărţii.

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 08:21:03 Ora standard a Europei de Est