Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Pentru o viață mai bună și un mediu mai curat

Școala Gimnazială ,,Lucreția Suciu”

Pentru o viață mai bună și un mediu mai curat

Educația ecologică se bazează pe conștiința oamenilor și pe simțul responsabilității față de mediul înconjurător, pe acțiunile de protejare a tot ceea ce ne înconjoară.

Un rol important îl are cetățeanul, care trebuie să se implice activ, la început, prin acumularea de cunoștințe privind protecția mediului, ulterior, prin punerea în practică a acestor cunoștințe, De asemenea, încurajarea comportamentului ecologic reprezintă un deziderat, pentru realizarea căruia se luptă atât organismele de la nivel național, cât și cele de la nivel internațional. În ultimii ani, un accent important se pune pe dezvoltarea durabilă, pe promovarea unor politici sustenabile în ceea ce privește potențialul natural al unei regiuni, respectiv al întregii planete.
În opinia mea, pentru a avea rezultate pe termen lung, este necesar să promovăm educația ecologică într-o mai mare măsură, să dobândim atitudini și comportamente de protejare a mediului, încă de la vârste fragede. Prin urmare, educația ecologică s-ar impune ca o educație de bază, alături de acumularea de cunoștințe de specialitate și aplicarea acestora în viața noastră de zi cu zi.
Având în vedere toate cele amintite anterior, și în școala noastră a fost promovată această atitudine de protejare a mediului înconjurător, prin realizarea de activități pe teme ecologice. Iată câteva dintre acestea: Realizarea de colaje despre deșeuri și impactul acestora asupra mediului, despre reciclarea materialelor de diverse tipuri și importanța reciclării, despre protejarea biodiversității și măsurile pe care le putem lua pentru protejarea plantelor și animalelor; Acțiuni de igienizare efectuate pe malul râului Crișul Repede, în curtea școlii și în jurul școlii; Aplicarea de chestionare elevilor împărțiți pe grupe; Realizarea Calendarului evenimentelor ecologice; Reciclarea P.E.T.-urilor cu ajutorul aparatului TEPET; Influența omului asupra mediului; ,,Ziua Pământului de la A.... la Z" (dicționar de termeni ecologici și de protejare a mediului); ,,Maxime... ecologice"; Exerciții și jocuri pe diferite teme: ,,Planeta albastră - Pământul" , ,,Detectivii curățeniei", ,,Natura - casa mea", ,,Orașul meu/satul meu", ,,Fereastră spre lume: pădurea", ,,Protejează-mă!", ,,Secretele apei", ,,Plante și animale protejate", ,,Farmacia verde", ,,Pădurea veselă/pădurea tristă".
Pentru realizarea acestor activități, s-au aplicat metode predominant interactive: conversația, problematizarea, jocul de rol, studiul de caz etc.
Activitățile pe teme ecologice s-au realizat în săptămâna ,,Școala altfel", la orele de dirigenție, cu ocazia evenimentelor ecologice de peste an (de exemplu: Ziua Pământului, Ziua Internațională a Apei, Ziua Mondială a Animalelor, Luna Pădurii etc.).
Elevii au participat cu interes la aceste activități, deoarece le-a fost explicat faptul că atitudinea pe care o avem față de mediul înconjurător se reflectă în mod diferit și direct asupra calității vieții fiecăruia dintre noi.
Respectă și protejează natura!
Ce sentiment minunat trebuie să fie acela, când știi că gestul tău, oricât de mic și neînsemnat ar părea, este, de fapt, unul cu o mare relevanță pentru viitor!
O bucată de hârtie, un flacon de plastic, azi nu reprezintă mai nimic pentru mulți dintre noi, dar pentru viitorul nostru, ar putea face diferența!
Ecologia nu este doar un cuvânt pompos folosit în zilele noastre pentru ,,a da bine", ci un concept menit a ne schimba viața. Dacă am putea vedea în viitor cum ar arăta viața și planeta noastră, cred că am lua în serios tot ce ne învață Ecologia, chiar din acest moment! Suntem însă prea preocupați ,,de noi" și ,,de acum", și nu ,,de toți'' și ,,de mâine''! Cu pași mici, dar siguri, putem face schimbări, numai să nu fie prea târziu! 
Profesor Olariu Ramona
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Pentru o viață mai bună și un mediu mai curat.

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:13:55 Ora standard a Europei de Est