Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Noi perspective ale dialogului intercultural în Europa

Luni la Paris,

Noi perspective ale dialogului intercultural în Europa

Mai mult de 600 de participanți din întreaga Europă și nu numai s-au adunat luni, 17 noiembrie, la Paris, pentru a evalua efectele Anului european al dialogului intercultural 2008, la conferința de încheiere “Noi perspective ale dialogului intercultural în Europa”. Prin sute de proiecte și activități, comunicate și diseminate pe parcursul acestui an, campania a reușit să trezească interesul și să crească conștientizarea asupra importanței și beneficiilor dialogului intercultural pe tot întinsul Europei. Bazat pe această experiență, obiectivul conferinței de luni îl constituie chiar o privire asupra viitorului Europei prin prisma diversității culturale.

 Anul european al dialogului intercultural a mobilizat actori importanți, politicieni, precum și organizații ale societății civile din sfera de interes, din întreaga Europă. Până acum, în Europa au avut loc 524 de evenimente naționale și peste 406 proiecte au fost implementate, iar statele membre au nominalizat 91 de ambasadori naționali. În România, ambasadori ai dialogului intercultural sunt: Maia Morgerstern, Sandra Pralong, Damian Drăghici, Horvath Andor și Ovidiu Pecican.
Pentru a marca încheierea acestui an, Președenția franceză și Comisia Europeană organizează începând de luni, în perioada 17 – 19 noiembrie, la Centrul Pompidou din Paris, conferința “Noi perspective ale dialogului intercultural în Europa”. Printre principalii referenți se numără: Christine Albanel, ministrul francez al Culturii și Comunicării, Ján Figeµ, comisarul european pentru Formare, Educație, Cultură și Tineret, Jean Pierre Jouyet, secretarul de stat francez pentru Afaceri Europene, precum si membri ai Parlamentului European.
Evenimentul va fi precedat de o conferință de presă, la ora 12.00, la Reprezentanța Comisiei Europene de la Paris, unde Ján Figeµ și Jean Pierre Jouyet vor sublinia cele mai importante realizări ale anului, precum și inițiativele organizate în Franța.
Alina COSTACHE

Trimite email
luni, 8 decembrie 2025 la 23:40:23 Ora standard a Europei de Est