Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Premiați la Concursul interdisciplinar de matematică în limbi moderne „Mathmoiselle”

Elevii Colegiului Tehnic „Ioan Ciordaș” Beiuș

Premiați la Concursul interdisciplinar de matematică în limbi moderne „Mathmoiselle”

Vineri, 9 iunie 2017, a avut loc cea de a opta ediţie a Concursului științific interdisciplinar de matematică în limbi moderne „MATHMOISELLE", organizat de Liceul Teoretic Bilingv „Ita Wegman", în parteneriat cu Societatea de Ştiinţe Matematice din România. Concursul este inclus în CAERI 2017, domeniul Științific, poziția 1.321 și s-a desfăşurat în luna iunie, în 36 de judeţe ale ţării şi în municipiul Bucureşti.

Au participat peste 3.000 de elevi din clasele de gimnaziu (clasele V-VII) şi de liceu (clasele IX-XI) profil M1 (mate-info) și M2 (științele naturii, tehnologic) din 145 de școli. Din Bihor au participat elevi din cinci școli: C.T. ..Ioan Ciordaș", Beiuș; Șc. Gimnazială ,,Zelk Zoltan", Biharia; C. Economic ,,Partenie Cosma", Oradea; C. T. ,,Traian Vuia", Oradea; L. T. ,,Onisifor Ghibu", Oradea.
Colegiul Tehnic „Ioan Ciordaș" din Beiuș a participat în acest an pentru a patra oară la acest concurs, elevii de gimnaziu şi liceu și-au verificat și au aplicat cunoştinţele dobândite pe parcursul anului şcolar la matematică și la limbile moderne studiate - engleză, franceză, germană. Subiectele, de tip grilă, au fost redactate în limbi moderne (engleză, franceză sau germană) şi au fost structurate astfel: trei itemi de calcul numeric; trei itemi de logică, creativitate şi inteligenţă verbală; două probleme cu caracter practic-aplicativ; o problemă cu răspuns deschis, cu redactarea în limba modernă pentru care s-a optat. Concursul a avut o durată de două ore.
Au fost evidențiați la nivel național, obținând premii și mențiuni elevii:
Premiul al II-lea: Goina Sabrina (9A), Laza Andreea (9A);
Premiul al III-lea: Boroș Bettina (V), Man Raul (V/Șc. Gimn. Finiș), Boroș Johana (VI), Briscan Dragoș (X A), Perț Cătălin-Andrei (X A), Dem Madalin Bogdan (X D), Sasca Timea (X A);
Mențiune: Boț Raluca (V), Pălcuț Laura Irina (V/Șc. Gimn. Finiș), Buhaş Marcus (VI), Krişto Rareş (VI), Copos Claudiu (VII), Coste Raluca (VII), Ghilea Larisa (VII), Videcs Alexandra (VII), Vîrci Carina (VII), Șandor Raul (IX A), Tau Andreea-Diana (X A), Boroș Emeșe (X A), Copos Andreea (X A), Cosma Antonia (X A), Vura Barbara (X A).
Elevii participanți au fost pregătiţi la matematică de profesorii Bercovici Crina, Cap Simona și Zoț Violeta, iar la limbi moderne de profesorii: Clop Liana, Gabor Tabita, Sabău Corina, Cristea Georgeta, Boldi Argentina și Imre Csilla. Din echipa locală au mai făcut parte prof. Cap Gheorghe, Ile Nicolae, Bogdan Traian, Feneși Jemima, Haneș Mihaela, Popa Ana și Groza Nicoleta.
Lista completă a premiilor şi menţiunilor la nivel naţional poate fi accesată la adresa http://ssmr.ro/mathmoiselle/rezultate
Organizatorii concursului, prin coordonatorii: prof. Roxana Goga şi Agenna Nicoleta Ionescu-Mazilu consideră că prin acest proiect se oferă elevilor oportunitatea de a-şi pune în valoare atât spontaneitatea, creativitatea, logica matematică, deprinderile de calcul numeric cât şi competenţa de a comunica într-o limbă străină. Totodată, profesorilor de matematică li se oferă ocazia realizării unui schimb de experiență şi perfectarea lucrului în echipă cu colegi din alte arii curriculare. ABC

Trimite email
miercuri, 3 decembrie 2025, 01:48:05 Ora standard a Europei de Est

Poza zilei

Petrecere pe cinste!

,,Șezătoarea noastră a continuat cu tradiționala petrecere românească: masa tradițională, cu mămăligă, fasole și gogoși"...după cum aflăm de la doamnele educatoare, prof. Ienciu Coca-Dely și prof. Micu Camelia...
Așadar, de Ziua Națională a României, la Grădinița 52 din Oradea, s-a încins o petrecere... ca la mama acasă!
Priviți ce atmosferă, câtă bucurie!