Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

665 de elevi din șapte județe au studiat gratuit educație rutieră la clasă

Prin programul „Drum sigur – ABCdar rutier”

665 de elevi din șapte județe au studiat gratuit educație rutieră la clasă

Junior Achievement (JA) România și Holcim România au desfășurat, în perioada octombrie 2016 - iunie 2017, a doua ediție a proiectului educațional „Drum sigur - ABCdar rutier", dezvoltat pe baza programei de educație rutieră elaborată de Ministerul Educației și Cercetării Științifice în anul 2015, la care au participat elevi din 13 localități preponderent rurale și mic urbane.

665 de elevi din 30 de clase a III-a și a IV-a au beneficiat de un pachet de cursuri derulate la clasă  și de un kit educațional suport ce susțin învățarea practică și formarea unui comportament preventiv în trafic.
Prin intermediul setului de materiale dedicate - ce include ghidul profesorului, manualul pentru elev, auxiliare și DVD-uri educaționale - clasele participante au abordat teme privind deplasarea sigură pe drumurile publice, respectarea regulilor de circulație și adoptarea unui comportament preventiv, identificarea semnelor rutiere și a normelor de conduită în mijloacele de transport public și eventualele consecinţe ale nerespectării acestora.
În dezvoltarea temelor, alături de profesori, la clasă au fost implicați polițiști rutieri, dar și 41 de consultanţi voluntari ai companiei Holcim România, care au împărtășit elevilor sfaturi practice pentru a fi în siguranță pe drumurile publice sau la locul de joacă.
„Siguranța este una dintre valorile noastre de bază și constituie un pilon principal al strategiei Holcim România. Punem accent pe securitate atât în cadrul operațiunilor noastre, cât și în cadrul comunităților în care ne desfășurăm activitatea, și mă bucură
implicarea într-un număr atât de mare a colegilor mei în cadrul acestui proiect.
Prin programul de educație în comunitățile locale Drum Sigur - ABCdar rutier, ne dorim ca elevii să dobândească cunoștințe utile în ceea ce privește gestionarea corectă a situațiilor de risc rutier și să își asume astfel rolul de promotori ai comportamentului preventiv în trafic, pentru ei și pentru cei din jurul lor.", a declarat Alina Cristea, manager Dezvoltare Durabilă Holcim România.
Ținând cont de specificul rutier al localităților participante la program, temele cu cel mai mare impact în rândul elevilor au fost cele referitoare la deplasarea în condiții speciale de drum și la deplasarea cu mijloacele de transport în comun, respectiv cu microbuzul școlar.
La finalul programului, 74% dintre elevi au identificat vestimentația reflectorizantă ca fiind un mijloc foarte eficient pentru prevenirea riscurilor rutiere.
„Impactul pe care acest program l-a avut asupra elevilor a fost unul pozitiv. Deoarece deplasarea elevilor spre școală și de la școală spre casă se realizează cu ajutorul microbuzului școlar, iar cadrele didactice trebuie să supravegheze, prin rotație, fluxul elevilor, aș putea spune că elevii și-au însușit regulile de bază dezbătute în cadrul acestei activități, ajungând să corecteze comportamentele necorespunzătoare ale colegilor prin observații verbale", Petruța Drăgan, Școala Gimnazială Nr.1, Valea Mare-Pravăț, Argeș
Programul este dezvoltat pe baza programei de educație rutieră elaborată în 2015 de Ministerul Educației și Cercetării Științifice și susține Strategia Națională pentru Siguranța Rutieră adoptată în 2016, care prevede întărirea rolului educației și al campaniilor de sensibilizare și conștientizare.
La programul Drum sigur - ABCdar rutier au participat în acest an 16 școli din localitățile: Câmpulung, Cetățeni, Stâlpeni, Stoenești, Valea Mare-Pravăț (Argeș), Aleșd (Bihor), Brașov (Brașov), Cluj-Napoca, Turda (Cluj), Tărtășești, Voinești (Dâmbovița), Chitila (Ilfov), Timișoara (Timiș).
În cele două ediții ale programului, peste 1.200 de elevi au beneficiat de educație pentru prevenirea riscurilor rutiere.
Despre Junior Achievement România
Junior Achievement România este o organizație non-profit, având ca misiune dezvoltarea în România a programelor internaționale JA de educație antreprenorială, economică, financiară, orientare profesională, sănătate și viață activă și dezvoltarea abilităților pentru viață. 39 de țări din Europa și 123 de țări din toată lumea urmează programele JA. În România, acestea sunt urmate de peste 200.000 de elevi din 1.500 de școli publice, prin parteneriatul cu Ministerul Educației Naționale și cu susținerea financiară a comunității de afaceri. Mai multe informații puteți găsi pe site-ul www.jaromania.org.
Despre Holcim România
Holcim (România) S.A., care activează de peste 20 de ani în sectorul materialelor de construcții din România, deţine două fabrici de ciment în Câmpulung şi Aleșd, o staţie de măcinare şi un terminal de ciment la Turda, 14 staţii ecologice de betoane, trei staţii de agregate, două staţii de lianţi speciali şi un terminal de ciment în Bucureşti. Holcim are aproximativ 800 de angajați în România. Pentru mai multe informaţii, vă rugăm să vizitaţi website-ul companiei la și pagina de Facebook.
Holcim România este membră a grupului LafargeHolcim, care s-a născut în urma fuziunii între egali dintre Lafarge și Holcim în 2015. Având peste 180 de ani de experiență combinată, Grupul rezultat în urma fuziunii își propune să intre într-o nouă eră de tehnologii și inovații de vârf în industria materialelor de construcții, pentru a face față provocărilor secolului 21.
Loredana Poenaru
Andrei Lupu

Trimite email
joi, 25 decembrie 2025 la 02:46:59 Ora standard a Europei de Est