Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

,,Studenții trebuie să cunoască ceea ce... putem să facem pentru ei”

Deputat Ioan Cupșa a participat la Școala de vară internațională Jean Monnet

,,Studenții trebuie să cunoască ceea ce... putem să facem pentru ei”

Miercuri, 12 iulie 2017, domnul deputat Ioan Cupșa a participat la Școala de vară internațională Jean Monnet intitulată ,,Pregătiți pentru piața muncii", organizată de Departamentul de Științe Politice și Științele Comunicării, Universitatea din Oradea, în perioada 10 - 15 iulie 2017.

La întâlnirea cu cei peste 20 de studenți, proveniți de la universități din țară și din străinătate (Moldova, Ucraina), deputatul Cupșa a susținut o prelegere cu titlul ,,Proces decizional și dialog social. Relația Parlamentul României - cetățean - Uniunea Europeană".
„Am convingerea că studenții trebuie să cunoască ceea ce noi, ca oameni politici și reprezentanți ai lor, putem să facem pentru ei, în domeniile în care s-au pregătit, indiferent dacă, la finalizarea studiilor universitare, vor lucra în mediul public, privat sau ONG. În aceeași măsură în care noi avem datoria  să ne îndreptăm spre ei, și ei trebuie să ne contacteze, să intre într-un dialog real și, astfel, să participe, alături de noi, la procesul legislativ de la nivel național, la adoptarea legilor care le vizează domeniile lor de competență și interes, precum și să participe, alături de noi, legiuitorii naționali, la procesul decizional european, conform atribuțiilor pe care Parlamentul României le are în acest sens", a declarat Ioan Cupșa.
Pe parcursul unei ore și jumătate, deputatul Cupșa le-a vorbit studenților, raportându-se la experiența sa de parlamentar aflat la cel de-al doilea mandat, despre: etapele procedurii legislative a Camerei Deputaților; despre rolul Parlamentului României și, în particular, al Camerei Deputaților, în transpunerea legislației europene în legislație națională; despre câteva dintre proiectele de legi aflate, acum, pe masa Camerei. În contextul abordării acestor teme, deputatul Ioan Cupșa le-a prezentat instrumentele de care dispune un parlamentar în activitatea sa specifică, ocazie cu care a pus un accent special pe importanța dialogului social în influențarea procesului decizional, afirmând că legile rezultate în urma unui astfel de dialog cu cetățenii sunt cele care vor răspunde, în mod real, nevoilor acestora. De asemenea, o parte importantă a dezbaterilor, a schimburilor de idei, dintre deputatul Cupșa și studenți, s-au axat asupra oportunității adoptării si a posibilului conținut al unei legi a lobby-ului în România, activitate specifică de influențare a procesului decizional, bazată pe principiile legalității, transparenței, profesionalismului și a corectei reprezentări a intereselor private și publice. (C.M.)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:37:33 Ora standard a Europei de Est