Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Yuri Kordonsky şi 27 de tineri actori români, faţă în faţă cu Cehov

Despre întâlnirea lor cu opera lui Cehov

Yuri Kordonsky şi 27 de tineri actori români, faţă în faţă cu Cehov

27 dintre cei mai promiţători tineri actori români au vorbit vineri, 28 iulie 2017, în Sala Media a Teatrului Naţional ,,I. L. Caragiale'' din Bucureşti, despre întâlnirea lor cu opera lui Cehov, sub îndrumarea marelui regizor Yuri Kordonsky.

Timp de şapte zile, aceştia au participat la „Cehov/Kordonsky. Laborator de teatru", primul mare eveniment din cadrul Festivalului Naţional de Teatru, ediţia 2017.
Organizat de Festivalul Naţional de Teatru şi de Centrul de Cercetare şi Creaţie Teatrală ,,Ion Sava", laboratorul intensiv de creaţie s-a desfăşurat în perioada 22 - 28 iulie, în Bucureşti, la sala Atelier a Teatrului Naţional ,,I.L. Caragiale".
Prezentă la întâlnirea cu presa, Marina Constantinescu, director artistic şi selecţioner al Festivalului Naţional de Teatru, iniţiatoarea acestui laborator, i-a mulţumit regizorului: „Cred foarte mult în şcoala pe care o are Yuri Kordonsky. Cred că se întâlneşte rar această  îmbinare între un actor extraordinar, un regizor de excepţie şi un profesor de mare har (acum la Yale University - SUA). Îi mulţumesc că a acceptat să suspende, într-un fel, timpul care ne presează pe toţi şi că am reuşit să construim împreună acest prolog al Festivalului Naţional de Teatru. E o preocupare constantă pe care am avut-o de a organiza astfel de întâlniri (precum cele cu Thomas Ostermeier, Luk Perceval sau Carolyn Carlson) şi sunt convinsă că cei 27 de tineri - nume deja cunoscute ale teatrului românesc, vor avea un cuvânt important de spus pe mai departe, în această meserie. Pentru că eu cred că teatrul înseamnă, până la sfârşit, bucuria de a fi împreună''.
Yuri Kordonsky, regizor, scriitor, actor, profesor de regie în cadrul Yale School of Drama - USA, a stat în mijlocul elevilor săi şi a ascultat cum fiecare şi-a descris experienţa de laborator.
Ada Galeş, Alexandra Sălceanu, Alina Petrică, Ana Bianca Popescu, Andrei Radu, Aylin Cadîr, Ciprian Nicula, Dan Rădulescu, Denisa Nicolae, Emilia Bebu, Emilian Oprea, Florentina Ţilea, Florin Călbăjos, Gabriel Răuţă, George Albert Costea, Ioana Predescu, Ionuţ Toader, Lari Giorgescu, Liviu Romanescu, Maria Bacci Pasello, Paula Niculiţă, Radu Iacoban, Rareş Florin Stoica, Silvana Negruţiu, Silviu Debu, Ştefan Lupu, Vlad Logigan - au fost cei 27 de participanţi la masterclass-ul Cehov/Kordonsky.
„Una din cerinţele importante pe care le-am avut - mărturisea în faţa audienţei Yuri Kordonsky - a fost să ţinem aceste întâlniri de lucru cât se poate de intime, adică cu uşile cât mai închise. Beckett, cred, spunea că orice text dramatic bun este o linişte întreruptă. Noi am întrerupt deja această linişte şi nu ştiu exact cât de bună e ,,piesa" pe care am încercat să o scriem prin acest tip de întâlniri -conversaţii. Ceea ce mă preocupă pe mine e că în tot ce facem sau spunem ne raportăm prea mult ,,la trecut". Dar ce rămâne important e că mâine o luăm de la zero. Iar asta e deopotrivă înfricoşător şi sublim. Cred că aşteptarea cea mai pozitivă pe care o putem avea după astfel de întâlniri este să ridicăm ştacheta ,,punctului zero" de mâine. Iar eu simt că ,,punctul meu zero" a urcat puţin mai sus după această săptămână petrecută cu actorii români'', a continuat Yuri Kordonsky.
 ,,Avându-l alături de noi pe unul dintre cei mai interesanţi regizori (care a montat mult în România, dar şi-n întreaga lume), am încercat împreună - FNT, UNITER şi TNB -  să organizăm acest workshop pornind de la literatura unuia dintre cei mai interesanţi scriitori dramatici ai lumii - A.P.Cehov'', a spus Ion Caramitru, directorul Teatrului Naţional ,,I. L. Caragiale'' din Bucureşti şi preşedintele UNITER.
„Coincidenţa face ca Yuri Kordonsky să fi debutat în repertoriul Teatrului Naţional din Bucureşti în 2005, în condiţii oarecum similare: era tot perioadă de concedii ale actorilor și teatrelor, iar efortul repetiţiilor a fost la fel de special... însă, până la urmă, răsplătit de o premieră memorabilă: ,,Inimă de câine" - un spectacol cu care a debutat şi direcţia nouă a TNB şi care a dat şi titlul unui program pe care-l păstrăm şi-acum: „Condamnarea comunismului prin teatru". Întâlnirea cu domnul Kordonsky a fost pentru TNB o dragoste la prima vedere şi continuă într-o eternă poveste de dragoste'', a adăugat Ion Caramitru, care a făcut referire şi la Premiul UNITER 2017 pentru cea mai bună regie, decernat lui Yuri Kordonsky pentru punerea în scenă a spectacolului „În adâncuri", la Teatrul de Stat Maghiar din Cluj. „În adâncuri'', de Maxim Gorki, traducerea Annamária Radnai, dramaturgia Visky András, scenografia Dragoş Buhagiar, face parte din selecţia oficială a actualei ediţii a FNT şi va putea fi văzut în toamnă la Bucureşti.
Despre laboratorul Cehov / Kordonsky
De-a lungul celor şapte zile, Yuri Kordonsky a abordat lucrul pe texte de A. P. Cehov, metodologia masterclass-ului mixând experienţa sa în multiplele montări ale pieselor cehoviene cu cea de profesor de regie şi actorie în şcoli prestigioase de teatru, precum Columbia University, UC San Diego, George Washington University, Colgate University sau Eugene O'Neill Theater Center. Programul masterclass-ului a îmbinat elemente de teorie cu lucrul practic pe scene din piesele ,,Pescăruşul'', ,,Trei surori'', ,,Unchiul Vania'' şi ,,Livada de vişini''.
Intraţi pe www.fnt.ro pentru a vedea o galerie foto de la întâlnirea actorilor cu presa.
Festivalul Naţional de Teatru se desfăşoară între 20-30 octombrie la Bucureşti.
Ediţia de anul acesta îi este dedicată actorului Victor Rebengiuc.
Pamela Bojog-Pricopie
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Yuri Kordonsky şi 27 de tineri actori români, faţă în faţă cu Cehov.

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 01:24:21 Ora standard a Europei de Est