Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Educația fizică înseamnă mișcare, nu teorie, domnule ministru!

Deputat Cherecheș Florica:

Educația fizică înseamnă mișcare, nu teorie, domnule ministru!

De parcă nu ar fi suficient că greutatea ghiozdanelor e aproape egală cu cea a elevilor din ciclul primar și gimnazial, aceștia având mari probleme să și le care la școală, părinții fiind adesea nevoiți să o facă în locul lor, ministrul Educației ne-a anunțat triumfător noua apariție din categoria manualelor: cel de Educație fizică și sport, pentru clasa a V-a, în trei variante diferite!

Ridicolul apariției acestui manual provine din faptul că școala românească e oricum prea teoretică și deloc orientată spre a dezvolta abilitățile practice ale elevilor, din faptul că părinții se plâng că ghiozdanele încărcate cu manuale și tot felul de caiete speciale deformează iremediabil coloana copiilor lor. Provine din faptul că oricum, nu se prea țin orele de sport,  fie din lipsa unei săli de sport sau a unui teren adecvat, fie din indiferența unor cadre didactice sau din trocurile care se fac între profesori, pentru a ceda ora de educație fizică, pentru una de română sau matematică. Orele de educație fizică ar ajuta copiii să-și consume energia în mod sănătos, ar rezolva problemele de postură, de deformări ale coloanei, de obezitate infantilă, ar promova spiritul de echipă și atitudinea potrivită în fața victoriei sau înfrângerii. În loc să facem mai multe săli sau terenuri de sport, să dăm orelor de educație fizică locul care li se cuvine în formarea elevilor, în loc să-i conștientizăm pe elevi de importanța mișcării, noi facem manual și vrem să-i învățăm „Organizarea activităților motrice", „Dezvoltare fizică armonioasă", „Capacitate motrică" și altele din această categorie, de parcă am vrea să-i facem manageri sportivi sau profesori de educație fizică, pe copilașii de clasa a V-a.
Domnule ministru, lăsați-vă de glume și faceți lucruri serioase, nu aruncați banii noștri pe fereastră, ci investiți-i în infrastructura școlară, în dotări și echipamente, materiale didactice și manuale moderne, adică în acele lucruri pe care le plătesc părinții la fiecare început de an școlar. Apreciem că măcar recunoașteți că învățământ gratuit în România înseamnă gratuitate pentru elevi, cheltuielile fiind făcute de stat și de părinți. Halal gratuitate!
După ultimele declarații ale ministrului Pop, care admite că e posibil să nu prea fie folosit manualul, că nici cel de Muzică nu e utilizat prea des, stau și mă întreb care e utilitatea lui, în afară de a îngroșa conturile celor care l-au produs?
Florica Cherecheș,
vicepreședinte al Comisiei de învățământ, știință, tineret și sport

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 09:22:01 Ora standard a Europei de Est