Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

,,Cine poate spune dacă auxiliarul e bun?”

,,Am vrea să ne întrebe cineva și pe noi”

,,Cine poate spune dacă auxiliarul e bun?”

An de an, în lunile august și septembrie, obișnuim să ieșim pe teren, prin unitățile de învățământ, să luăm pulsul pregătirilor pentru noul an școlar.

Anul acesta (miercuri, 6 septembrie 2017), am trecut și pe la școala fără nume, dar cu renume, vorba domnului director. Ați ghicit care e? Perfect! Școala Gimnazială Nr. 16 din Oradea.
Ne-am îndreptat glonț către clasa doamnei ,,directoare" Corina Gârba (așa o șicanăm noi, de fiecare dată când o întâlnim, cu apelativul ,,directoare"; ce să-i facem dacă e soția domnului director?! Sala de clasă (a II-a A) e lună, pregătită să-i primească (mâine, joi - 7 septembrie - n.n.) pe cei 32 de învățăcei. Admiram pavoazarea, când zărim un gol... istoric. Aflăm că spațiul cu pricina este destinat caietelor școlarilor. ,,Și așa ghiozdanul lor e prea greu și le deformează coloana", adaugă doamna Corina. Ei, uite că se mai gândește cineva și la coloana vertebrală a copiilor. La cei 30 de ani de apostolat la catedră, doamna Corina știe multe și face multe, totul pentru Măria sa, Elevul! E nițel contrariată de decizia pripită a domnului ministru care a retras auxiliarele fără să știe că ele au fost deja comandate și... împachetate. ,,Ce mi-au zis unii părinți: noi vrem un suport de lucru și pentru vacanță, cât e vara de lungă! Comandăm noi, părinții. Și le-au comandat. Cine poate să-i împiedice pe părinți? Cine poate spune dacă auxiliarul e bun? Eu pot să spun. Noi, dascălii... Noi cunoaștem programa și ne cunoaștem și clasa, pe fiecare copil în parte. Noi putem alege în cunoștință de cauză un auxiliar, mai bine decât echipa de la minister. Când nu lucrezi cu copiii e foarte greu să hotărăști și să alegi. Am vrea să ne întrebe cineva și pe noi! Noi suntem într-o continuă schimbare. Dacă nu te schimbi după elevi și nu te adaptezi vremurilor, nu ai șansă de reușită", conchide interlocutorul nostru.
Dragi copii, psihologul școlii nu este ,,Bau-bau"
Bucurie mare! Nici nu ne terminăm vorbele cu doamna ,,directoare", că se ivește în prag psihologul școlii, doamna Gabriela Chiș. Ne retragem în cabinet și povestim. Aflăm despre relaționarea psihologului cu elevii și părinții acestora. Cât de importantă este atitudinea fiecăruia. ,,În primele săptămâni, consilierul școlar participă la ședințele cu părinții; ne prezentăm și le prezentăm activitatea noastră de consiliere. La fel relaționăm și cu diriginții și învățătorii. Unii mă cheamă să fac activități pentru prevenirea comportamentului agresiv, pentru ameliorarea manifestărilor agresive la clasă; fac activități de orientare spațială, pentru coeziunea grupului, să ne cunoaștem mai bine, să relaționăm pozitiv; la alte clase fac educație pentru sănătate, pentru prevenirea consumului de droguri, precum și orientare școlară și profesională. Copiii vin cu drag la cabinet pentru că au constatat că psihologul nu este ,,Bau-bau". Nu de alta dar unii părinți, ba chiar și unii dascăli îi amenință pe copii cu psihologul: ,,Dacă nu te comporți bine, te duc la psiholog"! Dar, venind cu chiu cu vai la psiholog, ajung să se convingă că, din contră, la psiholog e faină! Desfășurăm activități amuzante, ne relaxăm, ne simțim bine și abia așteaptă să-i mai primesc în cabinet. Colaborarea cu părinții e foarte importantă. În cazurile de agresivitate, de exemplu, e foarte importantă discuția pe care o avem cu părinții pentru stabilirea unor reguli pe care părinții trebuie să le aplice în educația copiilor. Din păcate, părinții nu-și mai găsesc timp să-și petreacă cu copiii lor acasă și de aceea copiii sunt dezorientați, nu au reguli. Și e foarte greu să le respecte la școală, dacă acasă părinții nu le impun (aceste reguli)".
Reclamă Grădiniței Nr. 17
Avându-le alături pe cele două fiice, pe Carla, de 5 ani și jumătate și pe Daria, de 4 ani și 3 luni, și vorbind cu ele și despre ele, doamna Gabriela a ajuns să facă o adevărată reclamă Grădiniței Nr. 17 (grădinița dintre blocuri unde învață și cele două prințese), o grădiniță cu program normal, gratuită și foarte îndrăgită de copii, pentru atitudinea doamnelor educatoare, modul lor flexibil de predare și de relaționare cu copiii celor două grupe. Cu puterea sa de convingere, doamna psiholog ne-a determinat ca la sfârșitul vizitei să poposim la grădinița cu pricina. De la Cabinetul de psihologie am ajuns în sala de clasă a doamnei prof. Nica Veturia, unde se muncea la colțul de istorie și la perdelele de camuflaj. Pe mese, am trecut în revistă manualele clasei a IV-a.
Domnul director lucrează de 34 de ani la orar și încă nu a terminat
Când am intrat în birou, domnul director Mircea Gârba lucra la orar. ,,De 34 de ani lucrez la orar. Mai am puțin și îl termin. Îl termin în fiecare an, înainte să înceapă cursurile. Niciodată nu am întârziat nici măcar o zi. Mai bine zis, acum îl finisez, ca să-i dau dreptate doamnei mele".  De față era doamna ,,directoare" Corina.
Am vorbit cu domnul director despre clase și profesori noi, despre o școală renovată din temelii, cu peste 1.000 de elevi, cu curtea asfaltată și cu o sală de sport funcțională. ,,În sfârșit, încep să mă simt bine, văzând cum toate au înflorit și dau roadele așteptate. Avem un colectiv de dascăli minunați și elevi pe măsura investițiilor făcute de Primărie și de colectivul nostru profesoral", conchide domnul director Mircea Gârba.
Ovidiu Dan
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: ,,Cine poate spune dacă auxiliarul e bun?”    

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 03:29:29 Ora standard a Europei de Est