Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Cercul pedagogic al educatoarelor

Vineri, la Grădinița nr. 46 din Oradea

Cercul pedagogic al educatoarelor

Vineri, 21 noiembrie 2008, la nivelul întregului județ (Bihor), au avut loc cercurile pedagogice ale cadrelor didactice din învățământul preuniversitar. În municipiul și sectorul Oradea, activitățile metodice s-au ținut la nivelul a zece grădinițe: pentru grupa mică - la grădinițele nr. 51 și 48, pentru grupa mijlocie – la grădinițele nr. 46 și 44, la grupa mare – la grădinițele nr. 46 și 9, iar pentru grupa pregătitoare – la grădinițele nr. 22 și 2. Educatoarele din sectorul Oradea au participat la activitatea metodică organizată la Grădinița din Săcădat.

Pentru educatoarele de limbă maghiară, cercurile pedagogice au fost găzduite de Grădinița nr. 52 (pentru educatoarele din municipiul Oradea) și de Grădinița din Roșiori (pentru cele din sectorul Oradea). Tema cadru a cercurilor pedagogice a fost “Noul curriculum și activitățile integrate” (la secția română) și “Educația pentru sănătate a preșcolarilor” (la secția maghiară).
Toamnă-toamnă darnică
Conducerea Grădiniței nr. 46 (director, inst. Rodica Ștef) s-a simțit onorată de faptul că unitatea pe care o conduce a fost desemnată să găzduiască (și să susțină), vineri, activitățile de cerc la nivelul a două grupe (mijlocie și mare). În ciuda acestui fapt, toate educatoarele (gazdă) au reușit să participe la activitățile de cerc.
La grupa mijlocie, inst. Alina Malița (de la grupa mijlocie “B”) a prezentat o activitate filmată de evaluare, intitulată “Toamnă-toamnă darnică” prin care au fost evaluate cunoștințele dobândite, priceperile și deprinderile, abilitățile formate și activate pe parcursul unui ciclu de lecții pe această temă, folosind o paletă bogată și variată de metode și procedee, ca și aria largă a disciplinelor vizate prin activitățile integrate desfășurate: activități de grupare, comparare și numărare, versuri, ghicitori și cântece menite să susțină ideea centrală și să ilustreze în limbajul lor specific cadrul, atmosfera, semnele, muncile, îndeletnicirile, fructele și legumele anotimpului autumnal).
Activitatea finală a celor patru grupe de copii a fost cât se poate de relevantă, jetoanele, distribuite și clasate exact au dat măsura științei lor.
Toamnă aurie
La grupa mare “B”, inst. Mihaela Dance a avut tot o evaluare, intitulată “Toamnă aurie”. Din activitatea filmată prezentată s-au putut lesne identifica domeniile experiențiale abordate: știință, limbaj și comunicare, creativ și estetic, iar metoda lotusului (lotusul fructelor și lotusul legumelor), cu accent pe ordinea exactă a așezării jetoanelor, a evidențiat atât bagajul de cunoștințe al copiilor, cât și măiestria profesională a educatoarei în aplicarea noului curriculum și desfășurarea activităților integrate.
În cadrul analizei lecțiilor și discuțiilor ce au urmat, conducătoarele de cerc, inst. Aurelia Bodea și Mariana Dragoș au subliniat faptul că tema cercului a fost bine cuprinsă și evidențiată în cadrul  celor două activități filmate. Chiar dacă nu toate cadrele îmbrățișează cu deschidere și plăcere noul curriculum, ele dovedesc cunoașterea lui. Cât despre activitățile integrate (sau interdisciplinare), noua abordare nu le încurcă câtuși de puțin pe educatoare, fiind convinse de faptul că este vorba de aceeași Mărie, dar cu altă pălărie (denumire).
(Ov. DAN)

Trimite email
vineri, 28 noiembrie 2025, 14:59:16 Ora standard a Europei de Est

Poza zilei

Invitație BestMusic

Bucovina, la 25 de ani:
Tradiționalul concert de iarnă,
la Arenele Romane din București,
sâmbătă, 13 decembrie 2025, ora 19.00;
 acces de la ora 18.00