Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Prima zi de școală, sub semnul excelenței

Din nou în Amfiteatrul Agora

Prima zi de școală, sub semnul excelenței

Cu zâmbete și cu emoții, cu speranțe și voie bună, anul școlar 2017-2018 a debutat luni, 11 septembrie 2017, și la Școala Gimnazială Internațională Agora. Amfiteatrul școlii s-a dovedit neîncăpător în fața mulțimii de elevi, părinți, cadre didactice și specialiști în educație prezenți la deschiderea acestei școli de elită din orașul nostru.

Au luat pe rând cuvântul fondatorul școlii, profesor doctor inginer Mișu-Jan Manolescu, cu o interesantă incursiune în istoricul școlii, referiri la misiunea și valorile acesteia, precum și  la menirea artei în educație. Managerul școlii, doamna Alina Angela Manolescu, a dat exemple concrete privind integrarea și adaptarea facilă în cadrul școlii a elevilor considerați problemă în alte sisteme de învățământ. Doamna director Laura Pașca a prezentat  echipa care va sta la cârmele școlii, iar responsabila Comisiei metodice, Daniela Drugaș, a subliniat aspectele care evidențiază Școala Gimnazială Internațională Agora în câmpul educațional autohton. Doamna învățătoare Diana Balaj a făcut referire la metodele inovative și plăcute utilizate în cadrul școlii la nivel primar.
S-a mai subliniat faptul că  această instituție de învățământ a devenit  un etalon și chiar un model instituțional, dat fiind că în cadrul  Școlii Gimnaziale Internaționale Agora pe lângă curriculum-ul național se predă și curriculum-ul internațional.
De-a lungul anilor, chiar dacă nu foarte mulți, Școala Gimnazială Internațională Agora a devenit o școală cu personalitate, o școală de rafinament și bun-gust unde toți cei implicați își dau concursul pentru ca lucrurile să funcționeze cât mai bine. Munca depusă a fost una în echipa care a dat rezultate pentru că, așa cum spunea cineva, „nu zidurile unei școli contează, ci spiritul care domnește în ea".
Programul academic al Școlii Internaționale Gimnaziale Agora este unul centrat pe elev, care promovează excelența academică printr-un curriculum inter-disciplinar, național și internațional, îmbogățit și riguros. Scopul permanent al școlii  este de a se asigura că toți elevii  au o gândire critică dezvoltată, rezolvă problemele în mod activ, sunt cititori care problematizează, cercetători sârguincioși și scriitori prolifici.
Un alt aspect asupra căruia s-a pus accent este faptul că Școala Gimnazială Internațională Agora trebuie privită - așa cum îi spune și numele - ca un forum democratic unde, la fel cum procedau și atenienii în antichitate, deciziile sunt luate în mod democratic, prin consultarea tuturor celor implicați în acest proces: elevi, profesori, părinți, specialiști în educație. Doar în acest mod școala reușește să pună la dispoziția celor interesați un proces educațional de calitate superioară.
S-au mai reliefat diferențele față de sistemul de învățământ tradițional în cadrul căruia informarea părintelui este, de multe ori, sumară. La Școala Gimnazială Internațională Agora  lucrurile stau altfel. Foarte multe studii arată că, atunci când evaluezi elevul doar prin note, el tinde să-și piardă interesul asupra a ceea ce învață. Prin urmare, în cadrul acestei școli, părintele este informat cu acuratețe nu doar asupra notei - care reprezintă evaluarea din ziua respectivă, la ora respectivă - ci asupra capacităților și competențelor elevului, asupra deprinderilor acestuia, asupra domeniilor în care acesta excelează și a competențelor la care copilul mai are de lucrat. Părinții elevilor agoriști sunt  mult mai mult decât simpli colaboratori.
Un alt aspect  demn de menționat  este faptul că,  în cadrul școlii, la anumite materii, pe lângă numărul de ore prevăzute în Planul de învățământ, sunt alocate două sau chiar trei ore suplimentare, în cadrul cărora profesorul poate reveni asupra unor noțiuni mai complexe sau poate realiza o fixare și o consolidare mai aprofundată
S-a mai arătat faptul că unul dintre cele mai importante aspecte din viața unui om este alegerea corectă a unei profesii și că e bine ca elevii să știe din timp dacă doresc  să devină ingineri sau sociologi, de exemplu. Avantajul Agora este acela că elevii, fiind supuși încă de timpuriu unor  diverse teste de personalitate, reușesc să se orienteze spre domeniile în care ei vor da randament maxim. Agora are modalitatea ei proprie de a-și pregăti elevii pentru viață, punând în valoare întregul lor potențial intelectual și afectiv, pentru că doar prin educație ei vor putea face alegerile potrivite.
Elevii școlii au fost solicitați să se implice în activitățile școlii așa ca și în anii trecuți, să fie receptivi și deschiși, așa cum se obișnuiește în cadrul acestei școli.
În încheiere, doamna profesoară de limba engleză Crina Miere le-a înmânat elevilor valoroasele certificate Cambridge obținute cu brio  în anul școlar precedent.
Cu curaj și bucurie, a început noul an școlar!
Prof. Daniela Drugaș,
responsabila Comisiei metodice
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Prima zi de școală, sub semnul excelenței.

Trimite email
marți, 9 decembrie 2025 la 17:31:29 Ora standard a Europei de Est