Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

O lecție de matematică... în prezența părinților

Familia – tema transdisciplinară a săptămânii

O lecție de matematică... în prezența părinților

Am văzut, ieri (miercuri, 26 noiembrie 2008), la Liceul Pedagogic „Iosif Vulcan” din Oradea, o lecție de matematică, la clasa a II-a, cu subiectul „Adunarea și scăderea numerelor de la 0 la 100 cu trecere peste ordin” (o lecție de consolidare a deprinderilor de calcul).


În momentul de „încălzire a minții” s-au făcut câteva calcule mintale „fulger” (care au constat în rezolvarea unor probleme formulate pe baza unor aspecte din familie;  familia fiind tema transdisciplinară a săptămânii, iar părinții erau de față la lecție).
Cu ajutorul calculatorului, a fost completat un rebus în care au fost utilizați termenii  specifici: sumă, diferență, descăzut, scăzător ...
Elevii au avut apoi multe sarcini de lucru, exerciții și probleme cu grade diferite de dificultate. S-a lucrat independent, pe perechi și pe grupe. Pentru fiecare sarcină de lucru li s-a acordat elevilor câte un cartonaș care avea înscris pe el un cuvânt, astfel încât la finalul lecției, mesajul suna astfel: „Sunteți foarte buni la matematică. Felicitări!”
La ultimul moment al lecției, s-a făcut o evaluare pe baza unei fișe de evaluare, prilej de a se insista asupra modului de evaluare și de acordare a calificativelor la clasele primare. Doar pentru părinți au fost formulați descriptorii de performanță. Ineditul acestui moment a constat în faptul că li s-a cerut părinților să evalueze împreună cu propriul copil fișele de evaluare potrivit criteriilor prezentate și motivate. Tot părinții au fost cei care au acordat de această dată calificativele.
„Motivul pentru care i-am invitat pe părinți la activitate a fost acela de a urmări „live” o lecție de matematică în care trebuia să dovedim deprinderi temeinice de calcul (adunarea și scăderea numerelor de la 0 la 100 cu trecere peste ordin), iar succesul nu este posibil decât cu sprijinul părinților, întrucât acest automatism de calcul se formează destul de greu și cu implicarea necesară a părinților. De asemenea, am urmărit ca părinții să înțeleagă modalitatea de evaluare și, implicit, de acordare a calificativelor, ceea ce pentru unii este o mare necunoscută”, ne-a declarat învățătoarea clasei, inst. Georgeta Tifor.
 Lecția a fost astfel o încununare a rezultatelor colaborării dintre elev, părinte și învățător. (Ov. Dan)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: O lecție de matematică... în prezența părinților. 

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 05:31:33 Ora standard a Europei de Est