Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Sărbătorind diversitatea lingvistică

La Școala Gimnazială Internațională Agora

Sărbătorind diversitatea lingvistică

Diversitatea lingvistică a devenit în prezent mai importantă ca niciodată, deoarece contactul dintre cetățenii statelor europene și ale lumii a crescut foarte mult.

Vrând-nevrând, în diverse situații suntem nevoiți să utilizăm și alte limbi decât cea maternă. Acest lucru se întâmplă cu prisosință în cadrul Școlii Gimnaziale Internaționale Agora, unde pe lângă elevii de naționalitatea română mai învață elevi de nouă naționalități diferite.
Prin urmare, sărbătorirea Zilei Europene a Limbilor Moderne,  desfășurată marți, 26 septembrie 2017,  a fost o activitate de real succes, având în vedere mediul multicultural în care învață elevii școlii.
Organizatoarea evenimentului, doamna profesoară de limba engleză Crina Miere, prin Centrul Europe Direct Agora, a arătat de la început faptul că această inițiativă  a fost introdusă de Comisia Europeană încă din 2001 pentru a sărbători cele peste 200 de limbi europene, dintre care 24 de limbi oficiale ale Uniunii Europene.
Un brainstorming foarte interesant cu titlul ,,De ce este important să învățăm o limbă străină?'' a pus elevii în mișcare. Răspunsurile acestora, foarte pertinente, au accentuat importanța învățării unei limbi străine pentru a comunica cu cât mai mulți oameni de alte naționalități, pentru a studia într-o altă țară, pentru a obține un loc de muncă mai bun, pentru a lega prietenii noi, pentru a te simți mai bine primit atunci când ești într-o țară străină.
Elemente inedite despre țările de unde provin unii dintre elevii noștri au fost prezentate rând pe rând. Astfel, s-a arătat că Germania este țara cu cei mai mulți deținători ai Premiului Nobel (81), Berlinul este de 9 ori mai mare decât Parisul și Germania  este țara cu cele mai multe grădini zoologice.
Turcia, țara de origine a elevilor Mohammed și Abdur Karabulut, a fost  prezentată prin prisma existenței  marelui bazar - Grand Bazaar - care datează din 1455, fiind un mall cu o suprafață de 333. 000 de metri pătrați, dispus pe 61 de străzi.
Elevul Juls Kofler din clasa a VII-a a prezentat elemente specifice  Austriei, cum ar fi steagul cel mai vechi din lume, datând din 1191.
O altă țară din care provin elevii Școlii Gimnaziale Internaționale Agora  este Guineea Ecuatorială. Elevul Daniel Plugar din clasa a VI-a a arătat că aceasta este singura țară din Africa unde și spaniola este limba oficială, aceasta fiind vorbită de 67,5% din populația acesteia.
Referiri la Spania, o țară cu nu mai puțin de 400 de milioane de locuitori au fost făcute de către elevul Quim Grau-Roșu care a arătat și faptul că Spania are un imn fără cuvinte, iar finalizarea construcției monumentului Sagrada Familia, patrimoniu UNESCO, este preconizată pentru anul 2026.
Italia, prezentată de către elevul Francesco Riccio, este caracterizată prin multitudinea de vulcani, dar și prin cele 50 de fântâni din Roma, unde vizitatorii aruncă monede care sunt colectate săptămânal pentru a fi utilizate fie pentru întreținerea fântânilor, fie ca donații pentru Crucea Roșie.
Angelo Dean Flynn, originar din Malta, a arătat faptul că Malta are două limbi oficiale, engleza și malteza și faptul că se conduce pe stânga în această țară.
Iulia Popa, vorbitoare și de limba maghiară, a arătat că  Erno Rubik  este una dintre personalitățile acestei țări, Ungaria, acesta fiind și creatorul celebrei jucării-cubul Rubik.
Amalia Socaciu a prezentat Marea Britanie, prin prisma binecunoscutului Big Ben care este de fapt numele clopotului din ceas. Un amănunt interesant a fost faptul că, în Regatul Unit  se beau zilnic aproximativ 165 de milioane de cești de ceai.
În ce privește țara noastră, România s-au ales ca elemente caracteristice Cimitirul Vesel din Săpânța  și Palatul Parlamentului din București. Menționată a fost și statuia în rocă a lui Decebal, cea mai mare de acest fel din Europa.
La final, elevii au primit un certificat cu numele European Day Exit Card unde aceștia au scris ceea ce au învățat nou în timpul activității, o întrebare pentru lecția următoare și au desenat steagul țării din care provin.
Prof. Daniela Drugaș
responsabil al Comisiei metodice
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Sărbătorind diversitatea lingvistică.

Trimite email
marți, 9 decembrie 2025 la 17:31:30 Ora standard a Europei de Est