Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Vizită la Grădina botanică din Cluj-Napoca

În cadrul proiectului „Specii rare din flora municipiului Oradea și zona metropolitană”

Vizită la Grădina botanică din Cluj-Napoca

După întâlnirile din vară ale membrilor echipei de proiect, sâmbătă (22 noiembrie 2008), a avut loc excursia (planificată) la Cluj-Napoca, prilej cu care a fost vizitată Grădina botanică din localitate.

Serele cu plante exotice, grădina japoneză, flora mediteraneană
 „Din 7 aprilie, de când am demarat derularea proiectului de mediu, intitulat „Specii rare din flora municipiului Oradea și zona metropolitană”, elevii Colegiului Economic „Partenie Cosma” din Oradea (pe atunci în clasele a IX-a A, a X-a B și a XI-a D) au participat  la nenumărate acțiuni de cunoaștere a mediului din Oradea și zona metropolitană, printr-un studiu efectiv axat pe speciile rare pe care dorim să le identificăm, să le punem în valoare și să conștientizăm comunitatea că aceste plante există; să găsim metode de a le păstra și perpetua; să responsabilizăm tinerii și să-i încurajăm referitor la activitățile de conservare a mediului”, după cum am aflat de la doamna profesoară Angela Chereji, coordonatorul de proiect.
Sâmbătă, echipa de proiect a făcut o excursie la Cluj – Napoca “pentru a aduce finisaje cunoștințelor acumulate despre ceea ce înseamnă speciile vegetale rare, analiza lor putând fi realizată într-un ansamblu compact, sub îndrumarea unor cadre de specialitate (prof. Daniela Ghiuro). Itinerarul a cuprins serele de plante exotice, grădina japoneză și aria repartizată florei mediteraneene, permițând o mai bună înțelegere și capacitate de evaluare a ceea ce înseamnă valoarea biologică și importanța promovării ei pentru habitatul nostru.
Această incursiune în lumea plantelor (realizată cu stoicismul necesar
înfruntări unei temperaturi de două grade Celsius) a fost încă o poartă deschisă spre cunoaștere și motivația perpetuării și păstrării plantelor existente”, a ținut să precizeze coordonatorul de proiect.
Acțiunea s-a realizat cu sprijinul financiar al Primăriei și Consiliului local (finanțatorii proiectului), protagoniștii excursiei fiind membrii echipei de proiect, elevi în clasele a X-a A, a XI-a B și a XII-a D, însoțiți de prof. Florica Bara, Alice Scarlat și Angela Chereji - coordonator de proiect. (Ov. Dan)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 01:14:22 Ora standard a Europei de Est