Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Rolul patrimoniului românesc în consolidarea identității europene”

Concurs naţional Euroșcola

„Rolul patrimoniului românesc în consolidarea identității europene”

Concursul național pentru liceeni EUROSCOLA este un proiect iniţiat de Biroul de Informare al Parlamentului European în România (BIPE), în parteneriat cu Ministerul Educaţiei Naţionale (MEN), aflându-se anul acesta la a X-a ediție.

În contextul în care reprezentanții Parlamentului European și ai Consiliului Uniunii Europene au proclamat anul 2018 drept „Anul european al patrimoniului cultural", proiectul EUROSCOLA se desfășoară anul acesta școlar sub titlul generic „Rolul patrimoniului românesc în consolidarea identității europene".
Cu acest prilej Liceul Teoretic ,,Onisifor Ghibu" Oradea își anunță înscrierea în competiţia EUROSCOLA cu un echipaj format din 24 de elevi din clasele IX-XI, coordonați de prof. Sándor Lilla-Adél şi prof. Jăhăleanu Violeta. Elevii doresc să aducă în prim plan, prin implementarea acestui proiect, prin scopul, obiectivele şi activităţile propuse, istoria și valorile bihorene în context european, precum și dorinţa de a întări sentimentul existenței unei identități culturale europene.
Tema aleasă de echipajul Liceului Teoretic ,,Onisifor Ghibu" o reprezintă ,,Bisericile de lemn din Ţara Beiuşului", element de patrimoniu care trebuie cunoscut şi valorificat creativ la o vârstă când elevul este foarte receptiv. Urgenţa acestui tip de proiect nu mai trebuie subliniată, fiind evidentă dezorientarea culturală a omului contemporan. Paradoxal, prin recuperarea unui model cultural ce funcţiona într-o lume atomizată, se poate oferi o soluţie eficientă şi elegantă de integrare în spaţiul global, dar cu păstrarea trăsăturilor distincte locale.
Demararea acestui proiect a fost determinată de slaba, aproape inexistenta cunoaştere a bisericilor de lemn din Țara Beiușului, atât pe plan naţional, cât și pe plan european. Scopul echipei de proiect este informarea și conștientizarea publicului larg cu privire la valoarea de patrimoniu a acestor biserici, propunând totodată și măsuri pentru protejarea și promovarea acestora. Elevii sunt dornici să se implice în activităţi în care simt că eforturile depuse de ei contribuie la păstrarea şi preţuirea unor comori inestimabile ce definesc un popor, făcându-l unic, statornic şi nemuritor, în ciuda scurgerii timpului.
Echipa care va fi declarată câştigătoare la concursul EUROSCOLA va participa în 2018 la un eveniment Ziua Euroscola organizat la Strasbourg, eveniment ce reunește în fiecare an peste 500 de elevi din toată Uniunea Europeană.
În data de 3 octombrie 2017 elevii și profesorii din echipa Proiectului Euroscola am vizitat bisericile de lemn din Ţara Beiuşului. Această vizită a fost cu scopul de a documenta monumentele, de a aduna cât mai multe informaţii referitoare la istoria lor și de a afla de la localnici despre importanța acestor bisericuțe în viața comunității.
Cele cinci biserici vizitate au fost:
1.Biserica ,,Sf. Mucenic Teodor Tiron" din sat Rieni, comuna Rieni (1754) - monument istoric categoria A
2.Biserica ,,Sf. Arhangheli Mihail şi Gavriil" din Valea de Jos, comuna Rieni (1738) - monument istoric categoria A
3.Biserica ,,Pogorârea Sf. Duh" din sat Lazuri de Beiuş, comuna Lazuri de Beiuş (1696) - monument istoric categoria B
4.Biserica ,,Adormirea Maicii Domnului" din Totoreni, comuna Tărcaia (1697) - monument istoric categoria B
5.Biserica,,Adormirea Maicii Domnului" din Mierag, comuna Tărcaia (1756) - monument istoric categoria B
La această vizită au luat parte elevi din clasele 9 C, 10 A, 11 A, 11 C şi 11 D. Am fost însoţiţi din partea Protopopiatului Ortodox din Beiuş de către părintele Ciprian Herman, căruia îi mulţumim pe această cale.
Şcoala noastră participă la concursul naţional EUROSCOLA, aşa că avem rugămintea de a ne urmări activitatea pe pagina de Facebook special creată pentru acest concurs.
https://www.facebook.com/Proiectul-Euroscola-%C3%AEn-cadrul-Liceului-TeoreticOnisifor-Ghibu-Oradea-482039715508378/
Prof. Sándor Lilla-Adél şi prof. Jăhăleanu Violeta,
coordonatori proiect

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 09:53:19 Ora standard a Europei de Est