Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Sărbătorim Ziua Internaţională a Educaţiei

La Liceul Teoretic ,,Onisifor Ghibu" Oradea

Sărbătorim Ziua Internaţională a Educaţiei

,,Un bun profesor este asemeni unei lumânări. El se mistuie pe sine însuşi pentru a lumina calea altora" (Mustafa Kemal Atatürk).

Am dorit să marcăm într-un mod aparte această zi de 5 octombrie... Ziua Internaţională a Educaţiei.
Astfel le-am propus elevilor mei, din clasa a III-a E, câteva activităţi. Pentru început am discutat ce înseamnă pentru ei educaţia. Am realizat la tablă un brainstorming pornind de la acest cuvânt. Ideile au fost destul de multe şi de diversificate.
În cadrul celei de a doua activităţi, elevii au avut de decupat diferite frunze pe care au scris motive pentru care avem nevoie de educaţie. Printre acestea aş putea enumera: să fim oameni mai buni, să ajungem oameni importanţi, să avem o meserie/un job, să ne îndeplinim visele, să fim creativi, să fim mai inteligenţi. O dată ce au terminat de scris, frunzele au fost aranjate, după cum a dorit fiecare elev, pe doi copaci realizaţi din materialul unor pantaloni. Aceşti copaci au devenit copacii educaţiei.
A treia activitatea a presupus ca elevii să realizeze două afişe... bucuria de a fi educat  respectiv bucuria de a fi educator. Au fost împărţiţi în patru echipe, fiecare alegându-şi tema dorită pentru a realiza afişul într-un mod cât mai creativ. Au fost încântaţi de ce au realizat.
A venit vremea şi la joacă. Le-am propus un joc numit Sticluţa, în cadrul căruia au avut de conturat portretul profesorului ideal respectiv al elevului ideal. Astfel pentru profesor au enumerat: să fie corect, să dea note mari tot timpul, să se joace cu elevii, să nu dea teme pentru acasă, să iubească elevii etc. Pentru elevul ideal au precizat: să înveţe tot timpul, să iubească şcoala, să fie un coleg bun, să ajute alți colegi la teme, să ştie multe jocuri, să fie inteligent.
Ziua s-a încheiat cu diverse jocuri realizate afară în curte. Toate activităţile au fost pe placul elevilor şi cel mai mult le-a plăcut faptul că s-au jucat şi s-au distrat împreună.
În urma discuţiilor purtate, dar şi a acestor activităţi am încercat să le implementez elevilor faptul că „O educaţie bună este izvorul întregului bine în lume", după cum spunea Immanuel Kant.
Prof. Tăut Crina Lavinia
Liceul Teoretic ,,Onisifor Ghibu" Oradea
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Sărbătorim Ziua Internaţională a Educaţiei.

Trimite email
sâmbătă, 27 decembrie 2025 la 15:58:39 Ora standard a Europei de Est