Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

,,Greva de la OTL este ilegală, angajaţii să reia lucrul”

Primarul Ilie Bolojan:

,,Greva de la OTL este ilegală, angajaţii să reia lucrul”

Primarul Ilie Bolojan a susținut în această după-amiază o conferință de presă privind situația creată de blocarea transportului în Oradea de către angajații OTL, dar și măsurile propuse pentru rezolvarea acestei situații.

,,Doresc să spun din start că această mișcare este ilegală, deoarece conducerea OTL nu a fost notificată și pentru că, potrivit contractului colectiv de muncă, chiar în condiții de grevă trebuie să fie asigurată funcționarea a cel puțin 30% din transportul public, pentru ca cei care lucrează în Oradea, dar și pentru ca elevii care merg către școli să nu fie atât de afectați. Această acțiune este una anormală și iresponsabilă, care în niciun caz nu ajută orașul. În plus, OTL asigură transportul public și în cele două localități limitrofe: Borș și Sânmartin", a spus primarul Ilie Bolojan în deschiderea conferinței de presă.
Primarul Ilie Bolojan cere angajaților OTL să își reînceapă activitatea
Primarul Ilie Bolojan a fost prezent la OTL încă din prima zi de protest, dimineață la prima oră, apoi ieri după-masă, dar și azi să vadă ce se întâmplă și să discute cu angajații OTL, pe care i-a rugat să reînceapă lucrul, pentru că negocierile între reprezentanții sindicatului și ai companiei de transport se pot derula, conform legii, și fără acestă acțiune de forță, care să însemne oprirea totală a lucrului.
,,Nu am reușit în aceste zile, din păcate, ca dialogând, să îi determin să reînceapă circulația, cu atât mai mult cu cât o parte a angajaților OTL au dorit acest lucru, dar un grup de forță nu a permis practic ieșirea autobuzelor și tramvaielor, blocând astfel ieșirile din baza OTL-ului", a precizat primarul Ilie Bolojan.
Azi, primarul Ilie Bolojan a avut  noi discuții la compania OTL, în urma cărora s-au luat anumite decizii.
,,Doresc să  comunic cetățenilor toate datele pe care le am, dar nu înainte de a-mi cere scuze tuturor orădenilor și tuturor care navetează în Oradea, pentru situația în care s-a ajuns și pentru inconvenientele pe care le au. Îmi cer scuze în numele Primăriei Oradea pentru această stare de fapt", a spus primarul.
Primarul a prezentat cu date și cifre un tablou a ceea ce înseamnă transportul public în Oradea, astfel încât orădeanul să înțeleagă întreaga situație în ansamblul ei.
Există o limită suportabilă a subvențiilor pe care bugetul local o poate oferi OTL
OTL este o companie cu acționariat exclusiv Consiliul Local Oradea, este o companie publică, având o cifră de afaceri anuală. În anul 2016, aceasta cifră era de 9,5 milioane euro, deci 42,7 milioane lei - din care subvențiile alocate de Consiliul Local Oradea reprezintă aproximativ 50%.
Deci 21,8 milioane lei reprezintă subvenția pe care Primăria Oradea o acordă, inclusiv anul acesta, pentru buna funcționare a OTL. Această subvenție se compune din două sume: o subvenție de exploatare de aprox. 15,8 milioane lei și o subvenție de tarif pentru subvenționarea abonamentelor elevilor și studenților de 6 milioane de lei. În concluzie, Municipiul Oradea alocă anual o subvenție cuprinsă între 4 și 5 milioane de euro anual și în plus 500.000 euro pentru partea de investiții.
,,Prin urmare, oricât ne-am dori, există o limită suportabilă a subvențiilor pe care bugetul local o poate oferi OTL. Având în vedere că bugetul orașului crește anual cu 5 - 7 %, e clar că nu putem aloca subvenții mai mari, decât această creștere pe care o are în mod natural orașul. În plus, câștigurile salariale la OTL sunt în medie cele mai mari din toate companiile la care Consiliul Local este acționar", a explicat primarul Ilie Bolojan.
Urmează disponibilizări şi optimizarea curselor, după care se pot mări salariile
„Pentru a asigura o majorare a fondului de salarii inclusiv o majorare de salarii în cursul lunilor următoare și a anului viitor este nevoie de anumite restructurări de personal", a arătat primarul.
Cele două categorii de restructurări care se au în vedere sunt disponibilizarea unui număr de aproximativ 25-30 de persoane din personalul neimplicat, precum și optimizarea curselor din oraș. Conform celor discutate la întâlnirea cu conducerea societății, până la sfârșitul săptămânii viitoare echipa tehnică de la OTL trebuie să vină cu o propunere de optimizare a curselor din oraș, care să aibă în vedere menținerea curselor în orele de vârf, în așa fel încât să nu existe probleme în aceste ore, precum și reducerea numărului de curse prin mărirea timpului de la patru minute la cinci minute, de la opt minute la zece minute, în așa fel încât gradul de încărcare în afara orelor de vârf să ajungă la nivel corespunzător. Ca urmare a acestei optimizări, va fi o reducere de personal inclusiv în rândul celor care lucrează pe aceste curse, astfel încât bugetul de salarii care este alocat OTL-ului să poată acoperi o creștere de salarii pe care oamenii și-o doresc. Această creștere poate să fie atât de mare cât își poate permite societatea.
„În cazul în care vor fi depuse demisii, indiferent câte vor fi depuse, ele trebuie acceptate, pentru că așa este normal, urmând ca noi să asigurăm o funcționare în limite de avarie a transportului local" a spus primarul Ilie Bolojan, precizând totodată faptul că astfel de acțiuni nu vor fi încurajate nici în viitor, deoarece acestea îi afectează atât pe orădeni, cât și pe cei care lucrează ca navetişti în Municipiul Oradea.  Până la finalul săptămânii viitoare se va anunța ce poate oferi OTL-ul angajaților în ceea ce privește mărirea de salariu, însă ponderea acesteia încă nu se poate preciza astăzi. (B.P.)

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 03:20:08 Ora standard a Europei de Est