Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Darius și Ferenc (elevi ai C.S.E.I nr.1 Oradea) au cucerit aurul și argintul

Vineri, la competiția de înot Special Olympics din Polonia

Darius și Ferenc (elevi ai C.S.E.I nr.1 Oradea) au cucerit aurul și argintul

Darius Maghiar și Kalmar Ferenc, elevi ai Centrului Școlar pentru Educație Incluzivă nr. 1 Oradea, s-au întors victorioși (cu medaliile de aur și argint) de la competiția de înot Special Olympics care a avut loc, vineri, 28 noiembrie 2008, în Rybnic, Polonia.

 La cea de-a XVI-a ediție a competiției regionale de înot Special olympics desfășurate în localitatea Rybnic, din Polonia, cei doi elevi orădeni, Darius Maghiar (din clasa a VII-a B) și Kalmar Ferenc (din clasa a VIII-a C) au cucerit medaliile de aur și argint, după cum aveam să aflăm de la profesorul însoțitor, psihopedagog Teodora Pantazi.
Echipa „Nord-West Section” România (formată din doi elevi și un profesor) a fost invitata de onoare a acestei competiții.
„A fost foarte emoționant, când în cadrul ceremoniei de deschidere, am fost prima echipă care a intrat în scenă, trecând prin fața tuturor oficialilor prezenți, care ne aplaudau și ne zâmbeau încântați. Participarea noastră la competiție i-a conferit un plus de importanță, aducându-l pentru prima dată în acel mic oraș de provincie, însă un oraș cu o bogată tradiție Special Olympics, pe însuși președintele Special Olympics Polonia” , după cum ne-a declarat Teodora Pantazi.
„Cei de la școala din Polonia s-au purtat foarte frumos cu noi. Mă bucur că am avut ocazia să ne cunoaștem prietenii cu care am vorbit pe internet” - Kalmar Ferenc.
„Comunicarea prin internet”
„Relația cu școala din Polonia este una durabilă. Ei sunt nu doar partenerii noștri în acest proiect, ci am colaborat și cu alte ocazii: ei ar fi trebuit să fie partenerii noștri și în proiectul Comenius „O viață mai bună pentru copiii cu CES”. De asemenea, elevii noștri și elevii lor comunică în ultimii doi ani cu ajutorul profesorilor  în cadrul unui parteneriat bilateral „Comunicarea prin internet”, a mai adăugat profesorul însoțitor.
„Nu mi-a venit să cred că am câștigat. O fată de acolo a venit și m-a pupat pe obraji când m-am urcat pe podium să iau medalia. Și ceilați au fost buni, dar noi am fost mai buni ca ei”  - Darius Maghiar.
„Indiferent dacă am fi câștigat sau pierdut, deși am fost pe drum peste 15 ore, chiar dacă a trebuit să facem multe sacrificii și să ne descurcăm când PMO (Primăria municipiului Oradea) ne-a tăiat trei sferturi din fonduri, această experiență a fost una extraordinară pentru toți. Copiii au fost senzaționali și au meritat toate eforturile. Nu vă pot spune cât sunt de mândră de campionii mei” - Teodora Pantazi.
Participarea orădenilor la această competiție a fost posibilă în cadrul proiectului „Special Olympics 2008”, coordonat de Ioan Silaghi, profesorul de sport al C.S.E.I. nr.1 Oradea, proiect finanțat de Primăria municipiului Oradea, al cărui benficiar este fundația pentru integrare prin sport a persoanelor cu handicap (FISPH). (T. Dobrican)

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 08:28:46 Ora standard a Europei de Est