Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Ziua Recunoștinței la Școala Gimnazială ,,Avram Iancu” Oradea

La clasa a IV-a C, clasa ștrumfilor

Ziua Recunoștinței la Școala Gimnazială ,,Avram Iancu” Oradea

Ziua Recunoștinței sau Thanksgiving Day e o sărbătoare frumoasă care aduce familiile şi prietenii împreună la o masă specială, bazată pe curcan, o pasăre originară din America de Nord și pe porumb şi „cranberries", un fel de merişor, tot originar din America.

Apoi se adaugă o mulţime de alte feluri de mâncare. Cina de „Thanksgiving" a devenit un fel de concurs de gătit. Fiecare participant aduce un fel de mâncare la masă, ceva cu care să se mândrească. Reţetele bunicilor şi străbunicilor sunt scoase de la naftalină şi îmbunătăţite. Totul este delicios, gătit cu dragoste şi mândrie. Este o sărbătoare a preaplinului. Şi a umilinţei, a recunoştinţei faţă de divinitate pentru bunăstare, pentru bucatele de pe masă. Nimeni nu poate nega frumuseţea Zilei Recunoştinţei, o zi în care mulţumeşti, în care stai un pic şi cugeţi la cât de norocos eşti, în care te bucuri de cei dragi care încă îţi mai sunt aproape pentru că totul este trecător, inclusiv bunăstarea. Oamenii sunt frumoşi când sunt împreună, iar Thanksgiving este o zi despre „împreună". Copiii plecaţi la facultate, la sute de kilometri, se suie în maşini şi conduc pentru o masă acasă, în familie alături de bunici, străbunici, unchi şi mătuşi, verişori pe care nu i-au mai văzut de mult timp. Evenimentele care aduc familiile împreună sunt destul de rare într-o viaţă de om, în general nunţi şi înmormântări, dar Thanksgiving este un prilej anual de regăsire, de revedere, de „împreună". Aceasta e semnificația Zilei Recunoștinței...
Dacă anul trecut am derulat într-o după-amiază, o activitate personalizată, specială cu elevii și părinții clasei  cu ocazia Zilei Recunoștinței  (sărbătoare împrumutată de la alte popoare), anul acesta în ultimele trei săptămâni ale lunii octombrie am declarat Zilele Recunoștinței. De ce activitatea s-a derulat pe parcursul a mai multor zile? Deoarece e ultimul an petrecut împreună ca și colectiv al ștrumfilor și am profitat de aceasta, ca să oferim oportunitatea tuturor elevilor clasei să-și exprime recunoștința și mulțumirea că fac parte din acest colectiv prin modalități la alegere. Sperăm că aceste săptămâni dulci și frumoase vor rămâne în amintirea tuturor peste ani și ani! Astfel cei mai mulți au preferat să pregătească o gustare dulce sau sărată pentru fiecare elev în parte și  doamnele învățătoare i-au servit cu langoși, coșulețe, clătite, tort, chec, gogoși, napolitane, budinci, prăjituri, bomboane, fursecuri etc., toate pregătite cu drag acasă împreună cu familia. Alții au pregătit baloane, scrisori, bilețele, mesaje, mici surprize handmade pentru unii colegi sau pentru toată clasa. Cu toții s-au implicat cu mare bucurie, iar rezultatul scontat a fost pe măsură. Cireașa de pe tort a fost ca la ultima oră de română, înainte de vacanța de toamnă, elevii să-și exprime gândurile și recunoștința pentru colectivul din care fac parte, găsind totodată și o rețetă a fericirii ca elev în această clasă și în cadrul acestei școli.
Sunt și eu recunoscătoare ca învățătoare a clasei a IV-a C, clasa ștrumfilor, că am avut prilejul să coordonez un colectiv de elevi receptivi, creativi, harnici, ambițioși și prietenoși care m-au motivat zi de zi și care m-au supus multor provocări constructive ce au adus un surplus de informație și socializare între membrii grupului ce am dorit a-l constitui încă de la început ca grup unit, implicat în tot ce înseamnă școală și cu dragoste față de semeni.
Prof. Monica Dorina Toader
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Ziua Recunoștinței la Școala Gimnazială ,,Avram Iancu” Oradea.

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:13:08 Ora standard a Europei de Est