Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
13 aprilie 2024

Concurs național pentru profesori, în programul LifeLab.

Premii pentru cadrele didactice care documentează și argumentează folosirea la clasă a fișelor educaționale cu aplicații practice de educație financiară la mai multe discipline
Banca Comercială Română (BCR) anunță extinderea programului LifeLab la nivel național, potrivit comunicatului de presă transmis cu ocazia Zilei Educației Financiare. Proiectul își propune să recompenseze profesorii care integrează noțiuni de educație financiară și discuțiile despre bani și comportamente financiare responsabile în predarea disciplinelor lor, la clasă.
Petiția pentru introducerea educației financiare în materiile predate la școală este deschisă și sunt invitați să o semneze cei care vor să susțină această schimbare.
Se pot înscrie toți profesorii care vor să le ofere elevilor lor abordări interesante, captivante și ancorate în realitate, chiar la disciplinele pe care le predau, indiferent de ciclul de învățământ, din orice școală și grădiniță.
Pentru a se înscrie, trebuie doar să își creeze un cont pe platforma Școala de Bani, să descarce materialele educaționale deja publicate în proiectul LifeLab, potrivite pentru materia pe care o predau și să le aplice la clasă.
Evident, profesorii care se înscriu trebuie să documenteze acest demers didactic prin fotografii sau clipuri video, realizate în timpul implementării fișelor la ore, să urce fișierele pe un link de transfer. Apoi, datele profesorului și o mică descriere despre cum a decurs ora și link-ul de transfer vor trebui completate pe pagina proiectului.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Proces simulat în cauză penală (II)

Studenții Facultăţii de Drept a Universității Transilvania din Braşov, la Universitatea Agora Oradea

Proces simulat în cauză penală (II)

Vineri, 20 octombrie 2017, studenţi din cadrul Facultăţii de Drept de la Universitatea Transilvania din Braşov, la invitaţia colegilor lor de la Facultatea de Științe Juridice și Administrative a Universității Agora din Oradea, au participat la Sesiunea de procese simulate desfăşurată în cadrul Simpozionului Internațional Studențesc BAC Stud 2017.

Proces simulat în cauză penală (II)

Procesele simulate, civile, penale sau de altă natură, sunt o componentă esenţială a educaţiei juridice şi profesionale a studentului Facultăţii de Drept din Universitatea Transilvania din Braşov, studenţii având astfel posibilitatea de a folosi practic noţiuni, concepte, principii însuşite în timpul studiului dreptului material şi procesual, dar şi de a înţelege, cât mai concret şi obiectiv, conţinutul diferitelor profesii juridice pentru a-şi orienta cariera profesională în cunoştinţă de cauză.
În acest context, studenţii noştri au fost încântaţi să răspundă unei astfel de provocări studenţeşti şi profesionale constând în prezentarea unui proces penal simulat într-un alt cadru faţă de cel confortabil al propriei facultăţi şi chiar al unei săli de judecată din cadrul Curţii de Apel din Braşov.
A fost aleasă o speţă complexă care le-a permis studenţilor să gestioneze un material probatoriu consistent şi divers, dar şi să folosească cu rigurozitate  noţiunile de drept penal şi procesual penal însuşite la orele de curs şi seminar pe parcursul studiilor universitare.
Indiferent de rolul care le-a revenit în cadrul acestui proces simulat, fiecare student s-a implicat activ în conturarea şi definitivarea fiecărui rol în parte, a tuturor mijloacelor de probă  astfel încât să putem vorbi despre un veritabil succes profesional.
În cadrul acestui proces starea de fapt a fost următoarea: Inculpaţii Stanciu Cristian-Dumitru şi Mihai Mihaela-Cristina se află într-o relaţie de concubinaj. Inculpata Mihai Mihaela-Cristina este mama minorului X care suferă de diabet, ceea ce implică costuri ridicate de tratament pentru copilul minor, costuri pe care inculpata nu şi le permite deoarece în urmă cu puţin timp şi-a pierdut şi locul de muncă care îi asigura singura sursă de venit inculpatei deoarece fostul soţ nu plăteşte o pensie alimentară minorului. În acest context, din cauza situaţiei financiare grele cu care se confruntă, a hotărât ca împreună cu concubinul să jefuiască un factor poştal. Inculpaţii mai sus menţionaţi, locuiesc în Braşov, într-un cartier mai rău famat (Bartolomeu), tocmai din cauza situaţiei financiare precare. Însuşi inculpatul Stanciu Cristian-Dumitru nu este o persoană cu o reputaţie bună, acesta având şi în trecut probleme cu legea, fiind deseori reclamat pentru diverse altercaţii şi certuri în public. Făgăraş Oana Ramona (cel de-al treilea inculpat)  suferă de o tulburare bipolară afectivă, boală care o împiedică să aibă o viață socială normală și un loc de muncă stabil. Aceasta se află într-o relaţie de prietenie cu inculpaţii Stanciu Cristian-Dumitru şi Mihai Mihaela-Cristina, fiind chiar şi vecina lor. Astfel, în data de 14 iulie 2017, în jurul orei 20.00, astfel cum a relatat inculpata Mihai Mihaela-Cristina, aceasta a venit cu ideea de a jefui un factor poştal însă, gândindu-se că împreună doar cu concubinul nu ar fi reuşit să ducă la bun sfârşit planul, a îndemnat-o şi pe inculpata Făgăraş Oana Ramona să îi ajute cu promisiunea de a împărţi banii în mod egal. La 15 iulie 2017 aceştia au așteptat factorul la ieșirea din oficiul poștal. Întâmplarea face că în acea zi, factorul poștal se afla acasă, în concediu medical. În locul ei a fost desemnată factorul poștal Lăbuș Ana Maria să meargă pe traseul colegei sale, în cartierul rezidențial Avantgarden și să ducă pensia beneficiarilor. Inculpaţii au urmărit de la distanță când factorul poștal a părăsit oficiul poștal îndreptându-se spre cartierul rezidențial. După ce factorul poștal a parcurs jumătate din drum, inculpata Mihai Mihaela-Cristina a continuat să o urmărească transmiţându-le la telefon celorlalţi doi inculpaţi (Stanciu Cristian-Dumitru şi Făgăraş Oana Ramona) traseul pe care îl parcurgea factorul poştal. Între timp Stanciu Cristian-Dumitru şi Făgăraş Oana Ramona s-au oprit la un magazin alimentar de unde au achiziționat o sticlă cu scopul de a o sparge și de a o folosi ca armă împotriva poștăriței pentru a o determina să le dea banii. Vânzătoarea Moise Adina (martor) a observat că cei doi șușoteau și parcă puneau ceva la cale în timp ce stăteau la rând. După ce au părăsit magazinul alimentar, vânzătoarea a văzut cum cei doi inculpaţi golesc sticla și dau cu ea de bordură pentru a o sparge. Când partea vătămată Lăbuș Ana Maria a intrat într-un imobil, cei doi inculpaţi (Stanciu Cristian-Dumitru şi Făgăraş Oana Ramona) au ajuns-o din urmă fiind anunţaţi de către instigatoarea Mihai Mihaela-Cristina. Au așteptat până poștărița a mers la apartamentele unde trebuia să ducă pensia, iar când a terminat, cei doi (Stanciu Cristian-Dumitru şi Făgăraş Oana Ramona) au atacat-o pe poștărița Lăbuș Ana Maria. Inculpatul Stanciu Cristian-Dumitru a lovit-o pe poștăriță în zona gâtului cu sticla spartă, în timp ce inculpata Făgăraş Oana Ramona o ținea de mâini. În urma atacului, inculpata Mihai Mihaela-Cristina se afla la ieșirea din spatele imobilului, așteptăndu-i pe ceilalţi doi. Auzind zgomote, martorul Filip Diana Alexandra  care se afla în incinta imobilului, la un etaj mai sus, a coborât pentru a vedea ce se întâmplă, însă în acel moment inculpaţii părăseau imobilul pe ușa din spate. Aceasta i-a acordat primul ajutor victimei apelând de îndată şi la serviciul de urgenţă.  Poştăriţa a avut nevoie de 20 zile de îngrijiri medicale.
Pornind de la speţa din cele ce preced, studenţii au creionat, sub îndrumarea constantă şi profesională a cadrelor didactice, în special a domnului lector dr. Cristinel Costel Chigheci, o schemă de desfăşurare a procesului penal conform procedurilor şi principiilor procesuale specifice pe care au respectat-o cu conştinciozitate maximă pe parcursul desfăşurării procesului. Studenţii au demonstrat pe întreg parcursul procesului simulat că pot să-şi construiască temeinic şi să-şi expună liber argumente de fapt şi de drept, utlizând şi elemente de practică judiciară.
Fiecare dintre studenţi şi-a înţeles foarte bine rolul, interpretându-l competent în limitele prevăzute de legislaţia în vigoare. Astfel am putut aprecia: rigurozitatea studentei judecător Andreea-Roxana Boriceanu în respectarea normelor procesuale specifice conducerii unei şedinţe de judecată; scrupulozitatea studentei procuror Bianca-Ioana Bucur-Brînză în a încadra cât mai corect situaţia de fapt în cadrul legal existent pentru a-şi construi corect cauza, precum şi concluziile; conştinciozitatea studentelor avocat Ancuţa-Valentina Rădoi, Ştefania-Elena Marinică, Ionela-Monica Leanca şi Olga Padalgo în construirea unei apărări cât mai eficiente pentru clienţii lor, precum şi a pledoariilor şi intervenţiilor necesare; seriozitatea studentei grefier Andrada Muscalu în a-şi îndeplini cât mai bine rolul. Din modul în care şi-a construit şi „şi-au jucat" rolul fiecare student a dovedit implicit şi deţinerea unor cunoştinţe juridice bine fundamentate.
Noi, cei care, într-o mai mare sau o mai mică măsură, ne-am implicat în coordonarea acestei activităţi suntem datori a le mulţumi studenţilor noştri pentru implicarea activă şi susţinută, pentru însuşirea corectă a noţiunilor de drept penal şi procesual-penal, pentru inteligenţa în a gestiona şi folosi corespunzător aceste noţiuni într-un exerciţiu practic pe care, exclusiv prin meritul lor profesional, îl vor putea transforma dintr-un simplu exerciţiu în exercitarea uneia dintre profesiile juridice, fiecare dintre acestea de o frumuseţe aparte.
Au participat:
1. Judecător: Andreea-Roxana Boriceanu
2. Grefier: Andrada Muscalu
3. Procuror: Bianca-Ioana Bucur-Brînză
4. Avocat inculpat (1): Ancuţa-Valentina Rădoi
5. Avocat inculpat (2): Ştefania-Elena Marinică
6. Avocat inculpat (3): Ionela-Monica Leanca
7. Avocat parte civilă: Olga Padalgo
8. Inculpat (1): Mihaela-Cristina Mihai      
9. Inculpat (2): Cristian-Dumitru Stanciu   
10. Inculpat (3): Oana-Ramona Făgăraş 
11. Persoana vătămată: Ana-Maria Lăbuș 
11. Parte civilă: Ana-Maria Lăbuș            
12. Martor (1): Diana-Alexandra  Filip
13. Martor (2): Elena-Adina Moise;
Procesul simulat a fost coordonat de domnul judecător, lector dr. Cristinel Costel Ghigheci, lector dr. Oana Şaramet şi asist. drd. Silviu Dorin Șchiopu. (C.M.)
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Proces simulat în cauză penală (II).

Trimite email
sâmbătă, 20 aprilie 2024, 11:44:17 Ora de vară a Europei de Est