Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Proces simulat în cauză penală (II)

Studenții Facultăţii de Drept a Universității Transilvania din Braşov, la Universitatea Agora Oradea

Proces simulat în cauză penală (II)

Vineri, 20 octombrie 2017, studenţi din cadrul Facultăţii de Drept de la Universitatea Transilvania din Braşov, la invitaţia colegilor lor de la Facultatea de Științe Juridice și Administrative a Universității Agora din Oradea, au participat la Sesiunea de procese simulate desfăşurată în cadrul Simpozionului Internațional Studențesc BAC Stud 2017.

Proces simulat în cauză penală (II)

Procesele simulate, civile, penale sau de altă natură, sunt o componentă esenţială a educaţiei juridice şi profesionale a studentului Facultăţii de Drept din Universitatea Transilvania din Braşov, studenţii având astfel posibilitatea de a folosi practic noţiuni, concepte, principii însuşite în timpul studiului dreptului material şi procesual, dar şi de a înţelege, cât mai concret şi obiectiv, conţinutul diferitelor profesii juridice pentru a-şi orienta cariera profesională în cunoştinţă de cauză.
În acest context, studenţii noştri au fost încântaţi să răspundă unei astfel de provocări studenţeşti şi profesionale constând în prezentarea unui proces penal simulat într-un alt cadru faţă de cel confortabil al propriei facultăţi şi chiar al unei săli de judecată din cadrul Curţii de Apel din Braşov.
A fost aleasă o speţă complexă care le-a permis studenţilor să gestioneze un material probatoriu consistent şi divers, dar şi să folosească cu rigurozitate  noţiunile de drept penal şi procesual penal însuşite la orele de curs şi seminar pe parcursul studiilor universitare.
Indiferent de rolul care le-a revenit în cadrul acestui proces simulat, fiecare student s-a implicat activ în conturarea şi definitivarea fiecărui rol în parte, a tuturor mijloacelor de probă  astfel încât să putem vorbi despre un veritabil succes profesional.
În cadrul acestui proces starea de fapt a fost următoarea: Inculpaţii Stanciu Cristian-Dumitru şi Mihai Mihaela-Cristina se află într-o relaţie de concubinaj. Inculpata Mihai Mihaela-Cristina este mama minorului X care suferă de diabet, ceea ce implică costuri ridicate de tratament pentru copilul minor, costuri pe care inculpata nu şi le permite deoarece în urmă cu puţin timp şi-a pierdut şi locul de muncă care îi asigura singura sursă de venit inculpatei deoarece fostul soţ nu plăteşte o pensie alimentară minorului. În acest context, din cauza situaţiei financiare grele cu care se confruntă, a hotărât ca împreună cu concubinul să jefuiască un factor poştal. Inculpaţii mai sus menţionaţi, locuiesc în Braşov, într-un cartier mai rău famat (Bartolomeu), tocmai din cauza situaţiei financiare precare. Însuşi inculpatul Stanciu Cristian-Dumitru nu este o persoană cu o reputaţie bună, acesta având şi în trecut probleme cu legea, fiind deseori reclamat pentru diverse altercaţii şi certuri în public. Făgăraş Oana Ramona (cel de-al treilea inculpat)  suferă de o tulburare bipolară afectivă, boală care o împiedică să aibă o viață socială normală și un loc de muncă stabil. Aceasta se află într-o relaţie de prietenie cu inculpaţii Stanciu Cristian-Dumitru şi Mihai Mihaela-Cristina, fiind chiar şi vecina lor. Astfel, în data de 14 iulie 2017, în jurul orei 20.00, astfel cum a relatat inculpata Mihai Mihaela-Cristina, aceasta a venit cu ideea de a jefui un factor poştal însă, gândindu-se că împreună doar cu concubinul nu ar fi reuşit să ducă la bun sfârşit planul, a îndemnat-o şi pe inculpata Făgăraş Oana Ramona să îi ajute cu promisiunea de a împărţi banii în mod egal. La 15 iulie 2017 aceştia au așteptat factorul la ieșirea din oficiul poștal. Întâmplarea face că în acea zi, factorul poștal se afla acasă, în concediu medical. În locul ei a fost desemnată factorul poștal Lăbuș Ana Maria să meargă pe traseul colegei sale, în cartierul rezidențial Avantgarden și să ducă pensia beneficiarilor. Inculpaţii au urmărit de la distanță când factorul poștal a părăsit oficiul poștal îndreptându-se spre cartierul rezidențial. După ce factorul poștal a parcurs jumătate din drum, inculpata Mihai Mihaela-Cristina a continuat să o urmărească transmiţându-le la telefon celorlalţi doi inculpaţi (Stanciu Cristian-Dumitru şi Făgăraş Oana Ramona) traseul pe care îl parcurgea factorul poştal. Între timp Stanciu Cristian-Dumitru şi Făgăraş Oana Ramona s-au oprit la un magazin alimentar de unde au achiziționat o sticlă cu scopul de a o sparge și de a o folosi ca armă împotriva poștăriței pentru a o determina să le dea banii. Vânzătoarea Moise Adina (martor) a observat că cei doi șușoteau și parcă puneau ceva la cale în timp ce stăteau la rând. După ce au părăsit magazinul alimentar, vânzătoarea a văzut cum cei doi inculpaţi golesc sticla și dau cu ea de bordură pentru a o sparge. Când partea vătămată Lăbuș Ana Maria a intrat într-un imobil, cei doi inculpaţi (Stanciu Cristian-Dumitru şi Făgăraş Oana Ramona) au ajuns-o din urmă fiind anunţaţi de către instigatoarea Mihai Mihaela-Cristina. Au așteptat până poștărița a mers la apartamentele unde trebuia să ducă pensia, iar când a terminat, cei doi (Stanciu Cristian-Dumitru şi Făgăraş Oana Ramona) au atacat-o pe poștărița Lăbuș Ana Maria. Inculpatul Stanciu Cristian-Dumitru a lovit-o pe poștăriță în zona gâtului cu sticla spartă, în timp ce inculpata Făgăraş Oana Ramona o ținea de mâini. În urma atacului, inculpata Mihai Mihaela-Cristina se afla la ieșirea din spatele imobilului, așteptăndu-i pe ceilalţi doi. Auzind zgomote, martorul Filip Diana Alexandra  care se afla în incinta imobilului, la un etaj mai sus, a coborât pentru a vedea ce se întâmplă, însă în acel moment inculpaţii părăseau imobilul pe ușa din spate. Aceasta i-a acordat primul ajutor victimei apelând de îndată şi la serviciul de urgenţă.  Poştăriţa a avut nevoie de 20 zile de îngrijiri medicale.
Pornind de la speţa din cele ce preced, studenţii au creionat, sub îndrumarea constantă şi profesională a cadrelor didactice, în special a domnului lector dr. Cristinel Costel Chigheci, o schemă de desfăşurare a procesului penal conform procedurilor şi principiilor procesuale specifice pe care au respectat-o cu conştinciozitate maximă pe parcursul desfăşurării procesului. Studenţii au demonstrat pe întreg parcursul procesului simulat că pot să-şi construiască temeinic şi să-şi expună liber argumente de fapt şi de drept, utlizând şi elemente de practică judiciară.
Fiecare dintre studenţi şi-a înţeles foarte bine rolul, interpretându-l competent în limitele prevăzute de legislaţia în vigoare. Astfel am putut aprecia: rigurozitatea studentei judecător Andreea-Roxana Boriceanu în respectarea normelor procesuale specifice conducerii unei şedinţe de judecată; scrupulozitatea studentei procuror Bianca-Ioana Bucur-Brînză în a încadra cât mai corect situaţia de fapt în cadrul legal existent pentru a-şi construi corect cauza, precum şi concluziile; conştinciozitatea studentelor avocat Ancuţa-Valentina Rădoi, Ştefania-Elena Marinică, Ionela-Monica Leanca şi Olga Padalgo în construirea unei apărări cât mai eficiente pentru clienţii lor, precum şi a pledoariilor şi intervenţiilor necesare; seriozitatea studentei grefier Andrada Muscalu în a-şi îndeplini cât mai bine rolul. Din modul în care şi-a construit şi „şi-au jucat" rolul fiecare student a dovedit implicit şi deţinerea unor cunoştinţe juridice bine fundamentate.
Noi, cei care, într-o mai mare sau o mai mică măsură, ne-am implicat în coordonarea acestei activităţi suntem datori a le mulţumi studenţilor noştri pentru implicarea activă şi susţinută, pentru însuşirea corectă a noţiunilor de drept penal şi procesual-penal, pentru inteligenţa în a gestiona şi folosi corespunzător aceste noţiuni într-un exerciţiu practic pe care, exclusiv prin meritul lor profesional, îl vor putea transforma dintr-un simplu exerciţiu în exercitarea uneia dintre profesiile juridice, fiecare dintre acestea de o frumuseţe aparte.
Au participat:
1. Judecător: Andreea-Roxana Boriceanu
2. Grefier: Andrada Muscalu
3. Procuror: Bianca-Ioana Bucur-Brînză
4. Avocat inculpat (1): Ancuţa-Valentina Rădoi
5. Avocat inculpat (2): Ştefania-Elena Marinică
6. Avocat inculpat (3): Ionela-Monica Leanca
7. Avocat parte civilă: Olga Padalgo
8. Inculpat (1): Mihaela-Cristina Mihai      
9. Inculpat (2): Cristian-Dumitru Stanciu   
10. Inculpat (3): Oana-Ramona Făgăraş 
11. Persoana vătămată: Ana-Maria Lăbuș 
11. Parte civilă: Ana-Maria Lăbuș            
12. Martor (1): Diana-Alexandra  Filip
13. Martor (2): Elena-Adina Moise;
Procesul simulat a fost coordonat de domnul judecător, lector dr. Cristinel Costel Ghigheci, lector dr. Oana Şaramet şi asist. drd. Silviu Dorin Șchiopu. (C.M.)
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Proces simulat în cauză penală (II).

Trimite email
vineri, 26 decembrie 2025 la 10:35:46 Ora standard a Europei de Est