Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Conferinţa Naţională a Psihologilor Școlari, ediţia a VI-a

Vineri și sâmbătă, s-a desfășurat la Universitatea din Oradea,

Conferinţa Naţională a Psihologilor Școlari, ediţia a VI-a

Vineri, 3 noiembrie 2017, în Aula Magna a Universității din Oradea a avut loc deschiderea festivă a Conferinţei Naţionale a Psihologilor Școlari, ediţia a VI-a.

,,Tema propusă de comitetul de organizare (,,Drepturile și nevoile copilului. Provocări adresate familiei și școlii") are un puternic impact psihoeducaţional", după cum avea să precizeze președintele ANPS, doamna conf. univ. dr. Daniela Roman, în cuvântul de deschidere.
În prezidiul manifestării au luat loc, alături de dl rector Constantin Bungău și cancelarul Senatului universitar, Daniel Pașca, invitatul de onoare, prof. univ. emerit dr. Laurențiu Șoitu, de la Universitatea ,,Al. I. Cuza" din Iași, generalul Inspectoratului Școlar Județean Bihor, dl prof. Alin Florin Novac Iuhas, distinsul profesor univ. dr. Elena Bonchiș, președinte de onoare, decanul Facultății de Științe Socio-Umane, conf. univ. dr. Karla Barth, directorul Departamentului de Psihologie, conf. univ. dr. Marius Drugaș, precum și directorul Departamentului pentru Pregătirea Personalului Didactic, doamna prof. univ. dr. Florica Orțan.
,,Educația - problema noastră, a tuturor"
În cuvântul său, președintele ANPS, doamna conf. univ. dr. Daniela Roman, a punctat premisele de la care pleacă tema ediției, fiind subliniate provocările la care este supusă educația, devenită problema noastră, a tuturor. Fiind puse în dezbatere criza educației, valoarea și importanța relațiilor interumane, ca ,,o chemare cu convingere la transformare personală și socială prin învățare", iar pentru a obține o eficiență maximă a demersului educațional, ,,predarea și învățarea ar trebui să producă plăcere", a conchis președintele ANPS.
,,Psihologia (...) este datoare să creeze școală de doctorat"
În intervenția sa, dl rector Constantin Bungău s-a referit la anul 1918,privit prin prisma celor trei evenimente care vor fi marcate la Universitatea din Oradea: 55 de ani de învățământ superior modern în actualul campus, 95 de ani de învățământ superior teologic ortodox în limba română la Oradea, precum și 238 de ani de învățământ superior la Oradea. Apoi, dl rector și-a exprimat dorințele și așteptările: ,,să ne menținem în primele 10 universități din țară, ca mărime, ca dimensiune, ca importanță din punct de vedere al specializărilor și în primele 20 din punct de vedere al performanței științifice în diferite clasamente. Psihologia este încă tânără, este datoare să creeze școală de doctorat. Ne dorim să creștem acest număr de școli doctorale la Universitatea din Oradea, de domenii de doctorat pentru a fi mai buni în domeniu".
Cancelarul general al Senatului, Daniel Pașca, a felicitat colegii din Departamentul de Psihologie și pe cei din DPPD pentru  acest schimb de idei, urându-le succes.
Dl prof. univ. emerit dr. Laurențiu Șoitu s-a arătat bucuros să afle de la dl rector despre rădăcinile adânci ale instituției. Domnia sa a făcut trimitere la Sentimentul apartenenței la școală, la familie, la comunitate și la biserică, subiect pe care avea să-l trateze în cadrul sesiunii plenare.
Organizatorii au primit felicitări pentru evenimentul organizat și din partea inspectorului școlar general, dl prof. Alin Florin Novac Iuhas, care a subliniat rolul psihologului în școală.
,,Lucrurile mari nu pot fi făcute decât cu eforturi mari"
Din start, decanul de vârstă, de povățuire și de suflet, inițiatorul Conferinței și al Asociației, doamna prof. univ. dr. Elena Bonchiș, a recunoscut că ,,lucrurile mari nu pot fi făcute decât cu eforturi mari, și nu de unul singur, ci în echipă". Domnia sa a felicitat organizatorii pentru tema aleasă, la care a și făcut referire, arătând că trăind într-o lume a paradoxurilor, oferim copilului cel mai de preț lucru: educația. Făcând apoi trimitere la subiectul pe care l-a pregătit pentru sesiunea plenară, Răbdarea, domnia sa a apelat la o povestioară, încheind cu o altă trimitere la J.J. Rousseau, care ar fi afirmat că ,,Răbdarea este amară, dar roadele ei sunt dulci".
Apelând la amintirile frumoase trăite în cei 10 ani de conferințe, doamna decan Karla Barth a urat succes ediției actuale, iar directorul Departamentului de Psihologie, ,,stâlpul Asociației", conf. univ. dr. Marius Drugaș a trecut în revistă invitații și temele celor șase ediții (fără a se fi putut bucura, măcar o dată de binefacerile apei termale, tămăduitoare  ale piscinei din Perla Bihorului).
,,Între copii, trebuie să fii și tu copil"
Celălalt director, doamna prof. univ. dr. Florica Orțan, în stilu-i caracteristic, ne-a surprins plăcut cu citate, cu vorbe de duh și axiome didactice, inclusiv din marele nostru povestitor care a spus un mare adevăr: că ,,între copii, trebuie să fii și tu copil". Fiecărui copil trebuie să-i fie garantat dreptul la copilărie, la o viață demnă, a mai spus doamna director, evidențiind apoi misiunea nobilă a dascălului de a forma oameni, de a modela caractere.
Continuând ideea și accentuând relația dascăl-elev, moderatorul evenimentului, doamna conf. univ. dr. Daniela Roman a avansat ideea plastico-vizuală potrivit căreia ,,zeci de copii și studenți își aștern visurile lor la picioarele noastre" (ale dascălilor - n.n.), după care a înmânat o plachetă distinsului invitat de la Iași, dl prof. univ. emerit dr. Laurențiu Șoitu, care a replicat cu cuvinte potrivite, semn că a înțeles mesajele antevorbitorilor și bucuros să participe la reuniunea de la Oradea.
,,Să aveți parte de iubire, credință și nădejde!" 
Deschiderea festivă nu se putea încheia decât tot într-o notă optimistă și relaxantă prin intervenția plină de culoare și substanță tare a domnului prof. univ. dr. Vasile Marcu. Din sentimentele-i amestecate, domnia sa a ales o urare potrivită: ,,Să aveți parte de iubire, credință și nădejde!"
Programul zilei a continuat după o pauză, cu sesiunile plenare și workshop-uri, care au continuat și a doua zi (sâmbătă), când a fost lansată Filiala Bihor/ Oradea a Asociației Pedagogilor Creștini.
Moise-Ovidiu Dan
Pentru mai multe poze (74 de poze), accesați Galeria foto: Conferinţa Naţională a Psihologilor Școlari, ediţia a VI-a.

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:30:18 Ora standard a Europei de Est