Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Proiectul ,,România prinde aripi”

Parcul Petofi găzduiește

Proiectul ,,România prinde aripi”

Societatea Ornitologică Română (S.O.R), în colaborare cu Primăria Oradea, a desfășurat marți, 7 noiembrie 2017, în prezența a zeci de elevi, o acțiune educativă, informală, dar și practică în Parcul Petofi din Oradea.

Acțiunea face parte din proiectul Societății Oritologice Române - ,,România prinde aripi" și a constat în montarea de către reprezentanții SOR a 15 cuiburi pentru păsări, a două hrănitoare pentru păsările din parc și a unui panou informativ cu păsările sălbatice existente aici.
Parcul Petofi a fost ales ca loc de desfășurare a proiectului în urma consultării specialiștilor Direcției Tehnice din Primăria Oradea. Acesta este un parc populat cu foarte multe păsări, iar ca locație este aproape de elevii voluntari de la Școala Szacsvay Imre, care pe timpul iernii se vor ocupa de umplerea  cu semințe a hrănitoarelor pentru păsări, dar și de igienizarea acestora.
Purtătorul de cuvânt al SOR, Ovidiu Bufnilă, a susținut în fața elevilor prezenți o foarte interesantă lecție deschisă, în care le-a vorbit despre varietatea de păsări prezente în Parcul Petofi din Oradea, despre rolul fiecărei specii în natură, despre importanța hrănirii acestor păsări în perioada de iarnă decembrie-februarie, dar și despre modul de montare a cuibului, care întotdeauna trebuie să fie îndreptat spre S-V.
Astfel, copii au aflat că cioara, de exemplu, este o pasăre sanitară, că aușelul cu cap galben este cea mai mică pasăre din România, dar și din Europa, este de dimensiunea unei monede de 50 de bani și poate fi văzută în Parcul Petofi, că pasărea cu cel mai puternic cioc raportat la dimensiunea corpului ei este botgrosul, care are un cioc atât de puternic încât sfarmă sâmburii de cireșe și care de asemenea poate fi văzut tot aici, în Parcul Petofi. Totodată, copiii au aflat că păsările nu trebuie niciodată hrănite cu pâine sau seminţe sărate sau prăjite.
Reprezentantul Societății Ornitologice Române, dl. Ovidiu Bufnilă, ne-a declarat: "Îi invităm să vină în Parcul Petofi pe părinți împreună cu copiii lor, pe bunici împreună cu nepoții, pe profesorii de biologie, de geografie, pe diriginți, și nu numai, împreună cu clasele pe care le coordonează, să vadă varietatea de păsări, să le urmărească comportamentul și să învețe despre rolul lor în natură. În acest sens, am instalat aici, în parc, un panou educativ care conține imagini și informații despre 18 păsări care trăiesc în acest parc, dar numărul lor este mult mai mare. Tot aici vor găsi informații despre modul de realizare a unui cuib sau a unei hrănitori pentru păsări. Doresc să transmit că stăm la dispoziție tuturor celor interesați, elevi, profesori, și nu numai, cu foarte multe informații și materiale, care pot fi descărcate de pe site-ul Societății Române de Ornitologie www.sor.ro".
La lecția deschisă au participat elevii Școlii Szacsvay Imre,  clasa a VIII-a C - coordonați de profesoara de biologie Kincs Grete și  clasa a VI-a B - coordonați de d-na Elisa Tăut - profesoara de geografie și în același timp directoare adjunctă a școlii. Școala Szacsvay Imre din Oradea este partener al proiectului ,,Școli și grădini prietenoase cu natura", în cadrul căruia elevii au sarcina de a umple hrănitoarelor pentru păsările din Parcul Petofi pe toată perioada rece, respectiv din decembrie și până în februarie 2018. (B.P.)

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 22:39:22 Ora standard a Europei de Est