Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Cizmulițe roșii-argintii… și cadouri provocatoare

Două grupe de copii de la grădinițele 28 și 46 i-au pregătit Moșului surprize-surprize

Cizmulițe roșii-argintii… și cadouri provocatoare

Partenerii de proiect de la grădinițele orădene nr. 28 și 46 și-au propus, astăzi (joi, 4 decembrie 2008), să-i lanseze Moșului invitații provocatoare.

Aflând de isprava lor, Moșul cel darnic nu va întârzia să le răspundă așa cum numai el știe să o facă, bucuros de surprizele pe care i le-au pregătit isteții preșcolari. 
“Copiii către copii, de sărbători și-n orice zi”
Proiectul de parteneriat dintre grupa mare de la Grădinița nr. 28 (îndrumată de educatoarelor inst. Ionela Vancu și Silvia Guler), gazda manifestării de astăzi, și grupa mijlocie de la Grădinița nr. 46 (îndrumată de institutoarele Alina Malița și Claudia Crișan) se desfășoară pe perioada unui an școlar și cuprinde câte o activitate pe semestru. Acum au venit cei din 46 în vizită la partenerii lor de proiect, iar de Sfintele Paști, cei de la 28 le vor întoarce vizita, luând-o înaintea Iepurașului, cu darurile.
„Omul se cunoaște după copiii pe care i-a lăsat în urmă (se scrie în Vechiul Testament), noi ne străduim să lăsăm în urma noastră niște copii buni, înțelepți și altruiști, care să-și aducă cu drag aminte de cele ce le-au fost odată primele călăuze în viață, ne-a spus Ionela Vancu.
Sărbătorile ne transpun pe un tărâm cu totul deosebit. Ne împăcăm cu noi înșine și cu semenii prin iubire, întrajutorare și iertare. Încercăm să fim mai buni ajutându-i pe cei nevoiași și făcându-ne cadouri unul altuia. Pornind de la schimbul de cadouri, ne-am gândit să profităm de prilejul apropierii Sărbătorilor Crăciunului (iar la primăvară de Sărbătoarea Paștelui) și să organizăm activități comune.”
Iar cei doi directori de grădinițe (inst. Cornelia Româneac și inst. Rodica Ștef) nu puteau să nu fie încântați de ideile și proiectul educatoarelor și să le acorde tot sprijinul.
În jurul orei 10.00, copiii gazdă nu-și mai găseau locul știind că vor primi vizita colegilor mai mici. Le-au pregătit  scăunele la măsuțele lor și erau cu ochii pe ușă. Copiii Alinei și Claudiei nu au întârziat să-și facă apariția în prag, cu directorul în frunte și cu darurile lor de suflet (portocale pentru fiecare și câte un omuleț de zăpadă confecționat de ei pentru partenerii lor de proiect).
O stea strălucitoare s-a ivit pe cer marcând începutul activității, Moș Nicolae cel nevăzut glăsuia în versuri, privindu-i cât sunt de drăgălași și emoționați. Copiii au făcut cunoștință, după care, cot la cot, au pornit să decoreze câte o cizmuliță roșie împodobită cu o dungă argintie, cu doi „bănuți” argintii, și cu daruri în ea, lansându-i astfel o provocare Moșului cel drag și așteptat. Discuțiile purtate pentru intuirea modelului au avut drept țintă realizarea obiectivelor operaționale ale proiectului, dar și cunoașterea și înțelegerea simbolurilor specifice marii Sărbători creștine care se apropie.
Activitatea a plăcut enorm tuturor copiilor, a instruit și educat, deopotrivă, iar la final, gazdele bune i-au omenit pe toți cu dulciuri și un pahar cu suc. Cizmulițele copiilor gazdă au ajuns la expoziție, iar oaspeții le-au luat cu ei pentru a le expune în sala lor de grupă.
Asemenea activități sunt cu adevărat eficiente din toate punctele de vedere, dar numai un dascăl poate să-i descifreze valențele instructiv-educative „ascunse”, dincolo de concretul situației. Ceea ce se poate citi la prima vedere e trăirea fiecăruia, încântarea și implicarea, pe care le puteți deduce din imaginile prezentate. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Cizmulițe roșii-argintii… și cadouri provocatoare.

Trimite email
luni, 15 decembrie 2025 la 03:22:41 Ora standard a Europei de Est