Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

În spiritul Crăciunului

Cu daruri la Centrul de Zi de Recuperare pentru Copiii cu Dizabilități Bratca

În spiritul Crăciunului

„SNAC presupune dezvoltarea activităţii de voluntariat realizată de copii/elevi din învăţământul preuniversitar şi studenţi, care permite acestora să devină cetăţeni informaţi şi devotaţi solidarităţii umane" și are ca scop creșterea interacțiunii și a incluziunii sociale.

Participând și noi la acest program, am încercat să organizăm activități incitante și interesante atât pentru persoanele aflate în dificultate, cât și pentru voluntari.
Una dintre  acestea este și campania națională socială ,,Săptămâna legumelor şi fructelor donate". Deși de obicei o realizăm în noiembrie, anul acesta am realizat-o în decembrie din două motive: datorită distanței la care este situată instituția beneficiară, dar și „tradiției" pe care o avem de câțiva ani de a merge de Crăciun la acest centru (Centrul de Zi de Recuperare pentru Copiii cu Dizabilități Bratca).
Am putea spune că ștafeta generozității a fost transmisă generaţie după generaţie, astfel că în acest an, implicarea elevilor, părinților și a cadrelor didactice a demonstrat că și-au însușit „lecția bunătății", iar faptul că activitatea s-a desfășurat în preajma Crăciunului putem spune că prin efortul tuturor s-a reușit să dăruim o mică bucurie unor persoane aflate în dificultate.
Importanța unor astfel de acțiuni este redată de prof. Lungu Cosmina, nu doar unul dintre inițiatorii acestei activității, ci și „sufletul" activităților de voluntariat: „Ca-n fiecare an și anul acesta, ne-am pregătit pentru a face o bucurie celor de la Bratca. De ce mergem? Pentru mine personal, voluntariatul e un mod de viață. De fiecare dată când am organizat asemenea activități, am încercat să îi conștientizez pe elevi, să se implice dăruind din toată inima lor și fără a ,,trâmbița" fapta făcută. Anul acesta dăruirea tuturor elevilor și a cadrelor didactice a fost din belșug, astfel încât am putut pregăti cadouri consistente fiecărui copil de acolo, să cumpărăm lenjerie intimă pentru ei, materiale necesare noii săli de kinetoterapie ce s-a deschis, precum și multe alimente. Personal m-am bucurat să văd bucuria cu care fiecare s-a implicat, începând cu cei ce au dăruit, cât și cei ce ne-au ajutat să le transportăm".
În această activitate s-au implicat de 292 de elevi şi preşcolari, alături de părinții lor, precum şi 26 de cadre didactice. Au beneficiat 50 de persoane defavorizate de rezultatele activității care au constat în: cantități însemnate de fructe și legume, conserve din fructe și legume, alimente (făină, ulei, zahăr etc), jucării, pături, precum și donații în bani din care s-au achiziționat pachețele cadou, șosete, lenjerie intimă, patru mingi medicinale, papetărie, echipament sportiv (două mingi de fotbal, una de baschet, coș baschet mobil, cinci seturi mingi „speciale").
Citeam undeva că ,,a primi, a dărui, a mulțumi" îl caracterizează pe OM". Prin modul în care s-au implicat în activitatea caritabilă elevii, părinții și cadrele didactice de la școala noastră au demonstrat că au aceste caracteristici, că sunt generoși și solidari cu cei care au nevoie de ajutorul nostru.
Prof. Maria Ujoc,
Școala Gimnazială Nr. 1 Roșia

 

Trimite email
vineri, 19 decembrie 2025 la 02:09:35 Ora standard a Europei de Est