Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Vrem burse școlare!

Aşa cum prevede art. 82 din Legea Educaţiei Naţionale

Vrem burse școlare!

În contextul perioadei în care ne aflăm, caracterizată prin elaborarea proiectelor de bugete locale aferente anului 2018, Consiliul Judeţean al Elevilor Bihor, unica structură reprezentativă a elevilor la nivel judeţean, atrage atenţia şi solicită primăriilor localităţilor de pe raza judeţului Bihor acordarea de alocări bugetare pentru bursele şcolare, aşa cum prevede art 82 din Legea Educaţiei Naţionale.

Flahmob-uri în Aleşd, Marghita, Dobreşti, Popeşti, Beiuş şi Ştei
Astfel, în liceele din mai multe localităţi din judeţul Bihor, printre care Aleşd, Marghita, Dobreşti, Popeşti, Beiuş şi Ştei s-au organizat, cu ajutorul consiliilor școlare ale elevilor, flahmob-uri prin care elevii şi-au exprimat indignarea asupra situaţiei actuale a acordării burselor şcolare. Au participat, în total, aproximativ 1.000 de elevi.
Menţionăm că, la momentul de faţă, nicio primărie din judeţ nu acordă elevilor toate cele patru tipuri de burse şcolare, aşa cum prevede OMECTS 5576/2011.
Pe parcursul lunii decembrie, membrii Biroului Executiv al Consiliului Judeţean al Elevilor Bihor au avut întrevederi cu primarii localităţilor din judeţ pe raza cărora există cel puţin o unitate de învăţământ liceală, în cadrul cărora au solicitat cuprinderea în bugetele de venituri şi cheltuieli pe anul 2018 de sume pentru finanţarea burselor şcolare.
„Asistăm, probabil, la o acţiune fără precedent a elevilor din judeţul Bihor. Ne bucurăm că elevii devin din ce în ce mai conştienţi de drepturile lor şi au ieşit să îşi exprime nemulţumirea într-un număr atât de mare. Sperăm ca acţiunea lor să nu rămână fără ecou din partea administraţiilor locale. Deşi, cel mai probabil, Oradea va fi în continuare unul din singurele municipii din ţară în care nu se acordă burse şcolare, măcar celelalte localităţi să devină un exemplu pentru Primăria Oradea", scrie Răzvan Hercuț, președintele C.J.E. Bihor. (C.M.)
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Vrem burse școlare!

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 12:36:42 Ora standard a Europei de Est