Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Despre rețeaua școlară, cu planul de școlarizare (2018 - 2019) și Bacalaureat 2018

Noutăți de la Inspectoratul Școlar Județean Bihor

Despre rețeaua școlară, cu planul de școlarizare (2018 - 2019) și Bacalaureat 2018

Domnul inspector școlar general Alin-Florin Novac-Iuhas a prezentat ieri (marți, 30 ianuarie 2018) în cadrul unei conferințe de presă două teme de actualitate: rețeaua școlară, cu planul de școlarizare pe anul școlar 2018 - 2019, respectiv Examenul de Bacalaureat - prima sesiune (la care înscrierile au și început în 29 ianuarie și țin până în 2 februarie).

Vorbind despre rețeaua școlară a unităților cu personalitate juridică, începând din 2012, au fost reamintite comasările, fuziunile importante care au avut loc în municipiul nostru: fostul C.T. ,,Andrei Șaguna" care a dispărut în urma fuzionării cu C.T. ,,Traian Vuia", iar din fuzionarea liceelor tehnologice ,,Ioan Bococi" și ,,George Barițiu" a rezultat un liceu nou: Liceul Tehnologic Special Nr. 1 Oradea. Și în județ, s-au întâmplat comasări și dispariții ale unor unități cu personalitate juridică, dar mai puțin spectaculoase (Școala din Șerani a ajuns la Liceul Teoretic ,,Gabriel Țepelea" din Borod, iar CSEI din Tileagd a fost ,,înghițit" de CSEI ,,Orizont" Oradea).
C.T. ,,Transilvania" dispare, dar rămâne în loc ,,C.T. ,,Constantin Brâncuși"
Prin comasarea C.T. ,,Transilvania" cu C.T. ,,Constantin Brâncuși", prima dispare, clasele de alimentație publică și turism ajung la Colegiul Economic ,,Partenie Cosma", cu profesori cu tot, iar celelalte se comasează cu cele de la ,,Constantin Brâncuși". C.T ,,Constantin Brâncuși" își mută sediul la C.T. Transilvania, iar în fostul sediu al brâncușienilor se mută clase de artiști, de la Liceul de Arte. Posibil ca și prin județ să se producă permutări, dar nu spectaculoase, în măsura în care în unele unități școlare scade (mult) numărul de copii, iar pentru eficientizare se va proceda la comasări (fuzionări). Ca tendință general valabilă, la grădinițe, lumea se orientează tot mai mult spre grădinițele cu program prelungit, iar cererea se manifestă tot mai mult chiar și în mediul rural. De la 499 de grupe cu program normal se va ajunge în toamnă la 490, iar de la 327 grupe cu program prelungit se va ajunge la 334. La învățământul primar (dar și la cel gimnazial), se caută reducerea numărului de clase în regim simultan. În prezent sunt 1.061 de clase independente și 358 în regim simultan, iar din toamnă, vom vorbi, probabil, despre 1.070 de clase independente și 333 în regim simultan. În ciclul liceal, ,,politica" educațională merge pe reducerea numărului de clase la profilul teoretic (mai cu seamă acolo unde se doreau câte două clase la același profil), ținându-se cont și de mediile mici ale candidaților. În schimb, se vrea creșterea numărului de clase la profilul tehnologic și vocațional și la învățământul profesional pentru a se ajunge treptat la ,,țintă": 60 la sută învățământ profesional și 40 la sută învățământ teoretic. De la 86 de clase cu profil teoretic, în toamnă se vor doar 83, de la 49 de clase cu profil tehnologic, la 55, de la 14 vocațional, la 16, iar de la 38 de clase șc. profesională la 40 (cu sistem dual în creștere, de la 7 clase la 16).
Indiferent de comasări și de reducerile de clase, cadrele didactice nu vor ajunge pe drumuri (fără loc de muncă), după cum le asigură generalul Inspectoratului Școlar Județean Bihor. ,,Asigur cadrele didactice care sunt vizate de reorganizare că niciunul nu va rămâne pe dinafară", a precizat dl inspector școlar general Alin Novac-Iuhas.
Înscrierile la Bacalaureat au început luni
Noutățile legate de BAC țin de perioada de susținere a competențelor lingvistice și digitale, care încep în 12 februarie.
Înscrierile au început luni, 29 ianuarie și țin până în 2 februarie.
Deci în 12-13 februarie - proba A (evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română); 14-15 febr. - proba B (limba maternă), 16, 19-20 febr. - proba D (competențe digitale), 21-22 febr.  - proba C (competențe lingvistice într-o limbă de circulație internațională). La nivelul județului Bihor vor funcționa 47 de centre de susținere a examenului de Bacalaureat.
În 25 mai se vor închei cursurile pentru absolvenții de-a XII-a și a XIII-a, iar din 25 iunie vor susține probele scrise; în 25 iunie - proba Ea (limba și literatura română), în 26 - proba Eb (lb. maternă), 27 iunie - proba Ec (proba obligatorie a profilului), în 28 iunie - proba Ed (la alegere a profilului și specializării); în 4 iulie - afișarea rezultatelor, 5-8 iulie - contestațiile, iar în 9 iulie -  afișarea rezultatelor finale.
,,Nu am competențe să dau sarcini primarilor"
În afara celor două subiecte, dl inspector școlar general s-a referit și la un subiect apărut în presă, la clădirile școlare care au încă toaletele în curte, precizând că din cele 850 de clădiri, doar în 76 de clădiri avem această situație, iar cele 76 de clădiri deservesc doar 45 de unități școlare la nivelul județului Bihor.
,,Nu am competențe să trasez sarcini unuia sau altuia dintre primarii pe care îi avem, dar îi felicit, până la urmă, pe cei care reușesc să acceseze fonduri pentru tot ceea ce înseamnă reabilitarea întregii rețele școlare", a conchis dl inspector școlar general Alin Novac-Iuhas.
Ovidiu Dan

Trimite email
duminică, 21 decembrie 2025 la 15:22:17 Ora standard a Europei de Est