Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Invitaţie la lectură

La Clubul de lectură în limbi străine

Invitaţie la lectură

,,Toţi acei ce au acces la o bibliotecă, la cărţi, sunt nişte inşi mai buni decât alţii, mai fortificaţi, iar durerile îi ating mai puţin şi nefericirile trec mai repede", Mircea Eliade.

În spiritul acestor vorbe înţelepte, elevii clasei a III-a B de la Şcoala Gimnazială „Dimitrie Cantemir", îndrumaţi de d-na prof. Pece Daniela, au onorat invitaţia gazdelor Clubului de lectură în limbi străine pentru elevi, la o activitate desfășurată la Ludoteca Secției pentru copii și tineret a Bibliotecii Județene „Gheorghe Șincai".
Miercuri, 31 ianuarie 2018, micuţii pasionaţi de lectură au avut prilejul să participe la o activitate în limba engleză, prin intermediul poveştii „Jack şi vrejul de fasole" scrisă de Joseph Jacobs. Li s-a oferit copiilor ocazia de a interacţiona cu tinerii studenţi ai Facultăţii de Litere din Oradea şi de a comunica în limba engleză. Scopul acestei activităţi a fost dezvoltarea interesului elevilor pentru lectură, perfecționarea pronunţiei, îmbogăţirea vocabularului în limba engleză şi, nu în ultimul rând, deprinderea elevilor de a frecventa biblioteca.
Dupӑ ce au lecturat povestea sub îndrumarea tinerelor studente, elevii au realizat sarcini de lucru în echipă, stabilind astfel punţi de legăturӑ între cele douӑ universuri: al copilӑriei şi al adulţilor, îmbunătăţindu-şi astfel competenţele lingvistice şi aprofundarea înţelegerii unui text în limba englezӑ. La sfârșitul activității s-a verificat înțelegerea textului prin intermediul unui poster colectiv, pe care fiecare elev a lipit cuvinţelul său potrivit în limba engleză, cuvânt ce reprezenta ceea ce îşi dorea pentru personajul Jack.
Atmosfera a fost degajată, încurajându-i pe elevi să descopere atât plӑcerea lecturii şi semnificaţiile cuvântului care se ascund dincolo de forma acestuia, precum şi pӑtrunderea în universul simţirii şi gândirii umane.  
Avram Ligia & Pece Daniela
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Invitaţie la lectură.

Trimite email
marți, 9 decembrie 2025 la 17:30:50 Ora standard a Europei de Est