Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Activități de predare/ învățare/ formare în Macedonia

În perioada 4-10 febr., în cadrul proiectului Erasmus+ KA 2, Our story true story,

Activități de predare/ învățare/ formare în Macedonia

Prof. Ficuț Silvia (director adjunct), Erdeli Elena-Maria (coordonator proiect), Șipoș Lăcrimioara și Florin Carla, delegația Centrului Școlar de Educația Incluzivă Nr. 1 din Oradea, au participat în perioada 4-10 februarie 2018 în cadrul proiectului Erasmus+ KA 2, Our story true story, număr de referință 2016-1-PL01-KA219-026660_4 la activități de predare/ învățare/ formare în Macedonia.

Scopul general al proiectului urmărește: Dezvoltarea la copiii cu CES a unor abilități și competențe sociale și civice, îmbogățirea cunoștințelor despre artă, descoperirea noutăților legate de diversitatea culturii și diferitele perspective ale artei. Pentru realizarea lui au fost fixate următoarele obiective: participarea la atelierele de lucru pregătite de partenerii din Macedonia; stabilirea graficului activităților viitoare de proiect; diseminarea unor produse finale realizate în primul an de proiect; dezvoltarea competențelor de comunicare în limba engleză; dezvoltarea dimensiunii europene prin lucru în echipă, cooperare și inter-relaționare.
Grupul țintă al proiectului vizează 37 de profesori: coordonatorii de proiect din cele nouă țări, directori și profesori, membri ai echipelor de proiect (câte patru-cinci profesori, reprezentanți ai celor nouă țări partenere de proiect).
În prima zi a mobilității am fost primiți de primarul localității Kumanovo, localitatea în care se află școala parteneră din Macedonia. Kumanovo este al treilea oraș ca mărime din Macedonia, cu aprox. 80.000 de locuitori, fiind înfrățit cu municipiul Câmpina din iulie 2010. Din luna octombrie a acestui an, Kumanovo are un nou primar, în persoana d-lui Maksim Dimitrevski, fost consilier local și deputat în Parlamentul Macedoniei pe care am avut oportunitatea de a-l cunoaște.
Cu prilejul activității noastre de proiect, în sala Primăriei a fost organizată o conferință de presă în cadrul căreia a fost prezentat orașul Kumanovo, proiectul nostru, produsele finale și activitățile care urmează să fie desfășurate în acest an de proiect.
Pe parcursul săptămânii, delegația școlii noastre a participat la diferite activități: spectacol de bun venit oferit de elevii și profesorii școlii gazde; activități derulate în cadrul a trei ateliere: atelier de cusături, atelier de confecționat marionete și atelierul destinat teatrului de umbre; vizitarea orașului Skopje: Casa Mariei Tereza, cetatea veche a Skopjei, vechiul bazar, vechea gară, o moschee, teatrul de păpuși din Skopje; vizitarea lacului Ohrid și a Mănăstirii Sfântului Naum, sfânt care apare într-una dintre legendele naționale ale Macedoniei prezentate în cartea proiectului; vizionarea unui film de prezentare a Macedoniei și a unui film de prezentare a activităților desfășurate pe parcursul săptămânii; completarea chestionarelor de evaluare; decernarea certificatelor de participare, moment în care am acordat un interviu Televiziunii din Skopje; cina festivă.
Alături de delegația României la activitatea de predare/ învățare/ formare din Macedonia au participat reprezentanții celorlalte opt țări partenere: Zespół Szkół Specjalnych im. Juliana Tuwima w Krapkowicach, Krapkowice, POLONIA, Stredni skola, Zakladni skola a Materska skola, Frydek-Mistek, prispevkova organizace, Frýdek-Místek, CEHIA, Maximilian-Kolbe-Schule Schule mit dem Förderschwerpunkt Lernen, Scheuerfeld, Niemcy, GERMANIA, Ilipinar Reha Midilli Ozel Egitim Uygulama Merkezi ve Ozel Egitim Is Uygulama Merkezi, Foça, Izmir, TURCIA, Rigas 1. speciala internatpamatskola- attistibas centrs, Riga, LETONIA, Circolo Didattico Statale ,,A.De Gasperi", Noicattaro, ITALIA, Agrupamento de Escolas de Castro Marim, Castro Marim, PORTUGALIA și Oli Zordumis, Kumanovo, MACEDONIA.
Considerăm benefică, din toate punctele de vedere, participarea noastră la activitățile de predare/ învățare/ formare desfășurate în perioada 4-10 februarie în Macedonia.
Erdeli Elena-Maria,
coordonator proiect
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Activități de predare/ învățare/ formare în Macedonia.

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 08:25:35 Ora standard a Europei de Est