Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

21 de proiecte educaționale nonformale au fost selectate pentru a primi finanțări

Știință + pasiune + comunitate = Științescu Oradea 2.0

21 de proiecte educaționale nonformale au fost selectate pentru a primi finanțări

După o lună și jumătate de concurs, în care 29 de inițiative bihorene au luat startul celei de-a doua ediții a programului de granturi Fondul Științescu, cele mai bune și apreciate 21 de proiecte educaționale nonformale au fost selectate pentru a primi finanțări în valoare totală de 134.200 lei.

Câștigătorii au fost selectați de un juriu independent, format din persoane cu experiență în diverse domenii corelate cu științele exacte.
Lista proiectelor care vor primi finanțare este următoarea:
1.Robo Car, Coder Dojo Cantemir, iniţiator Andrei Chiana - programarea unor mașinuțe autonome, capabile să se deplaseze pe un traseu predefinit;
2.Învață și mergi mai departe, Coder Dojo Cantemir, iniţiator Laurențiu Chiana  - activități de proiectare și programare prin familiarizarea cu tehnologia de tipărire 3D;
3.CoderDojo Oradea, iniţiator Daniel Erzse - club de programare pentru tinerii din Oradea și Bihor cu vârste cuprinse între 7 și 18 ani;
4.Mini ecosistem - Laborator în aer liber, Scoala Gimnazială Nr. 1 Sâmbăta, iniţiator Diana Panda - amenajarea unei grădini educaționale în vederea înţelegerii şi studierii relației om-natură din perspectiva sustenabilităţii;
5.Simbolurile vitalității, Colegiul Național ,,Iosif Vulcan", iniţiator Dana Mihincău- activități de studiere a calității aerului și apei și influența ei asupra dezvoltării psihice și fizice a elevilor;
6.Solar Monitoring, Liceul ,,Arany Janos" Salonta, iniţiator Mária Kiss - familiarizarea elevilor cu sursele de producere neconvențională a energiei electrice;
7.E Gojdiștiința, Colegiul Naţional ,,Emanuil Gojdu", iniţiator Daniela Berchez  - ateliere de explorare a diferitelor forme de energie;
8.Minitehnicus Hope Music, Asociaţia Hope Music România, iniţiator Doru Popovici  - ateliere practice de electronică destinate copiilor cu vârste cuprinse între 6 și 10 ani;
9.Urmând tradiția, spre noi orizonturi, Asociaţia Astroclub Meridian 0, iniţiator Nicoleta Pazmany-Jianu  - club de astronomie pentru tinerii cu vârste între 7 și 18 ani;
10.CSI Junior, Liceul Teologic Romano-Catolic ,,Szent Laszlo" Oradea, iniţiator Klementina Haracsek  - activități care pun la încercare spiritul de anchetator al elevilor, prin familiarizarea cu tehnicile de bază ale criminalisticii și prin studierea modalităților de depistare a centrului de foc;
11.ORADEAstronomie, Asociaţia Clubul de Astronomie şi Stiinţe Spaţiale Oradea, iniţiator Valentina Matei  - ateliere de conștientizare a importanței cunoașterii Universului pentru copii din Oradea și Bihor cu vârste între 10 și 16 ani;
12.Imprimăm viitorul, Liceul Teoretic ,,Onisifor Ghibu", iniţiatori Nicoleta Turean, Alina Luncan şi Sandor Lukacs - activități de programare și robotică și familiarizarea cu tehnologia de tipărire 3D;
13.DonAqua, Liceul ,,Don Orione", iniţiator Alina Cozma  - efectuarea unor analize fizico-chimice ale calității apei din mai multe izvoare din Bihor şi studierea vulnerabilităţii ecosistemului;
14.De la 2D la 3D, Asociaţia Ypervoli, iniţiatori Călin Serac şi Florica Bogdan  - ateliere de învățare a geometriei prin construcția unor forme geometrice tridimensionale mobile;
15.Știința step by step, Asociaţia Pas cu Pas, Liceul Teologic Greco-Catolic ,,Iuliu Maniu", iniţiatori Monika Gaşpar, Diana Mălan şi Camelia Ţîrţ  - activități de descoperire și explorare a mediului înconjurător pentru elevii din ciclul primar;
16.GoRobo, Colegiul Naţional ,,Emanuil Gojdu", iniţiator Adrian Niţă - ateliere de construire și programare a roboților LEGO și Ozobot Evo destinate elevilor din clasele V-XII;
17.Wow Science, echipa ,,Albinuţele Curioase", Colegiul Naţional ,,Iosif Vulcan", iniţiator Anamaria Horga  - ateliere de experimente științifice destinate copiilor între 6 și 7 ani;
18.Cu pași mici spre descoperiri mari, echipa ,,Curioşii", Colegiul Naţional ,,Iosif Vulcan", iniţiator Marioara Donca  - desfășurarea unor experimente distractive pentru elevi de clasa a III-a;
19.IT Generation, Colegiul Naţional ,,Teodor Neş" Salonta, iniţiator Lajos Illyes  - club de programare pentru tinerii din Salonta;
20.RobotEm V2, Robotică In Eminescu, Colegiul Naţional ,,Mihai Eminescu", iniţiator Istvan Nagy  - cerc de robotică în cadrul căruia elevi din clasele VII-IX vor participa la activități de inițiere în programare și electronică;
21.Geosera, Şcoala Gimnazială ,,Szacsvay Imre", iniţiator Grete Kincs  - activități practice de geografie-biologie prin amenajarea unei grădini educaționale în curtea școlii;
Prin Fondul Științescu, Fundația Comunitară Oradea încurajează o altfel de învățare și dorește să arate, prin inițiativele și proiectele finanțate, că științele au o aplicabilitate imediată la orice vârstă, reprezentând o lume fascinantă care merită descoperită, ducând la disiparea obscurantismului, la înțelegerea unor fenomene simple și la dezvoltarea unor noi abilități.
Programul este o inițiativă a Romanian-American Foundation, în parteneriat cu Federația Fundațiile Comunitare din România, cu sprijinul donatorilor individuali și al finanțatorilor locali: Vernicolor, ADLO, Decitex RO, UniCredit Bank, Fundația Elena Neagu, Faist Mekatronic, Raiffeisen Bank, Sykes România, Nidec, Qubiz, Grădina Pădurii, Plexus.
Pentru mai multe detalii, accesați: http://oradea.stiintescu.ro/ sau https://www.facebook.com/stiintescuoradea/ .
Teodora Albiter
manager proiecte
 
Despre Fundația Comunitară Oradea
Fundația Comunitară Oradea este o organizație non-guvernamentală, apolitică și non-profit, care își propune îmbunătăţirea vieţii locuitorilor din judeţul Bihor prin mobilizarea şi distribuirea de resurse pentru iniţiative locale. Facem posibil acest lucru prin încurajarea spiritului filantropic și de responsabilitate socială al organizaţiilor non-guvernamentale, companiilor și persoanelor fizice/grupurilor de iniţiativă, cu scopul de a acoperi nevoile mereu în schimbare ale comunității.
Fundația Comunitară Oradea face parte din programul național de ,,Fundații Comunitare", inițiat de Asociația pentru Relații Comunitare, în parteneriat cu Fundația pentru Parteneriat și Fundația Pact, cu sprijinul financiar al Charles Stewart Mott Foundation, Trust for Civil Society in Central and Eastern Europe și Romanian-American Foundation.

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 12:05:26 Ora standard a Europei de Est