Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Propuneri de modificare a proiectului de lege privind asociațiile de proprietari

Viceprimarul Mircea Mălan a prezentat

Propuneri de modificare a proiectului de lege privind asociațiile de proprietari

Viceprimarul Mircea Mălan a susținut vineri, 23 februarie 2018, o conferință de presă în cadrul căreia a vorbit despre amendamentele aduse Proiectului de lege privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari și administrarea condomeniilor, de către Comisia mixtă formată la nivelul municipiului Oradea și formată din reprezentanții asociațiilor de proprietari și reprezentanți ai municipalității.

Senatul a adoptat un proiect de lege privind asociațiile de proprietari
,,La sfârșitul anului trecut, Senatul României a adoptat tacit un proiect de lege privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari și administrarea condomeniilor. Acest proiect de lege schimbă destul de mult perspectiva asupra a ceea ce trebuie să se întâmple în cadrul asociațiilor de proprietari. El conține unele modificări care din punctul nostru de vedere sunt binevenite, dar conține și propuneri care ar îngreuna sau chiar ar face imposibilă funcționarea asociațiilor de proprietari, pentru că să nu uităm 2/3 din populația orașului locuiește la bloc", a spus viceprimarul Mircea Mălan în deschiderea conferinței de presă.
Ca urmare, Primăria Oradea a trimis prin e-mail, la începutul acestei luni,  proiectul de lege, așa cum a fost el adoptat de Senat, tuturor președinților și administratorilor celor 486 de asociații de proprietari din Oradea în vederea analizării.
Comisia mixtă a formulat 20 de amendamente la proiectul de lege
Au urmat mai multe întâlniri cu reprezentanții asociațiilor de proprietari, după care s-a constituit o Comisie mixtă formată din 11 persoane:  nouă reprezentanți ai mai multor asociații de proprietari din Oradea și trei reprezentanți ai Primăriei Oradea. Reprezentanții Primăriei Oradea sunt: viceprimarul Mircea Mălan, consilier Mariana Tiurbe - Biroul Asociații de proprietari și consilier Mirela Bugle - Biroul Asociații de proprietari.
Reprezentanții asociațiilor de proprietari, membri ai Comisiei Mixte care au fost prezenți la conferința de presă de ieri sunt: Bealcovschi Mariana - președinte, Grosu Anamaria - administrator la mai multe asociații de proprietari, Șerban Angela - administrator, Ile Cristian - administrator la mai multe asociații de proprietari, Dan Șah Laurențiu - președinte, Julea Ramona - administrator la mai multe asociații, Abrahan Gelu - administrator și președinte și Daniela Sfârlea - administrator.
În urma discuțiilor purtate la întâlnirile care au avut loc în perioada 12-14 februarie, au fost formulate 129 de propuneri de modificare a proiectului de lege privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari. Aceste propuneri au fost analizate punct cu punct de către comisia formată, iar în final s-a adoptat un document comun cu 20 de propuneri de modificare a proiectului de lege. Acestea au fost deja trimise către Asociația Municipiilor din România căreia i se cere sprijinul în adoptarea acestor amendamente.
Considerații privind aspectele legislative
Până acum, o proprietate/un apartament se înstrăina, fie prin vânzare simplă, fie printr-o hotărâre judecătorească, fără ca asociația de proprietari să aibă posibilitatea de a recupera sumele pe care le datora vânzătorul asociației.
„Multe dintre apartamentele ale căror proprietari aveau datorii au fost înstrăinate către alte persoane, persoane care nu mai aveau obligația de a plăti datoria care i-a revenit fostului proprietar, iar sarcina acoperirii acestui prejudiciu rămânea pe umerii celorlalți proprietari, care practic au fost de buna credință. În acest proiect de lege se prevede că atât la vânzarea voluntară, cât și la vânzarea silită, operațiunea nu e valabilă dacă nu se face dovada achitării datoriilor către asociația de proprietari și către ceilalți furnizori de servicii", a explicat viceprimarul Mircea Mălan.
O altă reglementare binevenită este cea prin care administratorul sau președintele asociației de proprietari este obligat să solicite notarea în Cartea Funciară a debitelor care sunt mai mari de 3.000 de lei și mai vechi de 3 luni.
,,Aici propunerea Comisiei mixte formată la nivelul municipiului Oradea a fost ca suma respectivă să fie de 2.000 de lei, tocmai pentru că odată notată în cartea funciară o astfel de datorie, ea devine opozabilă pentru oricine dorește să cumpere sau pentru oricine dorește încheierea unui alt tip raport juridic cu acel imobil. Este deci o protecție suplimentară", a completat viceprimarul Mălan.
Alte amendamente formulate de Comisia Mixtă privesc simplificarea constituirii adunării generale a asociației de proprietari.
O propunere importantă este și cea care privește adăugarea unei noi condiții pe care trebuie să o îndeplinească administratorul de bloc, respectiv aceea de a prezenta un certificat fiscal. În acest moment, atestatul pentru administratorul de bloc se va emite în baza următoarelor documente: certificatul de calificare profesională pentru ocupaţia de administrator de condomenii; cazierul judiciar care să ateste că nu a suferit nicio condamnare, prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă, pentru o infracţiune de natură economică-financiară și dovada poliţei de asigurare de răspundere civilă profesională. Această cerinţă este necesară întrucât există posibilitatea ca persoanele juridice care se atestă să înregistreze datorii fiscale.
Viceprimarul Mircea Mălan a mulțumit tuturor reprezentanților asociațiilor de proprietari pentru prezența lor în cadrul conferinței de presă, dar și pentru deschiderea și implicarea de care au dat dovadă pentru realizarea acestui document, al cărui principal scop este stabilirea unei stări de normalitate în desfășurarea activității asociațiilor de proprietari.
Tot în cadrul conferinței de presă de, viceprimarul Mircea Mălan a vorbit despre intenția Primăriei Oradea de a depune o cerere de finanțare pentru reabilitarea termică a 46 de blocuri din municipiu. Acestea vor fi reabilitate pe fonduri europene, diferența fiind reprezentată de contribuția  asociațiilor de proprietari - 25% și de contribuția Municipiului Oradea. (B.P.)

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:16:13 Ora standard a Europei de Est