Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Prietenie fără frontiere

Marți, 6 martie, la Grădiniţa Nr.1 Beiuş

Prietenie fără frontiere

6 martie 2018...o zi deosebită pentru colectivul Grădiniței cu Program Prelungit Nr. 1 din Beiuș, pentru părinții și copiii care ne trec pragul în fiecare zi.

Unitatea noastră a desfășurat activitatea ,,Mărțișor pentru mama", activitate din cadrul Proiectului educativ regional transfrontalier ,,Prietenia - un dar de preț", sub coordonarea doamnei inspector pentru educație timpurie Fărăianu Nicoleta-Oana, a domnișoarei Gherțan Simina, profesor la Grădinița cu naționalitate română din Micherechi, Ungaria și a doamnei educatoare Benea Ligia, responsabil de proiect.
Cele opt instituții de învățământ implicate în acest parteneriat, și anume: GPP ,,Toldi" Salonta, structura ,,Micul prinț" , Colegiul Național ,,Iosif Vulcan" Oradea, structura GPP Nr. 27, GPP Nr. 1, Beiuș, GPP Nr. 1, Tinca, Școala Gimnazială ,,Urviș de Beiuș", structura GPN Nr. 2 Șoimi, GPN Nr. 1 Urviș, Școala Gimnazială Nr. 2 Talpoș, Grădinița de naționalitate română din Micherechi, Grădinița din orașul românesc Jula, Ungaria, au dorit consolidarea relațiilor de colaborare începute încă din 2015.
Desfășurarea acestui program în parteneriat vine ca răspuns la nevoia educatoarelor din grădinițele partenere de a ne confrunta cu noi provocări în plan profesional, de a ne moderniza stilul de muncă, de a elimina rutina din activitatea zilnică, de a ne forma și perfecționa din punct de vedere profesional.
În aceeași măsură contribuie la satisfacerea setei de cunoaștere  a copiilor și la îmbogățirea experienței lor de viață. Preșcolarul este implicat în viața socială prin apartenența sa la familie, la grupurile de joc și de învățare, dar și prin relațiile specifice pe care le poate stabili cu alte instituții din comunitate.
Exemplele pozitive observate în unitățile implicate au demonstrat că acest proiect a avut multiple valențe educative și a dus la promovarea unei educații de calitate, incluzive, atât pentru copiii din mediul urban și rural cât și pentru copiii din comunitățile românești din afara granițelor țării.
După ce s-a discutat despre semnificația mărțișorului, simbolul primăverii, importanța omagierii tuturor femeilor, oaspeții noștri au avut parte de multe surprize.
Copiii au intonat cântece pentru mama, au pus în scenă piesa de teatru ,,Inimioare inimioare", au dansat în ritm de vals, de bachata, dar și pe ritmuri mai energice care au destins atmosfera în joc și voie bună.
După terminarea programului artistic, educatoarele au fost invitate să participe la confecționarea unor produse precum: mărțișoare din etamină, din paste, din aluat, felicitări și flori din hârtie creponată. Cu aceste lucrări a fost realizată o expoziție.
Considerăm că această activitate, ca și întregul proiect, și-a realizat obiectivele propuse, am avut un schimb de experiență, ne-am consolidat relațiile de prietenie, copiii au participat cu drag, părinții ne-au susținut cu bucurie.
Noi, educatoarele de la Grădinița cu program prelungit Nr. 1 din Beiuș (Alexe Camelia, Goicovici Cristina, Ile Ioana, Magda Mariana, Bercea Florica, Magda Cosmina, Stativă Loredana, Popa Gabriela, Pavel Corina, Rada Ioana, Morar Adriana, Moruț Florina, Iakab Liana, Boldurean Gabriela, Bogdan Florina, Henț Corina), împreună cu domnul profesor Magda Adrian, sub atenta îndrumare a doamnei director prof. Ștefănică Monica, ne-am străduit să le insuflăm copiilor sentimente de prietenie, toleranță, armonie, să învățăm împreună lucruri noi pe care să le aplicăm cu entuziasm în activitatea noastră didactică.
Prof. Iakab Liana-Ramona
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Prietenie fără frontiere.

Trimite email
duminică, 28 decembrie 2025 la 08:13:09 Ora standard a Europei de Est