Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Oradea și zona metropolitană vor fi conectate la viitoarea autostradă Transilvania

Primarul Ilie Bolojan

Oradea și zona metropolitană vor fi conectate la viitoarea autostradă Transilvania

Primarul Ilie Bolojan a vorbit în cadrul conferinței de presă de ieri, 23 martie 2018, despre conectarea orașului Oradea și a zonei metropolitane Oradea la viitoarea autostradă Transilvania.

La conferința de presă a participat și directorul Zonei Metropolitane Oradea (ZMO), dl Adrian Foghiș.
Anul trecut, Municipiul Oradea a încheiat un protocol cu fosta Companie de Drumuri, actuala Companie Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), pentru realizarea conectării municipiului Oradea cu rețeaua europeană de autostrăzi, protocol prin care municipiul s-a obligat să realizeze studiul de fezabilitate și să depună acest proiect pentru a fi finanțat prin Programul Operațional  Infrastructură Mare în perioada 2014 - 2020, ceea ce s-a și întâmplat.
..Parcurgând procedurile Companiei de Drumuri și Autostrăzi am constatat că în proiectul autostrăzii nu era prevăzut nodul rutier prin care această legătură să se facă direct în autostradă. Prin urmare, de câteva luni de zile colaborăm cu Compania de drumuri pentru  a realiza de comun acord  nodul rutier, care să permită o legătură directă pe patru benzi din viitoarea autostradă Transilvania la centura municipiului și la zona metropolitană, în afară de nodul rutier care este la intersecția dintre DN Oradea - Satu Mare și viitoarea autostradă", a explicat primarul Ilie Bolojan.
În acest sens, s-a încheiat un alt protocol cu CNAIR, prin care municipiul Oradea își asumă anumite obligații constând în obținerea documentațiilor necesare și în obținerea terenurilor necesare conectării. Este vorba de partea de teren pentru nodul rutier și partea de teren pentru spații de servicii (parcare care va trebui relocată în zona de frontieră).
S-au parcurs toate formalitățile legale și s-a ajuns la situația în care Municipiul Oradea trebuia să cumpere acel teren, dar în urma unei înțelegeri cu Primăria Biharia, Consiliul Local Biharia a aprobat un protocol de colaborare prin care comuna Biharia urmează să exproprieze terenul pentru că este pe teritoriul ei, iar orașul Oradea urmează să finanțeze această expropiere. La finalul acestei proceduri, terenul va fi transferat orașului Oradea, iar de la orașul Oradea terenul va ajunge la statul român, pentru a se amenaja această zonă de servicii absolut necesară autostrăzii și nodului rutier.
Directorul ZMO Adrian Foghiş a precizat: ,,Obiectul principal al acordului între Primăria Oradea și Primăria Biharia este mutarea amplasamentului  Spațiului de Servicii S3 de la km 61 la km 64, în apropierea graniței cu Ungaria. Acest demers presupune exproprierea unei suprafețe de 3 ha".
Vor urma procedurile de licitație, iar în paralel cu lucrările de la autostradă se vor face și lucrările de conectare a orașului Oradea și a zonei metropolitane la viitoarea autostradă."
Comitetul director al Zonei Metropolitane Oradea a aprobat ieri toată această procedură.  Țin să mulțumesc primarilor din zona metropolitană că au susținut cu toții acest proiect de conectare, care nu ajută doar orașul Oradea, ci tot județul Bihor și zona metropolitană, pentru că din această nouă legătură rutieră urmează să se poată ieși direct înspre Borș, înspre Sîntandrei și bineînțeles se va putea ajunge direct pe centura Oradea, în zona Calea Sîntandrei, de unde ai acces direct la Nojorid, la Sînmartin, la Oșorhei și în toată zona metropolitană", a încheiat primarul Ilie Bolojan. (B.P.)

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:16:05 Ora standard a Europei de Est