Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Mobilitate Erasmus+ în Sicilia

De la Şcoala Gimnazială „Georgiu Popa“, Cîmpani

Mobilitate Erasmus+ în Sicilia

Opt elevi din clasele VII-VIII ai Şcolii Gimnaziale „Georgiu Popa“, Cîmpani (Lazea Adriana, Pașca Patricia, Szarvadi Casiana, respectiv: Blaga Naomi, Lazea Ștefănuț, Pașca Rareș, Pașca Loredana și Pele Valentin) și două profesoare, Anca Boldor, director, respectiv coordonator proiect și Denisa Lucuța, membru, au poposit în Catania, Sicilia, Italia, în perioada 18-24 martie 2018 în cadrul mobilității proiectului Erasmus + „Partageons nos sommets“ care se derulează în instituție în perioada 2017-2019, finanţat fiind de Comisia Europeană prin ANPCDEFP.

Cele patru școli europene din Franța, Grecia, Italia și România s-au reunit cu scopul de a defini conținutul filmului final „Să ne cunoaștem munții", de a studia legende locale din fiecare țară, a prezenta activitatea La Grande Lessive derulată în octombrie 2017, a face un studiu de caz al muntelui vulcanic Etna, de a interpreta tragedia greacă „Antigona" și a cânta împreună cântecul care poartă numele proiectului „Partageons nos sommets"
Școala gazdă, Istituto Comprensivo Statale „Italo Calvino", ne-a urat „Bun venit!" printr-un spectacol artistic susținut de elevii italieni, iar apoi toți elevii s-au constituit în mai multe grupuri de lucru în cadrul cărora au vorbit despre ei, despre prejudecăți legate de țările lor și despre adevăratele valori ale țărilor lor.
Au fost desfășurate activități atât în școala gazdă, cât și în afara ei, prin vizite culturale la vulcanul Etna, Muzeul de Vulcanologie din Nicolosi, la Taormina, cu obiectivele sale turistice, Parcul Arheologic Neapolis din Siracuza,  Insula Ortigia, Rezervația Naturală Oasi del Simeto.
Cei treizeci și șase de invitați au avut parte în cele cinci zile de activități de expunere profundă la lecții de istorie naturală și culturală care, îndeosebi la ele acasă, transmit emoții puternice și asigură trăinicia cunoașterii.
Prof. consilier educativ,
Denisa Lucuța

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:16:59 Ora standard a Europei de Est