Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Vineri, copiii Grădiniței Nr. 47 - „Amicii” au marcat Ziua Pământului

În parteneriat cu copiii de la Creșa Nr. 1 „Dumbrava Minunată”,

Vineri, copiii Grădiniței Nr. 47 - „Amicii” au marcat Ziua Pământului

„Dragi copii, și mici și mari/ Haideți să fim gospodari!/ Să-ngrijim și pom și floare/ S-ocrotim păsări, izvoare,/ Munți și mare și pădure/ Tot ce e frumos în lume./ Să iubim planeta noastră,/ Minunata floare-albastră!" (Planeta Albastră, de Ilinca Neacșu)

Vineri, 20.04.2018, copiii Grădiniței Nr. 47 - „Amicii" din Oradea (structură a Școlii Gimnaziale „Oltea Doamna") au marcat, în parteneriat cu copiii de la Creșa Nr. 1 - „Dumbrava Minunată", Ziua planetei Pământ, activitate prezentată de prof. Adriana Nicorici, sub coordonarea prof. Biro Sara și Lăcrimioara Heciu - coordonator creşă.
Scurt istoric
În fiecare an, în 22 aprilie, se sărbătorește Ziua Pământului, ziua când s-a născut mișcarea pentru protejarea mediului înconjurător. Această mișcare s-a născut în SUA într-o perioadă când au avut loc mai multe evenimente deosebite, printre care poluarea naturii ca urmare a dezvoltării industriale. Ziua Pământului a fost fondată de senatorul american Gaylord Nelson în anul 1970, cu scopul de a trezi clasa politică din dezinteresul pe care îl are față de mediu. Ziua Pământului a fost celebrată în primul an de circa 20 de milioane de cetățeni americani, în marea lor majoritate tineri și foarte tineri. După două decenii, în anul 1990, peste 200 de milioane de oameni din 141 de țări au transformat Ziua Pământului într-o manifestare de amploare în istoria omenirii, prin alăturarea lor în dorința de a milita pentru un viitor mai bun al planetei noastre. În anul 2009, Organizația Națiunilor Unite (ONU) a declarat ziua de 22 aprilie ca sărbătoare oficială a planetei Pământ și expresie comună a dorinței tuturor de a construi o societate stabilă, pentru un viitor mai curat și mai verde.
Activitățile amicilor de Ziua Pământului
Despre mediul înconjurător a început să se vorbească din ce în ce mai des și în societatea noastră, așa că, ne-am hotărât să marcăm și să promovăm semnificația și importanța acestei zile printr-o serie de activități menite a încuraja pe cei mai mici dintre noi să respecte mediul înconjurător și să-l prețuiască la adevărata sa valoare.
Dintre activitățile desfășurate vineri la Grădinița ,,Amicii" amintim:
Conturul planetei Pământ (desen pe asfalt)
Copiii îndrumați de cadrelor didactice Anna Racz și Mirela Joja au realizat conturul planetei Pământ; la începutul activității, copiii au fost grupați în cele patru puncte cardinale, fiecare ținând în mâini câte o floare în ghiveci; florile au fost așezate apoi pe conturul desenului;
Imaginea planetei noastre
Copiii din grupa coordonată de prof. Maria Gabor și Nicoleta Mureșan au pregătit diverse obiecte pentru a crea cât mai frumos imaginea planetei din materiale RRR (reciclabile, refolosibile, reutilizabile) - baloane, hârtie creponată, pietre, cuburi, flori, cu care au încercat să reprezinte cât mai bine continentele, cu mări și oceane și cu cei doi poli ai Pământului;
Planeta Albastră (poezie și dans)
Copiii, împreună cu educatoarele Manuela Moale și Simona Cata, au recitat poezia ,,Planeta Albastră", de Ilinca Neacșu, după care, împreună cu profesoara de dans Paula Iano, au dansat în jurul globului pământesc creat. 
În semn de recunoștință, fiecare copil a primit câte un medalion cu sigla planetei Pământ și data sărbătoririi.
Pentru o curte mai curată și mai frumoasă
În încheierea activităților, copiii, împreună cu cadrele didactice și îngrijitoarele, au desfășurat o activitate practică în curtea grădiniței: curățarea curții, din respect pentru natură, iar pentru a înfrumuseța mediul în care pășesc și trăiesc zi de zi, au plantat florile aduse de fiecare dintre ei. 
Felicităm copiii și cadrele didactice pentru activitățile desfășurate, mulțumim părinților pentru sprijinul acordat!
Prof. Adriana Nicorici
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Vineri, copiii Grădiniței Nr. 47 - „Amicii” au marcat Ziua Pământului.

Trimite email
luni, 15 decembrie 2025 la 03:09:33 Ora standard a Europei de Est