Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Șezătoare – serbare de Crăciun

Ieri, la Grădinița nr. 45 – „Ion Creangă” din Oradea

Șezătoare – serbare de Crăciun

„Bună sara, gazde bune!
Ne-adunăm la șezătoare/ Să arătăm tuturor/ Obiceiuri din Bihor/ Obiceiuri minunate/ De la strămoși adunate./ Ne-am gândit să-mpodobim/ Cât mai bine grupa noastră/ Să vedeți cât vă iubim!/ Noi, cei din grupa mare,/ Vă poftim la șezătoare!...”

Așa au reușit să ne vrăjească și să ne ademenească, ieri (marți, 16 decembrie 2008), Raul și Denisa, Maria și Cristina, Diana și Oana, Delia, Ariana, Nadin și Ioana..., preșcolarii grupei mari „B” (îndrumați de educatoarele Cornelia Blaga și Olga Mușet), protagoniștii unei șezători cât se poate de serioase, tratată cu multă responsabilitate și dăruire. Îmbrăcați în costume populare autentice, copiii s-au comportat ca niște maturi, mândri de portul și obiceiul strămoșesc. Au ales și au tors lână, au sfărmat porumb, au cântat și au recitat...
Alături de ei au colindat și invitații (preotul părinte Gheorghe Dindelegan, prof. Eugenia Pop, directorul grădiniței, dna educatoare Livia Lascu - cea care i-a și ajutat foarte mult, alte educatoare și părinți). Invitații speciali la șezătoare au fost elevii Ioana Pașcalău, Emilia Pantiș și Sorin Paina (din clasa a XII-a A, de la Liceul de Artă, secția canto clasic), însoțiți de prof. Florina Burdaș, care au prezentat un recital de colinde. „Colindele sunt expresia naturii perfecte ce ne duc cu gândul că ele au răsărit așa cum răsar florile câmpului scăldate de razele binecuvântate ale soarelui. Glasurile celor trei tineri artiști (Ioana, Emilia și Sorin) vor răsuna în valuri sonore și joi, la ora 12, în sala Protopopiatului Ortodox Român din Oradea”, după cum ne-a spus profesoara celor trei artiștilor, Florina Burdaș.
„Tradiții și obiceiuri de iarnă din zona Bihorului”
Șezătoarea copiilor de la Grădinița nr. 45 – „Ion Creangă” este, în fapt, rodul final al proiectului tematic „Tradiții și obiceiuri de iarnă din zona Bihorului”, derulat de educatoarele grupei mari „B” (Cornelia Blaga și Olga Mușet) pe o perioadă de trei săptămâni, în care activitățile s-au desfășurat pe trei sectoare: artă (desen – Scrisoare către Moș Crăciun, decorare – ulciorul și costumul popular, modelaj – clopoței, steluțe, brăduleți, confecționare – cadouri pentru cei dragi); în sectorul bibliotecă – citire de imagini despre obiceiuri și datini românești, precum și memorare de versuri – Plugușorul și Sorcova; în sectorul construcții – ieslea în care s-a născut Iisus, căsuța bunicilor și sania lui Moș Crăciun. „Nu vă puteți imagina cu cât drag au lucrat copiii în cadrul atelierelor, iar zilnic, m-au ajutat să împodobim sala de grupă, încât, la final, arată după cum se vede, ca o sală de muzeu, ne-a declarat educatoarea Cornelia Blaga. Tot în cadrul proiectului, vineri, 19 decembrie, vom face o vizită la casele de tip familial „Casa ciupercuțelor” și „Casa iepurașilor”, prilej cu care vom duce cadouri copiilor și vom cânta colinde. Tot pentru un recital de colinde, vom merge și la Biserica „Acoperământul Maicii Domnului”.    
Atmosfera specifică apropiatelor sărbători domnește peste tot în grădiniță, iar spiritul Crăciunului i-a însuflețit pe toți copiii, după cum aveam să aflăm și de la doamna directoare, Eugenia Pop: „Ca-n fiecare an, în Ajunul Sfintelor Sărbători de Crăciun, grădinița noastră, cu toți piticii preșcolari, îmbracă haine de sărbătoare, și, prin minunatele colinde, cântece de iarnă și scenete dedicate Nașterii Pruncului Iisus, așteaptă cu sufletul și cu zâmbetul deschis sosirea lui Moș Crăciun, care, încărcat cu daruri, le răsplătește efortul și emoțiile micilor vlăstare. În acest context, se integrează și activitatea de astăzi, de la grupa mare „B”, prezentată în lumina proiectului tematic „Tradiții și obiceiuri de iarnă din zona Bihorului”. (Ov. DAN)

Trimite email
luni, 15 decembrie 2025 la 03:12:12 Ora standard a Europei de Est