Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

,,Educație de valoare, educație pentru valori”

,,Ce bun ai fost, Doamne, cu mine/ Când să fiu dascăl mi-ai menit!”

,,Educație de valoare, educație pentru valori”

Gazda Cercului pedagogic al cadrelor didactice din învățământul primar, sector Oradea Vest, din data de 27 aprilie 2018, a fost Colegiul Național ,,Iosif Vulcan" din Oradea.

Cadrele didactice participante au fost întâmpinate de elevele practicante din clasa a XI-a.
Cu emoție și nostalgie am revenit la școala noastră, locul în care visele noastre au devenit realitate, locul unde dascăli făcuți pe sufletul nostru ne-au modelat, până când ne-am descoperit. Domniilor lor și Creatorului  aș dori să le mulțumesc prin intermediul versurilor Gabrielei Munteanu:
,,Ce bun ai fost, Doamne, cu mine
Când să fiu dascăl mi-ai menit!
N-ai fi putut s-alegi mai bine!
Nu știu de mi s-a cuvenit!
 
Mi-ai dat pe mână lutul bun
Din el să modelez iubire,
Să văd cum cresc din mugur pur
Oameni, ce vieții dau cinstire!"
 a mărturisit cu emoție în glas doamna prof. Valeria Bunica, de la Liceul de Arte din Oradea, chiar dacă nu e la primul contact cu liceul unde s-a format ca dascăl.
Tema cercului la această ediție a fost: Optimizarea  demersului  educațional  din perspectiva  corelării  acestuia  la  exigențele unui  mediu  educațional  stimulativ  pentru progresul  școlar.
Sub genericul ,,Educație de valoare, educație pentru valori", au fost prezentate modalități concrete de optimizare a demersului educațional.
Fiecare dascăl al Colegiului Național ,,Iosif Vulcan" a contribuit la alcătuirea materialelor pentru această activitate, cu filmări, materiale foto, momente din lecțiile desfășurate la clasă, din activitățile perișcolare. Colectivul nostru de cadre didactice are următoarea configurație: clasele pregătitoare: prof. Anamaria Horga, Ioana Huszar, Elena Balaciu, clasele întâi: prof. Angela Clonda, Aurelia Susan, Anca Marincean, Ionuț Andrei, clasele a II-a: prof. Hera Florica/ Tifor  Georgeta, Panti Rodica, Meza Rodica, Barabaș Adriana Florica, clasele a III-a: prof. dr. Maria Donca, Maria Duma, Emilia Nagy, Ghenț Rodica, clasa a IV-a: prof. Maria Dronca, Lavinia Sabău, Lazăr Cătălin.
La partea practică, muncind pe echipe, au fost proiectate activități extrașcolare închinate Centenarului Marii Uniri. Organizatorii și participanții intenționează să transforme aceste activități proiectate în realitate și să se stabilească acorduri de parteneriat între instituții școlare diferite, astfel Cercul pedagogic ar avea o finalitate practică.
,,Colegiul Național „Iosif Vulcan" este școala a cărei misiune se înscrie între tradiție, actualitate și perspective: Educație de valoare, educație pentru valori. Moștenirea atât de valoroasă ne obligă să promovăm o educație de calitate, care să facă cinste înaintașilor și care, la rândul ei, să devină istorie..." apreciază directorul Colegiului Național ,,Iosif Vulcan" Oradea, prof. Simona Martin.
Maria Duma & Ovidiu Dan
Pentru mai multe poze (80 de poze), accesați Galeria foto: ,,Educație de valoare, educație pentru valori”.

Trimite email
joi, 25 decembrie 2025 la 21:08:22 Ora standard a Europei de Est