Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

S-au sărbătorit: 100 de ani de la Marea Unire, 25 de ani de la (re)înființarea Liceului Greco-Catolic și 20 de ani de funcționare în alternativa educațională Step by Step

De Zilele Liceului Greco-Catolic ,,Iuliu Maniu” din Oradea

S-au sărbătorit: 100 de ani de la Marea Unire, 25 de ani de la (re)înființarea Liceului Greco-Catolic și 20 de ani de funcționare în alternativa educațională Step by Step

În perioada 3-5 mai 2018, Liceul Greco-Catolic ,,Iuliu Maniu" din Oradea a sărbătorit Zilele școlii, marcând trei evenimente: 100 de ani de la Marea Unire, 25 de ani de la (re)înființarea Liceului Greco-Catolic și 20 de ani de funcționare în alternativa educațională Step by Step.

Programul aniversar a cuprins: un flashmob realizat de copiii din ciclul primar în Piața Unirii;
participare la Sfânta Liturghie (elevii de gimnaziu și liceu) la Catedrala Sf. Nicolae; activități demonstrative în sala festivă (copiii de la alternativa educațională Step by Step); moment festiv la Teatrul ,,Regina Maria"; participare la Sfânta Liturghie (copiii din ciclul primar) la Catedrala Sfântul Nicolae; simpozion național, cu participare internațională, cu tema ,,Educație, spiritualitate, tradiție și modernitate prin alternativa educațională Step by Step în contextul Centenarului Marii Uniri".
Activități demonstrative pe șase centre
Reprezentanți ai elevilor din ciclul primar de la alternativa educațională Step by Step au participat vineri, 4 mai, în sala festivă a școlii la o activitate de marcare a celor trei evenimente: 100 de ani de la Marea Unire, 25 de ani de la (re)înființarea Liceului Greco-Catolic și 20 de ani de funcționare în alternativa educațională Step by Step, prilej de a sublinia semnificația și importanța celor trei evenimente.
Activitatea frontală a fost urmată de activități la cele șase centre de interes, constituite pe ateliere de lucru: Scriere, Științe, Construcții, Arte, Citire și Matematică.
La Scriere s-a pus la cale, în echipă, un articol pentru presa locală, prin care să se facă cunoscute evenimentele aniversate.
La Științe, s-a făcut un experiment: ,,Umeziți bucata de hârtie și citiți mesajul secret!"
La Construcții, au avut de realizat o construcție care să ilustreze școala lor peste 75 de ani, cum va arăta școala la 100 de ani de la reînființare.
La Arte, s-a realizat un poster prin care au marcat cele trei evenimente sărbătorite de Zilele școlii.
La Citire, au desfășurat un joc de rol, pornind de la textul lui Dumitru Almaș, intitulat ,,Am fost și eu la Alba Iulia și am văzut Unirea cea Mare".
La Matematică, au avut de înfăptuit trei sarcini de lucru: 1. Individual, rezolvați sarcinile de pe fișă 2.Asamblați piesele de puzzle cu sarcinile rezolvate 3. Interpretați imaginea obținută.
Sub coordonarea cadrelor didactice, echipajele s-au conformat indicațiilor și au dus la îndeplinire cu brio sarcinile de lucru.
Chiar dacă nu s-a desfășurat o competiție între cele șase echipaje, cu toții s-au străduit să fie la înălțimea misiunii și să-și reprezinte cu cinste clasa, ca niște ambasadori vrednici de laudă.
Ovidiu Dan
Pentru mai multe poze (54 de poze), accesați Galeria foto: S-au sărbătorit: 100 de ani de la Marea Unire, 25 de ani de la (re)înființarea Liceului Greco-Catolic și 20 de ani de funcționare în alternativa educațională Step by Step.

Trimite email
luni, 15 decembrie 2025 la 23:16:49 Ora standard a Europei de Est