Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Spectacol-concurs ,,Tradiție, moștenire și simțire românească”

Joi, la Era Park

Spectacol-concurs ,,Tradiție, moștenire și simțire românească”

Peste 350 de copii, îndrumați de 60 de cadre didactice, părinți, reprezentanți ai unor instituții de educație, sociale au fost antrenați în spectacolul - concurs "Tradiție, moștenire și simțire românească", înscris în CAERI 2018, poziția 982, desfășurat în cadrul unui amplu proiect interjudețean cu același nume, inițiat și derulat de Grădinița Nr. 28 Oradea, alături de partenerii săi.

Tradițiile populare românești constituie una dintre valorile inegalabile și incontestabile ale națiunii noastre și nu trebuie să lăsăm timpul și evenimentele lumii moderne să ne facă să le uităm. Folclorul este pentru poporul român depozitul a tot ceea ce înseamnă port, cântec, dans popular, obiceiuri și tradiții, izvorâte din rădăcinile istoriei, cu specificul acestor meleaguri.
Proiectul interjudețean ,,Tradiție, moștenire și simțire românească" urmărește cunoașterea și valorificarea de către copii a unor obiceiuri și tradiții specifice, dezvoltarea simțului estetic și muzical, cultivarea simțămintelor și a respectului pentru folclorul românesc. Așa cum a fost gândit, proiectul se adresează preșcolarilor și școlarilor, indiferent de gen, etnie sau mediu de proveniență, promovând egalitatea de șanse în incluziunea socială, iar parteneri susținători sunt: Inspectoratul Școlar Județean Bihor, Casa Corpului Didactic Bihor, Ansamblul Crișana, Liceul Teoretic ,,Onisifor Ghibu" Oradea, Liceul Ortodox ,,Episcop Roman Ciorogariu" Oradea, Școala Populară de Arte „Francisc Hubic" Oradea, Grădinița Nr. 1 Pecica, Arad, Asociația ,,Flori de nufăr", GPP Nr. 28 Oradea.
Concursul ,,Tradiție, moștenire și simțire românească" a presupus o participare directă, structurată pe niveluri de vârstă (grădiniță și școală) și secțiuni (dans popular și interpretare) și o participare indirectă - confecționarea de păpuși în costume populare, pe linguri de lemn, organizându-se astfel o expoziție în cadrul spectacolului - concurs.
La această ediție a festivalului au participat soliști și ansambluri de dansatori, preșcolari și școlari din 15 unități de învățământ din Oradea, județul Bihor și județele învecinate.
Cele 28 de prestații pe scena concursului au fost evaluate ținând cont de repertoriu, dificultatea interpretării, textul adecvat, intonație, simțul ritmic, costumația specifică și prezența scenică. Componența juriului a fost următoarea: prof. Daniela Lukacs, director Grădinița Nr. 56 - președinte, prof. dr. Daniela Marinău, Liceul Teoretic ,,Onisifor Ghibu" Oradea și prof. Cornelia Româneac, director Grădinița Nr. 28 Oradea.
Atmosfera extraordinară, ospitalitatea gazdelor, organizarea impecabilă - prestația scenică a artiștilor, sonorizarea, coerența în derularea concursului, prezentarea, jurizarea, înmânarea premiilor (premiul I cu cupă și premiile I, II, III și mențiune) și pachetelor cu surprize tuturor participanților - au contribuit la reușita festivalului.
D.na prof. Nicoleta Nicoruț, coordonator de proiect și organizator de spectacol, ține să felicite toți concurenții și profesorii coordonatori, să mulțumească membrilor juriului și colaboratorilor permanenți - părinții de la Grădinița Nr. 28 Oradea, profesorului coregraf - Adrian Balog și sponsorului SC RAMOT SRL, Șumugiu.
Colectivul cadrelor didactice implicate în derularea acestui concurs, echipa de proiect a grădiniței organizatoare, au fost evidențiate de către prezentator, prof. Adela Horga, cu mulțumirile și felicitările cuvenite: Cornelia Româneac, director, Nicoleta Nicoruț, Cornelia Sabou, Lenke Vincze, Diana Abrudan, Daniela Leuce, Dana Suciu, Elena Indrie, Sanda Igna, Camelia Horga, Maria Ambro, Ramona Mihalcea, Felicia Andor, Adela Horga, Erika Șerfezi, Ioana Nagy, Mărioara Țig, Alina Pop, Crina Cheregi, Natalia Nistor și Daniela Morar.
Prof. Adela Horga
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Spectacol-concurs ,,Tradiție, moștenire și simțire românească”.

Trimite email
luni, 15 decembrie 2025 la 03:21:55 Ora standard a Europei de Est