Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Sâmbătă, peste 100 de liceeni şi profesori din şapte judeţe au participat la etapa regională

„Violenţa este argumentul celor lipsiți de argument!”

Sâmbătă, peste 100 de liceeni şi profesori din şapte judeţe au participat la etapa regională

Peste 100 de liceeni şi profesori din şapte judeţe au îmbinat educația preventivă cu arta teatrală, în cadrul unui amplu concurs de prevenire, desfășurat în Oradea la sfârşit de săptămână, sub genericul „Şcoala fără violenţă".

Sâmbătă, 19 mai a.c., începând cu ora 9.00, la Liceul Teoretic „Aurel Lazăr" din Municipiul Oradea s-a desfășurat etapa regională a concursului cu tematică preventivă „Şcoala fără violenţă", adresat elevilor de liceu, organizat de poliţiştii Compartimentului de Analiză şi Prevenire a Criminalităţii din cadrul Inspectoratului de Poliţie Judeţean Bihor în colaborare cu reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Judeţean Bihor, cu cei ai Liceului Teoretic „Onisifor Ghibu"  și ai Liceului Teoretic „Aurel Lazăr" din Municipiul Oradea. Competiţia este înscrisă în Calendarul activităţilor educative interjudeţene şi regionale al Ministerului Educaţiei Naţionale.
Prin intermediul acestui proiect educaţional, organizatorii şi-au propus să sporească nivelul de siguranţă a elevilor în spaţiul public şi privat, provocându-i să înveţe în mod creativ. În competiție au fost angrenați peste 100 de elevi și profesori din șapte județe din nord - vestul țării, respectiv din Bihor, Cluj, Maramureș, Satu Mare, Arad, Hunedoara și Alba, din cadrul următoarelor instituţii de învăţământ liceale: Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu" Oradea, Liceul Teoretic „Aurel Lazăr" Oradea, Colegiul Național „Avram Iancu" Ștei, Liceul Vocațional Pedagogic „Nicolae Bolcaș" Beiuș,  Colegiul Tehnic „Alexandru Roman" Aleșd, Colegiul Național „George Barițiu" din municipiul Cluj-Napoca, județul Cluj, Colegiul Național „Mihai Eminescu" din municipiul Baia Mare, județul Maramureș, Colegiul Național „Doamna Stanca" din municipiul Satu Mare, județul Satu Mare, Colegiul Economic „Dionisie Pop Marțian" din municipiul Alba Iulia, județul Alba, Liceul Tehnologic „Crișan" din localitatea Crișcior, județul Hunedoara, Liceul Teoretic „Mihai Veliciu din Chișineu Criș, județul Arad.
În cadrul concursului, adolescenții au abordat problematici specifice propriei generaţii, dovedind că sunt conştienţi şi responsabili, atât faţă de propria conduită, cât şi în ce privește comportamentul colegilor sau prietenilor lor, că sunt capabili să discearnă şi să evite anumite riscuri.
Participanții, constituiți în echipaje a câte șapte elevi, maximum, au avut de parcurs trei probe: realizarea unei scenete pe teme de prevenire a violenței în școală, în familie sau pe stradă, compunerea unui eseu și susținerea unei probe de teorie cu întrebări din domeniul juridic.
Mesajul antiviolență a fost transmis într-un mod original de echipajele participante, care au îmbinat armonios arta teatrală cu cunoștințele preventive dobândite de-a lungul anilor de la polițiști. Liceenii participanți au reușit să transmită prin scenetele create și interpretate cu talent și implicare, mesaje de impact privind prevenirea manifestărilor violente.
Prima probă, momentul artistic, a constat în interpretarea unor scurte scenete, demonstraţii de dans și muzică, care au surprins efectele nocive ale violenţei asupra adolescenţilor, indiferent de formele sale manifestare. Cu multă creativitate, liceenii participanţi au identificat metode şi soluţii de a contracara aceste manifestări, atât în mediul virtual, cât şi în viaţa de zi cu zi.
Emoționați și nerăbdători să urce pe scenă, asumându-și cu seriozitate rolurile interpretate, adolescenții au folosit atât limbajul verbal, cât și cel nonverbal pentru a-și transmite cât mai eficient mesajele de prevenire a violenței. Fondul muzical a fost adecvat, iar fiecare dintre echipele participante a încercat să dovedească expresivitate, originalitate, conţinutul scenetelor fiind adaptat la tema dată.
Realizarea unui eseu preventiv a fost cea de-a doua probă în care au fost implicați elevii de liceu. În cadrul celei de a doua probe, liceenii au avut ocazia să îşi exprime în mod creativ părerile cu privire la formele de manifestare a violenţei, au reliefat cauzele producerii acestui fenomen şi au încercat să ofere soluţii, eseurile realizate de aceştia fiind consistente și educative.
Cea de-a treia probă, proba teoretică, a curprins un set de 10 întrebări formulate din Ghidul practic de prevenire a criminalităţii şi victimizării pentru orele de dirigenţie „Mesajul meu antiviolență!", editat în 2017 de Inspectoratul de Poliţie Judeţean Bihor. Elevii au fost testaţi cu privire la modalitatea de a face faţă unor situaţii de risc, cunoaşterea unor reguli de comportament pe stradă, acasă şi la şcoală, s-au confruntat cu întrebări cu privire la prevederile Codului Penal referitoare la vârsta răspunderii penale a minorilor şi sancţiunile care se aplică minorilor în cazul săvârşirii de fapte penale.
Concursul a fost urmărit şi evaluat de un juriu format din reprezentanți ai Institutului de Cercetare și Prevenire a Criminalității din cadrul Inspectoratului General al Poliției Române,  profesori, psihologi, actori, reprezentanţi ai Inspectoratului Școlar Județean Bihor, Palatului Copiilor din municipiul Oradea și reprezentanţi ai unor O.N.G. - uri din OradeaManifestarea s-a bucurat de prezența și susținerea polițiștilor din cadrul structurilor de prevenire a criminalității din toate județele implicate în concurs.
Câștigătorii etapei regionale
În urma parcurgerii probelor din concurs, premiul I a fost adjudecat de echipa Colegiul Național „Avram Iancu" Ștei, locul al II-lea a revenit echipajului format din elevii Liceul Teoretic „Aurel Lazăr" Oradea, iar echipajul de la Liceul Vocațional Pedagogic „Nicolae Bolcaș" Beiuș s-a clasat pe locul al III-lea. Pe locul al patrulea, la egalitate, s-au clasat echipajul Liceului Teoretic „Onisifor Ghibu" din municipiul Oradea și cel al Colegiul Economic „Dionisie Pop Marțian" din municipiul Alba Iulia, iar celelalte echipe au obținut mențiuni. Totodată, au fost acordate două premii speciale pentru „Cel mai bun eseu", obţinute de echipajul Liceului Teoretic „Aurel Lazăr" Oradea și de echipajul Colegiul Național „George Barițiu" din municipiul Cluj Napoca.  Alte două premii speciale au fost acordate pentru Cea mai bună interpretare", fiind obținute de elevul Fericean Răzvan, de la Colegiul Național „Avram Iancu" Ștei și de eleva Hagău Andreea, de la Colegiul Național „Doamna Stanca" din municipiul Satu Mare, județul Satu Mare. De asemenea, a fost acordat premiul pentru „Cea mai bună scenetă" elevilor Liceului Teoretic „Aurel Lazăr" Oradea. Câștigătorii au fost răsplătiți de organizatori cu diplome, premii și cupe personalizate și cu binemeritate aplauze din partea publicului.
Comisar-şef de poliţie Ioana Indrieş,
Compartimentul de Analiză şi Prevenire a Criminalității
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Sâmbătă, peste 100 de liceeni şi profesori din şapte judeţe au participat la etapa regională.

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 07:21:54 Ora standard a Europei de Est