Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Pacea, Credința, Iubirea și Speranța

Joi, în „altarul” economiștilor orădeni ardeau patru lumânări

Pacea, Credința, Iubirea și Speranța

Mereu primim lecții de la viață.
Joi (18 decembrie 2008), ne-au dat o „lecție strașnică” economiștii orădeni (elevii Colegiului Economic „Partenie Cosma” din Oradea, clasele a XII-a și a IX-a B, a IX-a C, a XI-a D și a XII-a G, dna profesoară de religie - Aurica Cifor, Adela Rus – profesoara de franceză și Ioana Fesuș – profesoara de muzică, Elena Mihele și Lungu Ibolya).

În „altarul” economiștilor, am primit „lecția” celor patru lumânări: Pacea, Credința, Iubirea și Speranța.
În seara de Ajun, copilul lui Nimănui, ajungând în biserică, a îngenuncheat în fața frumoasei icoane Maica Domnului cu Pruncul, unde ardeau patru lumânări. A început să se roage. În timp, trei dintre lumânări s-au stins, una câte una. Prima s-a stins Pacea. A urmat-o Credința, iar apoi Iubirea. Copilul s-a speriat, s-a întristat și s-a îngrozit. Plângea în hohote. A rămas doar cu ultima – Speranța. Dar, de Crăciun, cele trei lumânări s-au reaprins în sufletul copilului ca un dar de la Bunul Dumnezeu.
Întrebarea și concluzia
„Ce dar a primit el (copilul) de Crăciun și ce dar ne face tuturor Bunul Dumnezeu odată cu nașterea Fiului Său în ieslea sărăcăcioasă din Betleem?
El ne aduce pace în suflete, credință, iubire și speranță, care ne fac să fim mai buni, mai frumoși, mai recunoscători și mai înțelepți”.
Mulțumim, doamnă profesoară Aurica Cifor!
Am ținut să fac cunoscută lumii întregi povestea celor patru lumânări, o lecție de viață, atât pentru cei mari, cât și pentru cei mici.
Dar economiștii nu s-au mulțumit doar cu atât. Ne-au încântat cu frumoase colinde românești (dar și cu ale altora, în engleză și franceză), iar regia ne-a oferit cadrul potrivit din biserică și din Betleem, în care am fost învăluiți în mister, deopotrivă, de Bianca Silaghi și Florin Gherlea, de coriști și „manechini”. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Pacea, Credința, Iubirea și Speranța.

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 01:12:29 Ora standard a Europei de Est