Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

,,Repere practice în stimularea creativităţii”, ediţia a III-a

Conferinţa judeţeană cu participare internațională

,,Repere practice în stimularea creativităţii”, ediţia a III-a

Între 18 şi 20 mai 2018, la Roşia, a avut loc cea de-a treia ediţie a Conferinţei judeţene cu participare internațională „Repere practice în stimularea creativităţii".

La eveniment au participat cadre didactice, studenţi şi elevi de la şcoli din zona Beiuşului și Oradea. În cadrul conferinţei participanţii s-au împărţit pe ateliere de lucru cu diverse teme cum ar fi: Șezătoarea roșiană, Atelier gastronomic,  Ecosisteme din zona Roșia, De la 2D la 3D, Desen în creion dermatograf, etc. Atelierele au fost conduse de profesori şi formatori precum: conf. univ. dr. Simona Laurian-Fitzgerald de la Universitatea din Oradea, dr. Carlton Fitzgerald, Ed. D., de la New England College, SUA, Ungureanu Mihaela, analist  în turism, Agenția de Management al Destinației Bihor, profesorii Veronica Popa, Daniela Ardelean, Cătălin Iagăr, Alina Lazea de la Liceul Vocaţional Pedagogic „Nicolae Bolcaş" Beiuş, la ateliere participând elevi şi studenţi cu rezultate bune. Conferinţa a urmărit identificarea şi dezvoltarea potenţialului creativ, stimularea abilităţilor practice şi a aptitudinilor de comunicare ale participanţilor prin folosirea unor metode interactive.
„Am avut ocazia să petrec ore frumoase cu colegii mei sau cu elevi din alte şcoli, să descopăr tradiţii şi obiceiuri ale zonei şi să experimentez lucruri noi." spune Andreea, elevă în clasa a XI-a participantă la atelierele de desen, gastronomie şi folclor.  
În paralel cu atelierele s-a desfăşurat cursul Basic Life Support, „Dacă aș ști cum să salvez o viață", adresat cadrelor didactice. În cadrul acestuia profesorii au învăţat cum să acorde primul ajutor în situaţii precum: infarctul miocardic, insuficiența respiratorie, traumatisme diverse, răni, intoxicaţii, fracturi, entorse, luxații etc. Cursul face parte din programul Educaţie pentru sănătate, acreditat de Ministerul Educaţiei Naţionale fiind coordonat de dr. Diana Dana Fericel, specialist în prim ajutor.
„Am învăţat câteva tehnici esenţiale de acordare a primului ajutor în situaţii diverse, care pot face diferenţa între viaţă şi moarte. Lucrând cu copiii aceste informaţii şi capacitatea de a le pune în practică sunt extrem de importante deoarece oricând putem fi puşi în faţa unor situaţii limită."  concluzionează prof. coordonator Veronica Popa.
Atelierele s-au desfăşurat sâmbătă, 19 mai 2018, în timp ce cursul de prim ajutor, derulat pe parcursul a trei zile, a constat atât în prezentarea elementelor teoretice cât şi într-o sesiune de activități practice precum: resuscitarea adultului, resuscitarea  la copii, imobilizări fracturi și pansamente, manevra Heimlich, extragerea victimelor din accidente auto.
Activităţile au avut loc în localitatea Lazuri de Roşia, la Pensiunea Dorel Codoban într-un cadru natural de poveste, facilitat de Primăria Roşia.
Prof. coordonator Veronica Popa

Trimite email
vineri, 12 decembrie 2025 la 07:04:50 Ora standard a Europei de Est