Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 februarie 2024

Statul plătește suplimentar 56 de universități de stat și particulare, în acest an, ca să formeze peste 32 de mii de viitori profesori. Cea mai mare creștere față de anul universitar precedent e la Universitatea din Oradea – 700 de locuri în plus

În anul universitar 2023-2024, statul vrea să formeze peste 32.200 de studenți care ar putea să devină profesori, potrivit datelor din ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023. Este vorba despre ordinul prin care a fost aprobată lista universităților cu programe de formare psihopedagogică. Numărul locurilor a crescut cu aproape 20% față de anul trecut, cu mențiunea că anul trecut în listă nu figura numărul de locuri pentru o serie de universități, iar o universitate particulară este nouă pe această listă – Universitatea „Tibiscus” din Timișoara, care primește 100 de locuri.
Amintim că 56 de universități vor organiza programe de formare psihopedagogică pentru profesori, în anul universitar 2023-2024. Acest lucru înseamnă că pot fi școlarizați 32.250 de studenți care vor să devină profesori.

În anul universitar 2023-2024, la fel ca în fiecare an, universitățile cu cei mai mulți studenți care pot fi școlarizați sunt următoarele:

Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca – 3.500;
Universitatea din București – 3.000;
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași – 2.400;
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București – 1.600;
Universitatea din Craiova – 1.500;
Universitatea din Oradea – 1.500;
Universitatea de Vest din Timișoara – 1.500;
Universitatea „Transilvania” din Brașov – 1.100;
Academia de Studii Economice din București – 1.000;
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – 1.000;
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava – 1.000;
În anul universitar 2022-2023, numărul maxim de studenți care au putut fi școlarizați a fost de 26.880. Creșterea cu 5.370 de studenți este influențată de faptul că pe lista de anul trecut în dreptul a 6 universități era afișat „N/A”. Dacă aceste 6 universități și-a menținut cifra de școlarizare pentru modulul psihopedagogic, atunci noutățile ar fi doar în dreptul Universității Tehnice de Construcți București, care primește 50 de locuri în plus, la Univeristatea din Oradea, care are o creștere de 700 de locuri și la Universitatea din Petroșani – 30 de locuri în plus.

Regulile de finanțare pentru universități prevăd că pentru un student la licență, care urmează modulul de pregătire pedagogică, instituția de învățământ primește cu 16% din alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar mai mult decât pentru un student care nu urmează acest modul. Pentru un student la master, care urmează de regula modului II pedagogic, finanțarea este cu 32% peste alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar.

Un colocviu, o discuție frățească despre faptul religios în ziua de azi

Sâmbătă, la Biserica Sf. Apostol Andrei, a avut loc o triplă lansare de carte

Un colocviu, o discuție frățească despre faptul religios în ziua de azi

Sâmbătă (9 iunie 2018), la orele amiezii, la Biserica Sf. Apostol Andrei din Oradea (în biserica de jos), a avut loc o triplă lansare de carte, cu participarea autorilor: Răzvan Bucuroiu, Teodor Baconschi - cu volumul ,,Mărturii încrucișate", Radu Carp în dialog cu Eginald Schlattner - ,,Dumnezeu mă vrea aici" și Mihail Neamțu - ,,Vârstele iubirii".

Ne așteptam ca părintele dr. Ion Alexandru Mizgan să facă oficiile de gazdă și să ne prezinte distinșii invitați, dar l-a scos la înaintare pe prietenul său, distinsul Răzvan Bucuroiu (director fondator al Editurii Lumea credinței, redactor și redactor-șef, director de programe, editorialist, președintele Asociației Ziariștilor și Editorilor Creștini, membru UNITER...).
,,Biserica Sfântul Apostol Andrei - o îmbinare fericită între rigoarea apuseană și splendoarea arhitecturii bizantine...
,,Îmi revine mie rolul de gazdă în această zi, în acest ceas, la acest eveniment. Desigur, emoțiile sunt mari aflându-mă pe solee. Nu ar trebui să fie locul nostru aici, dar iată că realitatea ne pune în față foarte multe provocări și trebuie să-i facem față și acestui tip de demers, acela de a mărturisi și a propovădui valorile în care credem.
Ne aflăm la Oradea, alături de prietenii mei, un grup de entuziaști ai faptei și slovei creștine. Oradea care este granița de vest a ortodoxiei. Aici sunt fruntariile credinței noastre confesionalizate. Plăcile geoconfesionale se întâlnesc la Oradea. Aici este locul în care ele se întâlnesc, iar această întâlnire, zic eu fericită, a putut crea și acest edificiu eclezial în care ne aflăm, Biserica Sfântul Apostol Andrei. Este o îmbinare fericită între rigoarea apuseană și splendoarea arhitecturii bizantine, arhitecturii bisericești răsăritene.
Adevăratele noastre gazde sunt părintele paroh Vasile Bota și părintele Ion Alexandru Mizgan, care m-a lăsat pe mine la înaintare. Mulțumesc pentru această onoare! Evenimentul important este cel de mâine (duminică, 10 iunie - n.n.): sfințirea acestei splendori în piatră și în duh, dar iată că și astăzi pregustăm cumva într-un fel specific nouă evenimentul de mâine.
Lansăm trei volume. De fapt, le prezentăm, nu e o lansare propriu-zisă, este un colocviu, o discuție frățească și extrem de interesantă, sperăm noi, despre faptul religios în ziua de azi", a spus Răzvan Bucuroiu, moderatorul manifestării, în deschiderea evenimentului.
Mai întâi l-am ascultat pe Mihail Neamțu (..cu rigoarea lui nemțească", ,,o voce importantă a laicatului ortodox", vorba lui R.B.).
,,Cred că astăzi oamenii caută în primul rând modele"
Pentru început, Mihai Neamțu și-a prezentat, cu multă decență, ,,colegii de platou", dar și pe alți invitați prezenți în sală. A continuat prin a explica ..legătura care există între steagul (tricolor) arborat și chemarea cerului, a pantocratului. Cum trăim între Oradea și Ierusalimul ceresc, între orice conjunctură geografică. Nostalgia paradisului e tema la care am reflectat și când am scris ,,Visul României Mari" și când am scris cartea despre ,,Vârstele iubirii". Fără a insista asupra ideilor, a vehiculat teme ale cărții: Ce este iubirea, Vârstele iubirii, Cum trecem de la eros la agape, Ce înseamnă fecundarea prin logos a unei relații...și a făcut o pledoarie pentru Regele Mihai întâiul (care la 10 ani a rămas fără mamă, la 20 de ani, fără tată, iar la 30 de ani, fără țară (ca rege). Povestea Regelui Mihai ne-a captat, iar la final ne-a impresionat concluzia: ,,Așa a trăi Regele Mihai într-o iubire față de țară, care i-a fost refuzată, într-o loialitate și o devoțiune față de familie. Viața regelui este o lecție a României Mari... o lecție despre cum se ține un cuvânt și un legământ". A încheiat prin a-și exprima decizia pe care a luat-o în ceea ce privește scrisul său. ,,De la o vreme nu-mi mai place să scriu cărți pur teoretice, cu expozițiuni foarte riguroase din punct de vedere filosofic sau teologic. Nu mai cred în acest tip de mesaj. Cred că timpul tratatelor și al scolasticii e demult apus. Cred că astăzi oamenii caută în primul rând modele. Și pentru că eu nu pot să fiu un model, caut să mă uit  în viața altora și să extrag de-acolo esențe tari pe care apoi le livrez în conținuturi, în formule din acestea miniaturale lumii întregi".
,,Despre viața dumneavoastră n-ați vorbit, Despre întâlnirea cu Dumnezeu n-ați vorbit"...
Radu Carp (profesor al Universității din București, Facultatea de Științe Politice, ,,care a avut temeritatea să pună în discuție concepte grele și absolut imperative, cum ar fi conceptul teologiei politice în conversația publică", vorba lui Mihail Neamțu), ,,un eminent jurist, care l-a iscodit cu întrebarea pe acest neamț cu minte și cuminte - Eginald Schlattner (vorba lui Răzvan Bucuroiu), ne-a spus cum a luat naștere cartea sa, care, susține Radu Carp, a avut și are un destin excepțional. ,,E.S., care are sute de interviuri, a fost șocat că i-am propus o asemenea perspectivă: să nu discutăm  nimic despre opera sa literară, despre ecourile acestei opere. Despre viața dumneavoastră n-ați vorbit, Despre întâlnirea cu Dumnezeu n-ați vorbit (E.S. este preot de profesie, de drept și de fapt, și încă profesează - n.n.), Cum vă raportați la alte religii, inclusiv la cea ortodoxă"...
Cartea ,,Mărturii încrucișate" s-a născut... pe e-mail
Tot de la Răzvan Bucuroiu aveam să aflăm că volumul ,,Mărturii încrucișate" s-a născut, sub aspect tehnic, pe e-mail, în perioada octombrie 2017 - februarie 2018. ,,Nu este o carte de interviuri, ci o discuție liberă despre teme cu adevărat importante (un caleidoscop din copilărie, un dialog la firul ierbii), pentru că avem nevoie de oameni de elită (adevărați)".
,,Avem nevoie de elite nu numai de televiziuni"
Teodor Baconschi (,,un ministru și în același timp scriitorul prin excelență care  ne-a introdus în arta eseisticii imediat după Revoluție", vorba lui Mihai Neamțu) afirmă cu sinceritate, dintru început: ,,Nu știu eu ce planuri și-a făcut Răzvan (Bucuroiu - n.n.) când și-a propus să purtăm un dialog în care să rezulte că avem nevoie de elite, nu numai de televiziuni. E un dialog în care nu m-am mai putut ascunde. Bucuria regăsirii reciproce a creat o stare de spirit favorabilă acestui exercițiu confesiv. Textul e mai intim decât mi-aș fi imaginat sau mi-aș fi permis cu un alt interlocutor. Văzând cum mă expun (vorbind despre subiectul secret al propriei credințe), chiar m-a întrebat: Nu te simți vulnerabil? Ba da, dar e minunat!"
,,E nevoie de acțiune, de solidaritate, de un proiect de țară"
Nu o să divulgăm mai multe din carte și din prezentarea de sâmbătă, dar nu putem să nu consemnăm măcar două din ideile exprimate de fostul ministru Teodor Baconschi: ,,E nevoie de acțiune, de solidaritate, de un proiect de țară, care să deschidă și un al doilea secol după primul secol al României Mari, al capacităților de a conlucra pentru binele comun. Trebuie să vezi ce e mai departe: În ce spațiu se instalează copiii noștri? Ce perspective le oferim nepoților? Nu sunt probleme de familie pentru că națiunea însăși este o familie până la urmă. Veți descoperi în carte un creștin ortodox mai apropiat de naționalism și un creștin ortodox mai apropiat de dimensiunea intensiv universală a bisericii lui Hristos pe deplin manifestată. Biserica are de făcut niște opțiuni, de gestionat niște transformări socio-culturale, dramatice, destul de galopante și care nu-ți dau loc de întors. Trebuie să fabricăm niște răspunsuri apologetice de bună calitate care să mențină centralitatea simbolică a bisericii în viața națiunii noastre".
După reacția și răspunsul sălii, în care s-a evidențiat intervenția domnului general, conf. univ. dr. Vasile Creț, a urmat sesiunea de autografe și abordări individuale.
Moise-Ovidiu Dan
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Un colocviu, o discuție frățească despre faptul religios în ziua de azi.

Trimite email
vineri, 29 martie 2024, 09:17:12 Ora standard a Europei de Est