Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Festivalul ,,Namaste India”

În 4 iulie, la Oradea

Festivalul ,,Namaste India”

Festivalul ,,Namaste India", ediția a X-a, aduce la Oradea, pe data de 4 iulie 2018, un spectacol de muzică și dans prezentat de opt artiști excepționali. Evenimentul va avea loc la Casa de Cultură a Sindicatelor, începând cu ora 19.00.

Publicul este invitat la o incursiune în arta și cultura autentică a Indiei, având șansa de a descoperi, în aceeași seară, îmbinarea muzicală a două instrumente tradiționale - flautul din bambus (bansuri) și santurul - precum și o prezentare captivantă de dans Kuchipudi, unul din cele opt stiluri de dans clasic indian.
Avându-și originea în dansurile sacre de templu și bazându-se pe tratatul antic de dramaturgie, Natya Shastra, dansul Kuchipudi ilustrează povestiri mitologice cu ajutorul expresiilor faciale și al gesturilor simbolice ale mâinilor.  Acest stil de dans se remarcă prin frumusețea costumelor, grația și energia mișcărilor, precum și prin demonstrații de acrobație și de măiestrie tehnică, cum ar fi interpretarea unor bătăi ritmice cu picioarele așezate pe un platou metalic.
Bansuri este unul din cele mai străvechi și sacre instrumente indiene, menționat în textele vedice și în unele opere de artă budiste cu o vechime de 2000 de ani. Realizat dintr-o singură trestie de bambus, bansuri e un instrument muzical asociat cu păstoritul, fiind folosit până în secolul XX doar în muzica folclorică.
Santurul este un instrument muzical cu coarde lovite, cunoscut la noi sub numele de țambal. Originar din Persia, acest instrument a călătorit în diferite părți ale Orientului Mijlociu, fiecare țară personalizându-l și încorporându-l în repertoriul său muzical. În India, santurul a fost introdus în sec. al XIV-lea, devenind instrumentul tradițional al văii Cașmirului și fiind folosit în muzica populară și devoțională a zonei.
ARTIȘTI:
Vyjayanthi Kashi & Școala de Dans Shambhavi - Dans Kuchipudi
Bhaskar Das - Bansuri
Satyendra Singh Solanki - Santur
Sandip Banerjee - Tabla
BILETE
Biletele pot fi cumpărate de la casieria casei de cultură, din librăriile Cărturești și Humanitas sau online, de pe BLT.RO, BILETMASTER.RO și EVENTBOOK.RO
ORGANIZATOR
Centrul Cultural ,,Rabindranath Tagore", cu sprijinul ICCR (Consiliul Indian pentru Relații Culturale, Ministerul Culturii din India), al Ambasadei Indiei la București și al Incredible India - Oficiul pentru Turism din Frankfurt.
contact@namasteindia.ro | www.namasteindia.ro
Vyjayanthi Kashi este una dintre cele mai respectate interprete de dans clasic din India, cu o carieră ce cuprinde un spectru impresionant de domenii - spectacol, coregrafie, pedagogie, actorie, cercetare și organizare de evenimente. Creațiile sale au fost prezentate în festivaluri naționale și internaționale din peste 28 de țări. Vyjayanthi este apreciată nu doar pentru înțelegerea ei profundă a artei dansului Kuchipudi, ci și ca actriță de televiziune și teatru și pentru munca ei în calitate de coregraf, profesor și terapeut.
Tatăl său a fost director de teatru și unul dintre pionierii dramaturgiei în limba kannada. După o pregătire inițială în dansul Bharatanatyam și teatru, Vyjayanthi a ales ulterior dansul Kuchipudi, perfecționându-se cu maeștri legendari precum Bharathakala Prapoorarna Korada Narasimha Rao, Padmashree Vedantham Satyanarayana Sharma și C R Acharya.
A coregrafiat peste treizeci de producții de dans și a adăugat în repertoriul solo al stilului Kuchipudi numeroase teme noi, care au câștigat atenția presei, aprecierea publicului și a criticilor. A fost distinsă cu prestigiosul premiu Sangeet Natak Academy, cea mai înaltă recunoaștere oferita artiștilor indieni de către Academia Națională de Muzică, Dans și Teatru. A fost onorată cu Premiul Rajyothsav din partea statului Karnataka, premiul Kala Shree de la Academia Sangeeta Nritya din Bangalore, Premiul Zee Astitva, oferit de postul de televiziune Zee TV femeilor care se remarcă printr-o contribuție de excepție în societate, premiul pentru excelență profesională oferit de Rotary International, premiile Arya Bhatta, Alva Nudisiri Puraskar, ș.a.
Vyjayanthi este membră a Academiei Sangeet Natak din New Delhi, fost președinte al Academiei Sangeet Nritya din Karnataka și fondatoarea Școlii de Dans Shambhavi din Bangalore. De-a lungul carierei sale extinse, a susținut spectacole, workshop-uri și demonstrații în SUA, Australia, China, Italia, Marea Britanie, Israel, Germania, Dubai, Singapore, Japonia și multe alte țări.
Prateeksha Kashi a fost introdusă în arta dansului încă de la frageda vârstă de cinci ani. Pe lângă talentul nativ în domeniul dansului, pe care și l-a perfecționat sub îndrumarea mamei sale, continuând apoi studiile cu sprijinul unei burse naționale și bucurându-se de recunoașterea juriului la numeroase concursuri, interesele ei se extind și spre alte domenii. A excelat în mediul academic și a obținut o diplomă în ingineria informaticii, a apărut în filme artistice și de televiziune, jucând rolul principal în lung metrajul "Priyamanasam" (2015), al treilea film sanscrit din lume, precum și în filmul kannada "Prakruti" ("Natura"), câștigătorul unui premiu național pentru cel mai bun scenariu, în 2013.
Bhaskar Das este unul din tinerele talente ale muzicii clasice indiene la instrumentul Bansuri, flautul indian din bambus. Crescând într-o atmosferă artistică, călătoria lui Bhaskar în lumea muzicii a început la vârsta de trei ani, tatăl său fiind primul său guru. Bursier național și deținătorul unei diplome de masterat de la Universitatea din Varanasi, Bhaskar a primit îndrumare și de la Pt. Udhai Mazumdar, compozitor și interpret la tabla, discipol al renumitului Pt. Ravi Shankar. Încadrat în lista de artiști ai ICCR (Consiliul Indian pentru Relații Culturale), Bhaskar a fost recunoscut ca artist  de clasă A de All India Radio & Doordarshan. A primit, de asemenea, numeroase premii la concursuri naționale de muzică iar în 2017 a avut privilegiul de a concerta în cadrul unui eveniment privat, pentru premierul indian Narendra Modi și regele Philippe al Belgiei. Relocat în Mumbai, Bhaskar continuă să studieze și să interpreteze muzica clasică, colaborând în același timp cu studiourile de înregistrări și directorii din industria de film.
Satyendra Singh Solanki este un strălucit interpret la santur, instrument muzical indo-persan specific regiunii Jammu& Kashmir, din nordul Indiei. Satyendra a preluat din familie dragostea pentru muzică, tatăl său, Ajay Singh Solanki, fiind un reprezentant de seamă al instrumentului tabla. Satyendra s-a format în arta santurului cu maestrul Pt. Omprakash Chourasiya și a învățat specialitatea stilului Dhrupad de la maeștrii Padmashri Pt. Umakant Gundecha & Pt. Ramakant Gundecha. Recunoscut ca artist  de clasă A de All India Radio & Doordarshan, bursier național, Satyendra este de asemenea și artist încadrat în ICCR (Consiliul Indian pentru Relații Culturale).
Născut la Calcutta, Sandip Banerjee, cântă la tabla din 1973, fiind recunoscut pentru stilul său echilibrat și matur de acompaniament, demonstrând o combinație rară de talent, dedicare și sensibilitate. Artist de clasă A, bursier de stat,  Sandip s-a format sub îndrumarea maeștrilor Pt. Kanai Dutta, Pt. Sanjoy Mukherjee (timp de mai bine de 20 ani) și Pt. Sankha Chatterjee. În prezent, Sandip călătorește frecvent în Europa pentru concerte și cursuri. Este, de asemenea, autorul cărții ,,Le Tabla", publicată de editura ID Music, Franța.
Iuliana Nălățan,
Centrul Cultural ,,Rabindranath Tagore"

Trimite email
miercuri, 17 decembrie 2025 la 05:13:09 Ora standard a Europei de Est