Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

,,Profesorul reflexiv”…

Cursul internaţional de vară/ formare şi dezvoltare profesională continuă

,,Profesorul reflexiv”…

Miercuri, 18 iulie 2018, s-a încheiat în Cetatea Oradea prima temă a Cursului internaţional de vară/ formare şi dezvoltare profesională continuă, intitulată simplu și concis ,,Profesorul reflexiv".

Urmează celelalte două teme: ,,Învăţarea prin cooperare - ABC-ul cooperării" (19 - 21 iulie), respectiv ,,Educația pentru valori tradiționale în context european (24/25, 28/29 iulie 2018).
La final, toți participanții au primit flori și diplome din partea organizatorilor, care au fost înmânate de conducătorii cursului, doamna Simona Laurian-Fitzgerald și domnul Carlton J. Fitzgerald.
Ce înseamnă profesorul reflexiv? Care sunt calitățile profesorului reflexiv?
Într-o discuție avută cu cei doi conducători de curs, răspunzând la cele două întrebări, domniile lor aveau să facă un rezumat, o sinteză a celor trei zile de curs.
,,Profesorul reflexiv trebuie să creadă în anumite lucruri, și anume: că toți elevii din clasa lui pot să învețe și să creadă că sarcina lui este să-i facă pe toți copiii să învețe, asta înseamnă diferențiere în învățare! Și să creadă că învățarea și predarea nu sunt despre el, despre profesorul de la catedră, nu este despre teste, despre cum dau bine sau nu dau bine. Este clar că-ți ajuți copilul așa cum este el, copilul care se luptă să învețe...
Trebuie să-i aducem pe toți pe calea învățării. Cei care au nevoie de ajutor trebuie să-l oferi chiar de la început și pe măsură ce progresează să le lași independența de a se afirma. Până la urmă, când ajung oameni împliniți, toți aparțin societății. Nu poți să ai oameni care nu sunt funcționali. Sarcina noastră este să-i ajutăm să învețe. Flexibilitatea trebuie să se manifeste în tot ce faci, în gândire, cum predai, cum evaluezi, cum privești elevii, să-l înțelegi pe fiecare din perspectiva lui. Te pui în locul lui, uneori. Păstrezi distanța ca profesor, dar când trebuie să te joci, să te joci. Reflexibilitate înseamnă toată această arie...
,,Pornim de la ideea că toți elevii au nevoie de noi"
Ce-am făcut noi la acest curs este să-i ajutăm pe colegii noștri, pe profesori, să se gândească la ceea ce fac la oră. Să gândească care este efectul produs de predarea lor asupra elevilor. Și să-i învețe pe elevi să facă același lucru, să reflecte asupra propriei învățări...
Unii elevi trebuie să fie mai mult provocați, antrenați în învățare, alții trebuie să revizuiască mai mult materialul, să stea să-și fixeze cunoștințele.
Scopul final este ca toți elevii să învețe materialul propus spre învățare. Scopul este să reflectăm cine are nevoie de mai mult ajutor și cum putem oferi acel ajutor într-o clasă, iar pentru cei care sunt foarte buni, cum îi provocăm pe aceștia să-și depășească limitele, să ajungă și mai departe. Pornim de la ideea că toți elevii au nevoie de noi. Și, fiecare trebuie să-și atingă potențialul maxim pe care-l poate avea. Iar sarcina profesorului este să-l ajute să ajungă acolo.
Concepte noi. Designul universal de învățare
Cei doi specialiști în științele educației nu au ezitat să ne vorbească și despre conceptele noi prezentate cu acest prilej, iar unul dintre acestea este ,,designul universal de învățare".
,,Există un concept care se numește designul universal de învățare. Și în mod activ, pro activ, trebuie să ridicăm barierele care apar în cale învățării, astfel încât elevii să poată să învețe. Sunt trei principii în acest concept. Unul este atunci când prezentăm materialul elevilor. Îl prezentăm în modalități diferite, pentru ca toți să înțeleagă, Unii învață dacă citesc, alții dacă fac ceva, unii dacă văd sau aud. Un alt lucru la care să ne gândim este bagajul lor de cunoștințe. Al doilea principiu este ce fac elevii atunci când interacționează cu materialul pe care l-am prezentat, și cum ne arată, cum ne demonstrează că știu să facă sau cunosc acele informații. E aceeași idee de a le oferi posibilitatea să prezinte materialul, abilitățile pe care le au, în modalități multiple: pot să-l citească, să scrie răspunsuri, să lucreze ceva fizic, să asculte unii de alții, să lucreze în grup, să împărtășească idei. Pot să facă o compunere, să facă o lucrare, un proiect, să facă un material vizual, colaj, o imagine, un poster, pot să prezinte oral, pot să creeze o machetă. Iar al treilea principiu este cum îi ajutăm pe elevi să ne demonstreze ceea ce știu și ceea ce pot să facă. Și asta trebuie să înțeleagă profesorii că e nevoie de a evalua elevii în mod diferit. Sunt testele tradiționale, cu care suntem toți obișnuiți, dar se pot adăuga proiecte, unde trebuie să aplice cunoștințele în practică.
,,Scopul educației este să-i ajutăm pe elevi să se integreze și să muncească în lumea reală"
Pentru că scopul învățării este să transforme și să transfere cunoștințele învățate la școală în realitate. Să facă experimente, proiecte, prezentări, ca să demonstreze că au înțeles materialul și că pot să folosească cunoștințele pentru a face ceva cu aceste cunoștințe. În final, scopul educației este să-i ajutăm pe elevi să se integreze și să muncească în lumea reală".
Cursul continuă cu alte două teme
Considerăm foarte utile și benefice aceste cursuri pe care le susține un expert în educație, un practician, un specialist dăruit, făcut să-i învețe pe cei care, la rândul lor, îi învață pe alții.
Așa după cum am spun în deschiderea acestui articol, în perioada următoare, doamna Simona Laurian-Fitzgerald și domnul Carlton J. Fitzgerald vor vorbi despre: ,,Învăţarea prin cooperare - ABC-ul cooperării" (19 - 21 iulie), respectiv ,,Educația pentru valori tradiționale în context european (24/25, 28/29 iulie 2018).
Moise-Ovidiu Dan
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: ,,Profesorul reflexiv”…

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:38:49 Ora standard a Europei de Est