Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Proiectul ,,Şcoala altfel: Campionii ,,TopFormalis"

Câștigătorii ediţia a V-a

Proiectul ,,Şcoala altfel: Campionii ,,TopFormalis"

Asociaţia pentru Educaţie şi Formare ,,TopFormalis" din Oradea şi partenerii săi implementează în cursului anului şcolar 2017 / 2018 proiectul cu titlul ,,Şcoala altfel - Campionii!", ediţia a V-a.

Proiectul este inclus în Calendarul Activităţilor Educaţionale Regionale şi Interjudeţene, cod CAERI 1452 al Ministerului Educaţiei Naţionale. Principala activitate a acestuia a fost reprezentată de concursul cu acelaşi titlu, având drept scop promovarea modelelor de bună practică în domeniul educaţiei non-formale implementate de şcolile din judeţele Arad, Bihor, Bistriţa-Năsăud, Hunedoara, Maramureş, Satu Mare și Sălaj în cadrul programului „Să ştii mai multe, să fii mai bun!"
Obiectivele concursului
Identificarea şi diseminarea modelelor de bună practică în domeniul educaţiei non-formale; încurajarea cadrelor didactice care predau în învăţământul preuniversitar din judeţele/ şcolile partenere  să realizeze activităţi extracurriculare de calitate în cadrul programului „Să ştii mai multe, să fii mai bun!"; evaluarea şi recompensarea celor mai valoroase asemenea activităţi extracurriculare identificate ca fiind realizate în şcolile din judeţele partenere în cadrul programului „Să ştii mai multe, să fii mai bun!"
Partenerii
În implementarea prezentului concurs, Asociaţia pentru Educaţie şi Formare „TopFormalis" din Oradea a avut următorii parteneri: Inspectoratul Şcolar Judeţean Arad, Inspectoratul Şcolar Judeţean Bihor, Inspectoratul Şcolar Judeţean Bistriţa-Năsăud, Inspectoratul Şcolar Judeţean Hunedoara, Inspectoratul Şcolar Judeţean Maramureş, Inspectoratul Şcolar Judeţean Satu Mare, Inspectoratul Şcolar Judeţean Sălaj, Liceul Teoretic ,,Lucian Blaga" Oradea, Centrul Şcolar pentru Educaţie Incluzivă Nr. 1 Oradea, Asociaţia CES (Colaborăm - Educăm - Sprijinim) Oradea, Asociaţia pentru Cooperare în Educaţie Oradea.
La prezentul concurs au fost invitate să participe cadre didactice care predau în unităţile de învăţământ preuniversitar din judeţele Arad, Bihor, Bistriţa-Năsăud, Hunedoara, Maramureş, Satu Mare și Sălaj şi care, în cadrul programului „Să ştii mai multe, să fii mai bun!" - 2017 / 2018 au desfăşurat diverse activităţi extracurriculare cu elevii.
Ca urmare a apelului nostru, au fost înscrise 35 de asemenea activităţi, grupate după cum urmează: Judeţul Arad - o activitate, Judeţul Bihor - 10 activităţi, Judeţul Bistriţa-Năsăud - 12 activităţi, Judeţul Hunedoara - două activităţi, Judeţul Maramureş - trei activităţi, Judeţul Satu Mare - două activităţi, Judeţul Sălaj - cinci activităţi.
Premiile oferite participanţilor au constat în carduri cadou de cumpărături online achitate din fondurile Asociaţiei pentru Educaţie şi Formare „TopFormalis" din Oradea şi ale sponsorului - Fundaţia RO-MAN-AID. Singura condiţie impusă câştigătorilor a fost aceea ca produsele achiziţionate să servească exclusiv claselor de elevi care au participat la activitatea premiată.
Câștigătorii ediției (a V-a)
Premiul I - Pârva Oana-Maria, Școala Gimnazială „Horea, Cloșca și Crișan" Brad - „Treasure Hunt" la Cheile Nerei
Premiul II - Pojar Camelia, Şcoala Gimnazială „Ştefan cel Mare" Bistriţa - Părinţii din nou la şcoală
Premiul III - Brege Elena Viorica, Liceul Ortodox „Episcop Roman Ciorogariu", Oradea - O „altfel" de şcoală - şcoală în mijlocul naturii
Menţiune - Matei Loredana, Școala Primară Aleuș - La plimbare... cu trenul
Premiul local Arad - Peia Ana, Paşca Ionela, Centrul Şcolar de Educaţie Incluzivă Arad - Matematica altfel
Premiul local Bihor - Ciavoi Andrea Hajnalka, Liceul Teoretic „Constantin Şerban" Aleşd - Concurs de lectură expresivă în limba maghiară „Lugosi Mihály"
Premiul local Bistriţa-Năsăud - Greab Laura Maria, Grădiniţa cu Program Prelungit „Maria" Lechinţa - Echitația - sportul minții și al sufletului
Premiul local Hunedoara - Bărbănțan Dorina, Liceul de Arte ,,Sigismund Toduță" Deva - Literatura și celelalte arte
Premiul local Maramureş - Krişan Cristina, Liceul Teoretic George Pop de Băsești, Sighetu Marmaţiei - Gândesc verde, gândesc curat
Premiul local Satu Mare - Glazer Vendelin, Școala Gimnazială Poiana Codrului - Excursie tematică - la aniversarea Marii Uniri
Premiul local Sălaj - Săbăduş Daniela, Şcoala Gimnazială „Porolissum" Zalău - Reţete în jurul lumii
Preşedintele Asociaţiei „TopFormalis"
prof. univ. dr. Valentin Cosmin Blândul

 

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:35:58 Ora standard a Europei de Est