Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Se lucrează la noul drum de legătură între Oradea și comuna Sîntandrei

Joi, a fost prezentat stadiul lucrărilor

Se lucrează la noul drum de legătură între Oradea și comuna Sîntandrei

Primarul Ilie Bolojan, alături de Adrian Foghiș, directorul Zonei Metropolitane Oradea, a prezentat joi, 19 iulie 2018, într-o conferință de presă desfășurată pe teren, stadiul lucrărilor la drumul de legătură Oradea (Str. Cazaban) - Sîntandrei (Str. Râturi). La conferință a participat și primarul comunei Sîntandrei, Ioan Mărcuș.

Acordul de asociere între Primăria Oradea și Primăria Sîntandrei în vederea realizării drumului de legătură Oradea - Sîntandrei a fost semnat la data de 18 septembrie 2017, proiectarea și  execuția acestuia fiind delegată Zonei Metropolitane Oradea (ZMO).
Construcția drumului de legătură între centura municipiului Oradea (Str. Cazaban) și comuna Sîntandrei (Str. Râturi) urmărește decongestionarea, respectiv fluidizarea traficului la trecere la nivel de cale ferată Arad-Oradea, reducerea timpului de transport prin mărirea vitezelor de circulație și eliminarea strangulărilor din fluxul de trafic, mărirea siguranței circulației, reducerea numărului de accidente și îmbunătățirea mediului din municipiu prin reducerea noxelor și a poluării sonore. De asemenea, această investiție va conduce la crearea unui mediu sănătos pentru locuitori și la realizarea unui confort pentru participanţii la trafic, atât pentru autovehicule cât și pentru pietoni.
Traseul drumului de legătură pornește din intersecția giratorie dintre drumul de centură al municipiului Oradea cu străzile Cazaban și Corneliu Baba din Cartierul Ioșia Nord, până la o stradă modernizată situată în partea de nord-est a localității Sîntandrei - Str. Râturi.
„Avem prevăzute două sensuri giratorii; primul sens giratoriu care continuă de pe Str. Corneliu Baba, care va reprezenta un punct de legătură pentru un drum propus spre viitor, o legătură cu Splaiul Crișanei, care se află în partea de programare din planul nostru de mobilitate, o intersecție cu drumul de legătură de la centura de la Oradea către autostrada Transilvania și respectiv sensul giratoriu pe care îl vedem aici, unde se face legătura cu partea de nord-est a comunei Sîntandrei - Str. Râturi", a spus Adrian Foghiș, directorul Zonei Metropolitane Oradea.
Lungimea totală a drumului de legătură propus este de 3.499,90 m, având o lățime de 2x3,5 m, la care se adaugă șanțuri, podețe și iluminatul public. Se va amenaja, de asemenea, o pistă de biciclete cu o lățime de 3 m pe toată lungimea drumului, integrată în profilul transversal al străzii. Lucrările vor cuprinde și realizarea unui pod oblic de 75 de grade peste pârâul Pețea (șanț Anticar) având o deschidere de 20,3 m și o lungime totală de 28,6 m.
În momentul de față se execută forajele pentru pod.
„Vreau să-i mulțumesc domnului primar Mărcuș, pentru că Sîntandrei este prima localitate care face parteneriat cu Oradea pentru un drum de legătură, care îl și face de-adevăratelea. Practic aici suntem la granița dintre cele două localități, șanțul acesta este canalul de graniță. Să sperăm că cel mai târziu în primăvară vom circula pe acest drum", a spus primarul Ilie Bolojan.
Ordinul de începere a lucrărilor a fost emis în data de 14.05.2018, iar anunțul constructorului pentru începerea lucrărilor efective este din data de 17.05.2018. Valoarea contractului încheiat cu SC DRUMURI BIHOR SA este de 6.810.213,26 lei fără TVA, durata de implementare fiind de 10 luni.
„Vă dați seama cât de mari sunt mulțumirile noastre, pentru că efectiv acest drum va ajuta și va fi o gură mare de oxigen pentru locuitorii din comună", a declarat primarul comunei Sîntandrei, Ioan Mărcuș, la finalul conferinței. (B.P.)

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:16:09 Ora standard a Europei de Est