Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Vizita psihologilor americani la DAS Oradea

Un seminar, schimb de experienţă

Vizita psihologilor americani la DAS Oradea

La sediul Direcţiei de Asistenţă Socială Oradea a avut loc un seminar, schimb de experienţă, dinamic şi interactiv, privind teme de interes în domeniul social, organizat de către Asociaţia Smiles şi instituţia noastră, întâlnire adresată personalului instituţiei, inclusiv specialiştilor din cadrul creşelor.

Întâlnirea a fost susţinută de către o echipă formată din cinci psihologi masteranzi, doctoranzi şi profesori din Statele Unite, de la Divine Mercy University din Virginia, din cadrul programului ,,Green Cross Academy Training": dna Dr.Kathie Erwin, profesor licenţiat în sănătate mintală, dna Daniella Charles, dna Tanya Sensenig, dna Jennifer Meher şi dna Rose Bond, psihologi clinicieni şi masteranzi în sănătate mintală.
Nevoia susţinerii acestui seminar a fost dată de faptul că numai împărtăşind din experienţele noastre putem dezvolta servicii noi pentru a răspunde nevoilor comunităţii.
În cadrul seminarului a fost definită trauma, ca fiind un „ hoţ care fură oamenilor încrederea şi siguranţa", şi atunci când apare în vieţile noastre produce o suprimare a psihicului în trei părţi: partea traumatizată, partea supravieţuitoare și partea sănătoasă.
De asemenea lectorii au dezvăluit participanţilor importanţa recunoaşterii semnelor diverselor traume psihice asupra categoriilor de persoane vulnerabile, punând accent pe rolul care îl au consilierii care lucrează direct cu persoanele traumatizate, în identificarea mecanismelor necesare pentru a face faţă consecinţelor traumei psihologice. Astfel, suferinţa persoanelor trebuie respectată, trebuie lăsaţi să povestească, să fie îndrumaţi şi încurajaţi.
Un alt aspect abordat a fost problematica integrării sociale a persoanelor fără adăpost, a tinerilor proveniţi din sistemul de protecţie socială, eşecul post-instituţionalizare, probleme cu care se confruntă persoanele cu dizabilităţi, prejudecăți, discriminare şi stigmatizare.
„ Mulţumim echipei de specialişti pentru interesul manifestat, pentru experienţa împărtăşită şi vă asigur de întregul meu sprijin pentru ca astfel de întâlniri să se repete, numai aşa reuşind să punem bazele unei mai bune înţelegeri a nevoilor persoanelor vulnerabile, care nu se pot ajuta singure", a spus dna Arina Moş, directorul Direcţiei de Asistenţă Socială Oradea.
S-a accentuat importanţa educaţiei timpurii, relaţiile dintre specialiştii din cadrul creşelor şi părinţii copiilor care frecventează creşele şi au fost prezentate principiile si procesele cheie folosite pentru a susţine strategiile preventive legate de sănătatea mintală in copilăria timpurie, cât şi în abordarea impactului traumei timpurii, să identifice şi să intervină atunci când există suspiciuni de traume psihologice.
Participanţii la acest seminar au avut oportunitatea de a obţine răspunsuri la întrebările lor şi de a discuta cu specialişti în domeniul traumatologiei atât despre prevenţie, cât si despre tratamentul problemelor de sănătate mintală.
Consuelle Govor

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 12:17:14 Ora standard a Europei de Est