Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Proiectul „Cu pași mici spre descoperiri mari”

S-au împrietenit cu știința

Proiectul „Cu pași mici spre descoperiri mari”

„Totul a început când doamna învățătoare, eu și un grup mic din clasă ne-am dus la o expoziție de roboți și chimie. A fost minunat și am învățat multe lucruri interesante.”, scrie Turcuț Alexandru, elev care cu mândrie pășise în clasa a III-a.

Se întâmpla în luna septembrie a anului 2017, la „Gala Științescu”, când, alături de cei care fuseseră implicați direct în acțiunile derulate prin „Fondul Științescu” (un program de finanțare pentru proiecte educaționale care încurajează pasiunea pentru științe și tehnologie a copiilor și tinerilor cu vârsta cuprinsă între 6 și 19 ani implementat în Bihor de Fundația Comunitară Oradea, alături de Federația Fundațiile Comunitare din România cu sprijinul Romanian-American Foundation, a partenerilor locali și a donatorilor individuali), ne găseam și noi, „Curioșii”, de la Colegiul Național „Iosif Vulcan” din Oradea, care am auzit despre acest program și doream să aflăm mai multe.
Nu doar că am văzut multe lucruri grozave, ci ni s-a și strecurat în suflet dorința ca ediția a II-a a Fondului Științescu să ne aibă și pe noi pe lista celor „activi”.
Așa s-a născut proiectul „Cu pași mici spre descoperiri mari”, care a avut ca scop corelarea experimentele științifice derulate cu paliere ale vieții, stimularea cunoașterii unor domenii neexplorate prin obiectele de învățământ, precum și valorizarea de-a lungul activităților a peer-learning-ul (învățare colegială).
Elevii de clasa a III-a s-au întâlnit relativ puțin până la această vârstă cu „științele exacte” – exceptând „matematică și explorarea mediului”, obiect de studiu care, pentru mulți dintre copii nu întotdeauna este prea spectaculos.
Sub sloganul „Curioșii află, activii înțeleg, pasionații descoperă!”, într-o activitate gen „fără catalog”, într-un mediu mai puțin formal – a nu se înțelege „fără reguli”, școlarii au participat la multe activități de tip interdisciplinar, care au venit în întâmpinarea curiozității în ceea ce privește „prietenia cu știința”.
Experimentele „spectaculoase” care au fost făcute cu această ocazie au stimulat dorința de cunoaștere, de „deslușire” a tainelor naturii, de parcurgere – chiar dacă doar „cu pași mici” - drumul spre „marile descoperiri”.
Am început cu ceea ce se întâlneau copiii în viața de zi cu zi – cum să scoatem petele din hăinuțe – de cele mai multe ori la prima purtare, cum să fim colaboratorii bunicii la bucătărie, învățând-o și noi câteva trucuri.
Am trecut apoi la treburi mai „serioase”: am vrut să vedem cum energia electrică, cea electrostatică și magnetică sunt „motorul vieții”. I-am luat părtași și pe Soare și Vânt, mulțumindu-le pentru energia regenerabilă pe care Omenirea încă nu știe s-o prețuiască destul, dar ei, „Curioșii” mei, au promis c-o vor face.
Microscopul ne-a introdus în lumea minusculă, iar telescopul ne-a descoperit grandoarea Universului.
Atelierele în care au  trecut la robotică au fost la mare căutare. Micii mei „ingineri” au construit, după schița dată, o serie de roboței, pe care apoi i-au testat cu multă plăcere.
Am „cercetat” și-n domeniul construcțiilor, aflând despre materialele de construcție, despre modul în care pot fi ridicate materiale grele, finalizând cu construcția unei arcade.
Părinții elevilor au fost extrem de încântați de această activitate, considerând-o ca binevenită, prin care copiii să facă primii pași spre experiența științifică sub o formă atât de interesantă.
În echipa de proiect, alături de profesorii Donca Maria și Donca Gheorghe au mai fost și inimoși părinți ai copiilor din clasă, respectiv  medicii Achim Florin, Gavița Florentina, Szabo Alina, biologul
Toronilă Carmen-Ana, precum și inginerul Turcuț Nicolae.
Munca n-a fost ușoară de-a lungul proiectului, dar satisfacțiile au fost pe măsură.
„Nu știu ce vom mai face, dar sunt sigură că va fi ceva grozav și științific. IUBESC ȘTIINȚA!” (Tămășan Isabela).
„Proiectul este ceva minunat. Mai ales dacă lucrezi la proiectul „Științescu”. La prima oră din acest proiect am avut fluturi în stomac, dar apoi mi-a trecut, văzând cât de fascinant este” (Petrea Rareș).
„Proiectul ,,Cu pași mici spre descoperiri mari” sau așa-numitul Proiect Științescu este cel mai interesant lucru din clasa a III-a sau, poate, chiar din toți anii de școală” (Lupău Alin).
 
S-au împrietenit cu știința, și nu e puțin lucru!
Cu microbul științei în sânge, elevii doamnei profesor dr. Maria Donca pot ajunge departe, iar noi (le) dorim să-i (re)descoperim peste ani printre personalitățile de Marcă ale României, chiar dacă în Anul Centenarului Marii Uniri, ei erau ,,Curioșii” din clasa a III-a a Colegiului Național ,,Iosif Vulcan” din Oradea, pasionați de tot ce mișcă sub soare, obiecte ,,banale”, dar care le pun probleme, atrăgându-le atenția!
Cu pași mici, din aproape în aproape, ei pot realiza, precum bulgărele în rostogolire, salturi mari, realizări nebănuite.
Obiectivele și scopul fiind realizate, de-acum, câștigul e al celor activi, iar noi le dorim ca energiile să se înmulțească, să sporească inspirația și să nu sece izvorul!
Moise-Ovidiu Dan
Pentru mai multe poze (39 de poze), accesați Galeria foto: Proiectul „Cu pași mici spre descoperiri mari”.

Trimite email

Pentru mai multe poze click aici

miercuri, 15 august 2018