Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Mobilităţi în Europa ale elevilor VET

Proiect Erasmus nr. 2017-RO01-KA102-036292

Mobilităţi în Europa ale elevilor VET

Proiectul a fost câștigat de Colegiul Tehnic ,,Ioan Ciordaș" din Beiuș în 2017 și se derulează în perioada 9.10.2017 - 8.10.2018.

Cele trei obiectivele generale ale proiectului
Asigurarea de oportunități egale pentru toți elevii și creșterea egalității de șanse la un învățământ de calitate, prin încurajarea participării la acest proiect a elevilor cu oportunități reduse, proveniți  din zone rurale dezavantajate din punct de vedere economic.
Creșterea interesului elevilor față de carieră prin transformarea formării profesionale inițiale într-o opțiune de învățare la locul de muncă, eficientă și atractivă pentru elevii VET, astfel încât să scădem absenteismului și să reducem la mai puțin de 8% fenomenul de abandon școlar care se manifestă în rândul elevilor care provin din mediul rural și din medii economice dezavantajate.
Realizarea și consolidarea unei rețele de parteneriat internațional stabilă cu companii de profil, asociații profesionale și instituții de învățământ VET în vederea extinderii dimensiunii europene în educație prin implementarea de mobilități în scop educațional.
Participanții la proiect sunt persoane aflate în formare profesională inițială din cadrul școlii noastre. Grupul țintă din care au fost selectați  elevii:  clasa a X-a G învățământ profesional,  calificarea - Ospătar (chelner) vânzător în unități de alimentație; clasa a X-a H învățământ profesional, calificarea - Brutar-patiser-preparator produse făinoase; clasa a X-a B învățământ liceal - calificarea Tehnician în activități de comerț.
Cele 40 de mobilități au avut loc în Montijo, Portugalia, partenerii fiind Școala profesională privată EPM-AFPDM, cu care avem un cadru stabil de cooperare pe termen lung și cu care am încheiat un MoU (Memorandumm de înțelegere) până în 2020 și șase agenți economici de profil.
Organizaţiile partenere: Colegiul Tehnic ,,Ioan Ciordaș" Beiuș - organizaţia beneficiară, coordonatorul proiectului și organizație de trimitere, Restaurantul Montiprato, Restaurantul Mare Cheia, Restaurantul Porque Nao, Restaurantul Alternativa, Hipermarket E.Leclerc, Brutăria Padria Da Atalaia, Escola Professional - Associação Para a Formação Profisisonal E Desenvolvimento do Montijo (AFPDM)  - organizația intermediară care asigură toate condițiile de tip holsting, asigură vizitele culturale și facilitează parteneriatele cu companiile și agenții economici din zonă.
Activitățile de mobilități au avut loc pe parcursul a trei fluxuri cu durata de 19 zile de activitate și două zile de călătorie
Fluxul 1: 15 elevi din clasa a X-a B,Tehnician în activități de comerț, perioada 19.03.2018 - 6.04.2018 - au efectuat stagiile de practică de trei săptămâni la partenerul de practică Hipermarket E.Leclerc.  
Fluxul 2: 10 elevi din clasa a X-a H învățământ profesional, Brutar-patiser-preparator produse făinoase, perioada 9.04.2018 -27.04.2018 - au efectuat stagiile de practică de trei săptămâni la partenerii de practică: Brutăria Padria Da Atalaia și Hipermarket E.Leclerc.
Fluxul 3: 15 elevi din clasa a X-a G învățământ profesional, Ospătar (chelner) vânzător în unități de alimentație, perioada 30.04.2018 - 18.05.2018 - au efectuat stagiile de practică de trei săptămâni la partenerii de practică: Restaurantul Montiprato, Restaurantul Mare Cheia, Restaurantul Porque Nao, Restaurantul Alternativa.
Înainte de derularea mobilităților elevii au beneficiat de pregătire pedagogică, pregătire culturală și pregătire lingvistică (pe platforma lingvistică OLS).
La finele mobilităților elevii participanți au realizat evaluarea finală pentru cursul de limba engleză pe platforma lingvistică OLS, și au efectuat și raportarea finală individuală.
Rezultatele obținute
40 de elevi au dobândit unitățile de învățare din programa modulului CDL prevăzută în planurile de învățământ. Unitățile de învățare au fost stabilite împreună cu partenerii de practică prin Acordul de învățare.
Elevii participanți la stagii de formare prin mobilități au învățat să lucreze în echipă, astfel vor realiza o bună tranziţie de la şcoală la locul de muncă şi au dobândit și competențe transversale multilingvistice şi digitale
Calitatea serviciilor de formare profesională oferite de şcoală s-a  îmbunătățit
S-a întărit capacitatea transnaţională a organizaţiilor partenere
Impactul acestui proiect este reducerea absenteismului şi a abandonului școlar, pentru anul școlar viitor, îmbunătăţirea gradului de inserție pe piaţa muncii a absolvenților școlii
Beneficiul pe termen lung este plusul de valoare adăugat prin proiecte, ofertei educaţionale, asigurarea sustenabilităţii  în comunitate, în regiune şi în cadrul bazinului de recrutare a elevilor
Elevii participanți au primit Certificatul de participare și Documentul Europass Mobility, un document care înregistrează cunoştinţele şi competenţele dobândite într-o altă ţară europeană.
responsabil proiect,
prof. ing. Monnenciu Rodica
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Mobilităţi în Europa ale elevilor VET.

Trimite email
miercuri, 3 decembrie 2025, 01:47:59 Ora standard a Europei de Est

Poza zilei

Petrecere pe cinste!

,,Șezătoarea noastră a continuat cu tradiționala petrecere românească: masa tradițională, cu mămăligă, fasole și gogoși"...după cum aflăm de la doamnele educatoare, prof. Ienciu Coca-Dely și prof. Micu Camelia...
Așadar, de Ziua Națională a României, la Grădinița 52 din Oradea, s-a încins o petrecere... ca la mama acasă!
Priviți ce atmosferă, câtă bucurie!